Všetko to začalo na jar 2013. Jeden môj klient, menom Rasťo, ktorý je vášnivý cyklista ma jedno pekné teplé odpoludnie zobral na bicykel. Na každom spoločnom funkčnom tréningu mi rozprával, ako bol včera bicyklovať, koľko urobil km a podobne. Mne ako čisto silovému typu to veľa nehovorilo, ale sľúbil som mu, že pôjdem niekedy s ním.

Bál som sa toho ako čert kríža, ale raz to muselo prísť. Prvé kilometre sme išli vedľa seba, obdivoval som jeho bike, jeho oblečenie, vyzeral ako naozajstný profík. V duchu som si hovoril, že sa ho musím udržať a nesmiem sa zahanbiť. Veď ja som jeho tréner a mal by som mu ísť príkladom. Žiaľ, v prvom kopci som celú situáciu prehodnotil a začal som dúfať, že nebudem musieť zosadnúť z bicykla, zatiaľ čo Rasťo si veselo a vysoko kadenčne krútil už asi s 500 metrovým náskokom predo mnou. V takomto duchu sa to nieslo až domov a ja som bol celý šťastný, že môžem konečne zosadnúť z bicykla. Dali sme niečo okolo 30 km s prevýšením asi 250 m.

Týždeň ma bolel zadok, nohy a nechcel som bicykel ani vidieť. Nasledovala dovolenka, kt. trvala mesiac, počas ktorej som si dokonale oddýchol, načerpal pozitívnu energiu a chuť športovať. Hneď po návrate sa mi naskytla možnosť kúpiť si celkom slušný horský bicykel, hneď som si zaobstaral aj cyklistický dres, prilbu a všetko potrebné a hrdo som oznámil Rasťovi, že idem na to.

Celé leto som sa snažil bicyklovať čo najviac, vždy keď to čas a počasie dovolilo. V tom roku som nabicykloval 2700 km. Samozrejme som upravil trošku stravu, celkovo som začal žiť zdravšie. Jedol som strašne veľa ovocia, zeleniny, rýb a veľa orechov. Keďže dlhoročne pracujem s doplnkami výživy a som zástanca čisto bielkoviny a aminokyseliny, tak som vo väčšom množstve začal užívať glutamín, najkvalitnejšie BCAA, HMB a komplexné aminokyseliny.

Počas zimy som opäť navštevoval len fitko a kondičné tréningy som úplne vynechal. Venoval som sa prevažne sile nôh a na vrch základné cviky s vlastnou váhou, ako sú rôzne zhyby, kliky a podobne. Z doplnkov som vynechal HMB, BCAA a komplexné aminokyseliny a užíval som len kvalitný proteín, Krea-genic a už spomínaný glutamín.

Hneď ako to bolo možné, myslím, že to bol marec, som sadol prvý krát v tom roku na bicykel a začal som poctivo trénovať. Cieľ som mal jasný, zúčastniť sa na triatlonovom preteku Oravaman 2014 ako štafeta, s tým, že pôjdem len cyklistickú časť 90 km s prevýšením 2000 m.

Na tento pretek som už potreboval cestný bicykel. Najprv bola myšlienka, že si len nejaký požičiam, no nakoniec som si jeden pekný kúsok zaobstaral a veľmi som si cestnú cyklistiku obľúbil. Dá sa povedať, že na horský bicykel som úplne zanevrel. Stále len cesta, viac kilometrov, väčšia rýchlosť, lákalo ma to viac a viac.

Na začiatku sezóny som mal 88kg a na prekvapenie aj s touto váhou mi kopce išli celkom dobre a veľmi som si ich obľúbil. Pripisujem to aj dôkladnej silovej príprave cez zimu, kde základný cvik na nohy boli drepy, drepy na 1 nohe a výpady. Časom išla váha dole a dostal som sa na 83 kg, čo bolo stále veľa, ale menej ako 88. Ako na potvoru som 2 týždne pred Oravou ochorel a tak som musel na 10 dní zaľahnúť pod perinu.

Presne 2 týždne pred pretekom som sa vrátil k príprave, ale veľmi opatrne. Oravaman 2014 dopadol na predchádzajúce okolnosti celkom dobre. Keďže som išiel iba cyklistickú časť, tak som si ju sám vyhodnotil, obstal som približne v polovici. Keď to zhrniem, tak som za leto nabicykloval 3500 km, pár kilometrov odbehal a odplával. Po preteku som z toho trošku vypadol a začal opäť viac trénovať vo fitku. Stále som si ale hovoril, že nesmiem kardio vynechať úplne, ako minulý rok, lebo tie začiatky sú potom naozaj veľmi ťažké.

Príprava na triatlon – Bicykel

Prišiel Január 2015, nové, vyššie ciele a tak nastal čas začať trénovať. Ako prvý cieľ na leto 2015 som si dal pretek Oravaman 2015, tentokrát už v celom prevedení, na trati polovičného Ironmana – 2 km plávania, 90 km bicykel a 21 km beh s celkovým prevýšním 3300 m. Január a február som behával 100 km mesačne, 20 km som odplával.

V marci som sa vydal do Chorvátska na moje prvé cyklistické sústredenie, kde som nabral množstvo skúseností, urobil som prvé km. Tam som vyskúšal prvý krát v živote zosadnúť z bicykla a ísť rovno behať. 

Žiaľ, po 500 m som musel začať chodiť, lebo som dostával kŕče do kvadricepsov. Takýmto spôsobom som „odbehol“ 6 km. Veru, začiatky triatlonu boli ťažké a bolestivé. Na sústredení som začal aj s kvalitnými doplnkami výživy a BCAA, HBM, glutamín a komplexné aminokyseliny boli na bežnom poriadku. Po návrate zo sústredenia začala ozajstná príprava, kvalitné behy, kvalitné plávanie a ešte kvalitnejšie bicykle. Urobil som veľa krát cez 150 km, niekedy aj 200 km.

Skúšal som prechody bicykel–beh a postupom času som sa cítil lepšie a lepšie. Snažil som sa zdravo stravovať, mať pravidelný denný spánok 8 hod. Schudol som od januára do júla 8 kg, priemerné tepy pri behu a bicykli išli stále dole a sám na sebe som videl, ako sa moje telo transformuje zo silového typu na vytrvalca. Cítil som sa omnoho zdravšie, lepšie. V plávaní a na bicykli som si už ozaj veril, beh bola a je stále moja slabina, ale na tom sa pracuje.

Po nabicyklovaných 4000 km, 600 km odbehaných a 120 km naplávaných prišiel deň D a odštartoval pretek Oravaman 2015. Môj prvý triatlon vôbec! Keďže som cieľavedomý človek, tak aj na štarte som mál ciele určené. Prvý bol, aby som to vôbec zvládol a v zdraví prišiel do cieľa. Druhý, skončiť v prvej polovici zo všetkých pretekárov a ako bonus som chcel poraziť Sajfu.

Príprava na triatlon – Plávanie

Plávanie išlo super, v depe som sa trošku zdržal a vyrazil na náročný bicykel. Ten sa mi išiel tiež dobre, pravidelne na otočke som stretával môjho brata, čo bola moja motivácia. Prišlo ma podporiť množstvo dobrých kamarátov, čo ma fakt ťahalo veľmi dopredu. Snáď najviac ma potešil môj spomínaný klient Rasťo, kt. prišiel s celou rodinou a fandili o sto šesť.

Po zosadnutí z bicykla nastalo naozaj peklo. Pri behu som začal dostávať také kŕče, že som bol rozhodnutý to vzdať. Ale stále som si opakoval, že to nemôžem urobiť. Najhoršie to bolo pri stúpaní z Tatliakovej chaty na Rákoň, tam som si siahol na ozajstné dno. Pri zbehu, ktorý mal asi 13 km to šlo omnoho lepšie, držal som si slušné tempo a cieľ sa pomaly blížil. 9 km pred cieľom bolo ešte kilometrové stúpanie s prevýšením 250 m, kde zase prišli tie hrozné bolesti, kŕče.

Po vyplazení sa hore ma už čakal len 8 km zbeh do cieľa. V hlave som si začal postupne uvedomovať, že to asi dám a že budem mať za sebou prvý, nie ľahký triatlon. Asi 5 km do cieľa boli vo mne emócie tak silné, že som počas behu začal plakať. Sám seba sa pýtam: „Čo ti šibe Ľubo? Prečo plačeš, veď už si v cieli.“ A o 30 minút som v tom cieli naozaj bol, kde ma čakala moja priateľka, brat a kamaráti, no ja som nevydal ani slovo a ťahalo mi ústa do plaču. Bol som šťastný, že to už mám za sebou a keď mi povedali, že som okolo 70-tého miesta, tak som im nechcel veriť. A naozaj, z celkovo 260 pretekárov, ktorý sa postavili na štart som bol na 73. mieste.

Poďakovanie patrí moje priateľke, ktorá mi tolerovala každý voľný, pekný deň strávený na bicykli. Pri behaní to bolo lepšie, lebo mohla ísť vedľa mňa a zašportovať si so mnou.

Bratovi, kt. je dlhoročný úspešný triatlonista a dal mi užitočné rady.

Klientovi Rasťovi, kt. ma prvý krát vytiahol na bicykel.

A firme Protein.sk, kde pracujem a mám možnosť si kúpiť doplnky výživy za vyhodné ceny. 

Počas celej prípravy som užíval doplnky výživy BCAA, glutamín, HMB a poteín, počas zimy Krea-genic a ako pitný režim čistú vodu a rôzne iontové nápoje. Nič viac, nič menej.

Autor: Mgr. Ľuboš Lištinský