Bielkoviny sú nevyhnutnou súčasťou ľudskej stravy. V skutočnosti sú prítomné v takmer každom biologickom procese v ľudskom tele. Užívanie dostatočného množstva bielkovín každý deň pomáha udržiavať pocit sýtosti a plnosti, a takisto pomáha budovať a regenerovať svalové tkanivo. Proteínové nápoje sú jedným z doplnkových zdrojov bielkovín pre aktívnych športovcov. Treba však poznať účel, na ktorý proteín chcete užívať, a zároveň určiť potrebnú dennú dávku.

Existuje mnoho rôznych proteínových nápojov, s rôznymi príchuťami a vlastnosťami, ktoré majú vplyv na ľudské telo rôznymi spôsobmi. Jeden zo spôsobov ako začleniť bielkoviny do stravy je pomocou proteínových práškov. Je však veľmi dôležité mať na pamäti, že môžete získať všetky bielkoviny, ktoré potrebujete, z jedla, ktoré prijímate. Pozrite sa na svoj každodenný jedálniček predtým, než zainvestujete do proteínového nápoja.

Potraviny bohaté na bielkoviny sú kuracie a hovädzie mäso, vajcia, mlieko, syry, ryby a samozrejme doplnkové zdroje bielkovín v podobe proteínových práškov. Bielkoviny takisto môžeme nájsť v zemiakoch, ryži, cestovinách a orechoch, ale bielkoviny prítomné v týchto zdrojoch nie sú považované za „esenciálne“ a ich biologická dostupnosť nie je nie až tak vysoká ako je v mäse.

1. Určite hlavný dôvod použitia proteínového nápoja

Užívanie proteínu na budovanie svalovej hmoty

Proteínové nápoje sa môžu pridávať do každodennej stravy, pomôžu zvýšiť svalovú hmotu a pomáhajú regenerovať svaly po intenzívnom tréningu. Proteín sa skladá z aminokyselín, ktoré sú zodpovedné za stav a udržanie svalovej hmoty. Proteínové prípravky by mali byť ako doplnok jedálnička, nie ako náhrada jedla ako takého.

Užívanie proteínu na chudnutie

Proteín zvyšuje pocit sýtosti a plnosti, čo pomáha obmedziť prejedanie. Takisto je dôležitý pre zachovanie existujúcej svalovej hmoty pri tréningu. Pokiaľ sa zníži počet prijatých kalórií, môže telo začať spaľovať svalovú hmotu. Užívanie proteínového nápoja pomôže obmedziť stratu svalovej hmoty. Pri chudnutí je najdôležitejšie zaradiť zdravú stravu do jedálnička a dostatok pohybu každý deň. Po naplánovaní jedálnička a vytvorení pohybového režimu sa môžu zaradiť doplnky výživy do každodenného užívania.

Užívanie proteínu na podporu celkového zdravia

Niektoré štúdie uvádzajú, že proteínové nápoje môžu pomôcť telu lepšie prijímať živiny do tela a dokonca môžu napomáhať k znižovaniu hladiny cholesterolu. Z toho dôvodu by zaradenie proteínu do výživy mohlo pomôcť znížiť cholesterol a telesnú hmotnosť oveľa rýchlejšie, než len jesť zdravú stravu samotnú.

Užívanie proteínu ako doplnok stravy

Niektoré ochorenia znemožňujú schopnosť tela spracovávať bielkoviny, preto je potrebné ich prijímať v podobe doplnku výživy.

2. Určite si potrebnú dávku proteínového nápoja

Príjem bielkovín každý deň

Je nesmierne dôležité prijímať dostatok bielkovín každý deň. Pomáhajú udržiavať telo v dobrom zdravotnom stave a dodávajú dostatok energie aj pri najnáročnejšom tréningu. Bielkoviny sú uložené v hlavnej časti svalov a pri každodennom užívaní pomáhajú vyplavovať nečistoty zo svalového tkaniva. Z toho dôvodu sa odporúča, aby ľudia, a predovšetkým športovci, dbali na dostatočný denný príjem esenciálnych aminokyselín.

Väčšina ľudí v západnej spoločnosti nepotrebuje špeciálne bielkoviny, pretože západná strava je na bielkoviny bohatá. To však neznamená, že s použitím proteínových nápojov urobíte niečo zlé pre svoje zdravie. Bude preto potrebné plánovať svoj jedálniček starostlivo, vrátane bielkovinových nápojov ako zdrojov výživy.

Príjem 0,8 g bielkovín na 1 kg hmotnosti

Americký Institute of Medicine vo svojej správe z roku 2002 (v angličtine) odporúča pre zdravého dospelého človeka príjem 0,8 g bielkovín na 1 kg hmotnosti. Táto výživová hodnota je určená pre jednotlivca s bežnou dennou aktivitou, kým športovci so zvýšenou pohybovou aktivitou budú potrebovať vyššie množstvo bielkovín.

Muž s 90 kg hmotnosťou a bežnou pohybovou aktivitou potrebuje denne prijať 72 g bielkovín. Avšak muž s rovnakou hmotnosťou pri zvýšenej pohybovej aktivite potrebuje 160 g bielkovín denne, a teda viac než dvakrát toľko, čo sedavý jednotlivec.

Autor: Ing. Monika Petrovčinová • Zdroj: inlifehealthcare.com
Ak chcete budovať čistú svalovú hmotu alebo vyrysovať, bez proteínov sa jednoducho nezaobídete
Zakúpite tu