Aminokyseliny sú základnou stavebnou jednotkou bunky. Presne tak ako tehly, ak chcete postaviť dom. Do tela ich dostávame prostredníctvom stravy alebo doplnkov výživy. Ak máte záujem o podrobnejšie informácie a chcete sa dozvedieť, čo sú to aminokyseliny, potom je tento článok práve pre vás.

Aký význam majú aminokyseliny vo forme doplnkov výživy?

Tak ako v iných prípadoch je oveľa efektívnejšie siahnuť po aminokyselinových preparátoch, než by ste mali konzumovať obrovské množstvá mäsa, tvarohu, alebo vajec.

Optimálne množstvo prijatých bielkovín by malo byť 2-2,5 g na jeden kilogram telesnej hmotnosti. To znamená, že pre športovca s hmotnosťou 80 kg je toto množstvo na úrovni 160-200 g. Pre porovnanie – je to množstvo, ktoré obsahuje necelý kilogram kuracieho mäsa alebo tvarohu.

Vaše trávenie by určite bez tráviacich enzýmov toto množstvo len s ťažkosťami spracovalo. Aminokyseliny sú hydrolyzované, to znamená, že sú predtrávené a tak nezaťažujú tráviaci systém.

Proteín, alebo aminokyseliny?

  1. Každý z nich má svoje výhody.
  2. Výhody aminokyselín je ich rýchle vstrebávanie a nízka kalorická hodnota. 
  3. Najlepšia je ich vzájomná kombinácia.
  4. V poslednom období čoraz viac športovcov využíva aminokyseliny z hovädzieho mäsa, kazeínu, alebo pečeňové aminokyseliny.

Rozdelenie aminokyselín

Esenciálne aminokyseliny

  • Esenciálne aminokyseliny si telo nevie vyrobiť a musí ich preto získavať z potravy.
  • Patria sem - valín, leucín, izoleucín, fenylalanín, tryptofan, lyzín, metionín a treonín, všetky ostatné sú pre človeka neesenciálne.

Neesenciálne aminokyseliny

  • Neesenciálne aminokyseliny si telo naopak dokáže vyprodukovať.
  • Patria sem - alanín, asparagín, cystín, glutamín, glycín, histidín, karnitín, prolín, serín a tyrosín.

Dávkovanie, ako, kedy, koľko?

Dávkovanie je veľmi individuálne a je dobré sa riadiť odporúčaniami výrobcu, ktoré uvádza na etikete konkrétneho produktu. Je vhodné ich užívať pred tréningom a ihneď po tréningu, aby sme odštartovali regeneráciu svalových vlákien, poškodených tréningom.

Určité špecifické druhy, napríklad pečeňové, sa odporúčajú konzumovať po každom jedle, aby sme tak navýšili bielkovinovú bilanciu počas dňa. Niektoré aminokyseliny vyrobené z hovädzieho mäsa alebo glutamín je dobré konzumovať pred spaním, kvôli ich priaznivému vplyvu na vylučovanie anabolických hormónov.

Isté problémy môžu vzniknúť pri prehĺtaní, pretože väčšina aminokyselín sú tablety väčších rozmerov. Po čase si však na tento fakt zvyknete. V prípade, ak sa vám to nedarí, odporúčam práškové aminokyseliny, ktoré stačí rozmiešať vo vode, alebo vo vašom obľúbenom nápoji, alebo tiež môžete siahnuť po tekutých formách aminokyselín.

Objednajte si najkvalitnejšie aminokyseliny za najnižšie ceny.

Autor: Mgr. Ľuboš Lištinský