Proteín je najzákladnejší doplnok výživy a nemal by chýbať v jedálničku každého športovca. Dokonca ho začali užívať aj ľudia, ktorí necvičia, ale len chcú dbať o zdravú stravu a dostatočný denný príjem bielkovín. Ktorý z množstva druhov proteínov je ale pre teba najvhodnejší?

Srvátkové proteíny

Najpredávanejšie proteíny, ktoré sa vyrábajú z kravského mlieka. Poznáme tri druhy – koncentrát, izolát a hydrolyzát. Srvátkové proteíny sú dobre stráviteľné a majú kvalitný aminokyselinový profil.

Srvátkový koncentrát je z tejto trojice najpomalšie vstrebateľný a obsahuje viac sacharidov (aj laktózy) a tuku. Jeho výhodou je relatívne rýchle vstrebávanie a nízka cena.

Srvátkový izolát je čistejší ako koncentrát. Obsahuje teda menej sacharidov a tukov a tvoje telo ho dokáže spracovať rýchlejšie ako koncentrát. Je o trocha drahší, ale stále je jeho cena priaznivá a má dobrý pomer cena/zloženie. Veľa srvátkových izolátov obsahuje viac ako 90 % bielkovín a má vysoký obsah BCAA.

Srvátkový hydrolyzát je najlepší z trojice srvátkových proteínov a preto je aj najdrahší. Rýchlosť vstrebávania je vyššia ako pri koncentráte či izoláte. Hodí sa na rýchle doplnenie bielkovín najmä po tréningu. Kvôli hydrolýze má mierne horkú chuť.

Vyber si proteín najvhodnejší pre teba.

Vaječné proteíny

Tento druh proteínu sa vyrába z vaječných bielok, čo mu zaručuje dobrú vstrebateľnosť a vysokú biologickú hodnotu. Oproti srvátkovému proteínu dokáže viac zasýtiť. Výborne sa hodí aj do koláčov, kde vytvára dobrú hustotu cesta. Neobsahuje laktózu.

Kazeínový (nočný) proteín

Kazeínový proteín sa vyrába podobne ako srvátka z kravského mlieka. 80 % bielkovín v mlieku tvoria práve kazeínové bielkoviny. Veľké množstvo kazeínových bielkovín nájdeš napríklad v tvarohu. Z hodín chémie vieš, že rýchlosť chemických reakcií závisí okrem iného aj od reakčnej plochy látky. Nakoľko kazeín tvorí hrudky, reakčná plocha sa oproti iným proteínom zmenšuje a preto dlhšie trvá, kým ho tvoje telo vstrebe. To je výhoda najmä vtedy, ak potrebuješ zabezpečiť svojmu telu dlhšie vstrebávanie bielkovín. Oproti srvátkovým proteínom ťa dokáže kazeín aj dobre zasýtiť a preto sa hodí dobre aj na doplnenie bielkovín v priebehu dňa.

Viaczložkové proteíny

Tento druh proteínov kombinuje výhody viacerých typov a zdrojov bielkovín. Výhodou týchto proteínov je najmä ich postupné vstrebávanie a preto sa hodí aj ako náhrada stravy.

Hovädzí proteín

Vyrába sa z hovädzieho mäsa a preto neobsahuje žiadnu laktózu ani lepok. Vyznačuje sa vysokým obsahom bielkovín a nízkym obsahom sacharidov a tuku. Obsahuje aj kolagén, ktorý prospieva tvojim kĺbom, šľachám, väzivám, pokožke a vlasom. Jeho chuť je príjemná a vôbec sa nemusíš báť toho, že bude chutiť ako sušené mäso. Je dobre rozpustný a chuťovo príjemný.

Rastlinné proteíny

Výrobcovia doplnkov výživy myslia aj na vegetariánov a vegánov. Tieto proteíny ale nie sú určené len pre nich. Od živočíšnych proteínov sa v mnohom odlišujú a bola by škoda ich nevyužívať aspoň na občasné spestrenie stravy.

  • sójový proteín– rýchlo vstrebateľný, ťažšie rozpustný, obsahuje veľa BCAA a glutamínu
  • ryžový proteín– obsahuje veľa vitamínov, glutamínu a vlákniny. Neobsahuje cholesterol ani tuky, nedráždi žalúdok
  • konopný proteín– dobrý pomer omega 3 a omega 6 mastných kyselín, obsahuje veľa vlákniny a žiadnu laktózu ani lepok

Výberom správneho proteínu rýchlejšie napreduješ.

Na záver sme si pre teba pripravili recenzie viacerých druhov proteínov.

100% Whey Professional Protein

Toto je základný proteín, ktorý ti všestranne poslúži nie len na doplnenie bielkovín po tréningu, ale aj kedykoľvek v priebehu dňa. Obsahuje srvátkový koncentrát filtrovaný metódou CFM, čo zabezpečuje vysokú čistotu. Obsahuje viac ako 77 % bielkovín, dobre sa rozpúšťa a je výborne dochutený.

Micellar Caseinate

Ako vyplýva už z názvu, ide o kazeínový, teda pomaly vstrebateľný proteín. Hodí sa najmä na doplnenie bielkovín v priebehu dňa ako náhrada jedla alebo ako nočný proteín. Obsahuje až 83 % bielkovín a zabezpečí ti postupné vstrebávanie aminokyselín do krvi, takže tvoje telo bude mať neustály prísun bielkovín potrebných na budovanie svalovej hmoty.

Animal BEEF Protein

Kombinácia hovädzieho a vaječného proteínu s vysokým, až 90 %-ným obsahom bielkovín. Všetko v hydrolyzovanej, teda rýchlo vstrebateľnej forme. Je vhodný na rýchle doplnenie bielkovín po náročnom tréningu. Výborne sa hodí aj do diéty, nakoľko neobsahuje zbytočné ruky a sacharidy.

Golden Whey Pro

Je to najpredávanejší viaczložkový proteín na Slovensku. Väčšinu tvorí srvátkový koncentrát, ktorý bol doplnený ešte vaječným hydrolyzátom a glutamínovými peptidmi. Čo je nezvyklé (ale pre teba prospešné), obsahuje aj kreatín a taurín, čo má pozitívny vplyv na budovanie nových svalov a silové zlepšenie v tréningu.

Soy Protein Isolate

Sójový proteín s 86 %-ným obsahom bielkovín. Obsahuje sójový izolát, ktorý zabezpečuje rýchle vstrebávanie bielkovín do tela. Ako už asi tušíš, najviac sa hodí na použitie po tréningu. Je vhodný pre vegetariánov a vegánov, ale môže ho užívať aj človek, ktorý sa nevyhýba živočíšnej strave. Jeho veľkou výhodou je aj to, že neobsahuje tuk.

Egg Albumin

Egg albumin je v preklade vaječný bielok. Sušené bielka sú pomalšie vstrebateľné a lepšie zasycujú ako srvátka. Hodí sa na bežné doplnenie bielkovín v priebehu dňa. Neobsahuje ani tuk ani cholesterol, nakoľko tieto látky sa nachádzajú najmä v žĺtkoch a nie v bielkach. Má vysokú biologickú hodnotu a kvalitný aminokyselinový profil. 100 gramov tohto proteínu obsahuje 85 gramov bielkovín.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: www.pixabay.com • Zdroj: www.protein.sk