Potraviny môžu obsahovať rôzne množstvo bielkovín. Niektoré ich obsahujú veľa, ale sú ťažšie využiteľné. Ďalšie ich zase obsahujú menej, ale na druhej strane sú hodnotnejšie a kvalitnejšie. Prečo je to tak? Zaváži tu najmä kvalita potravín. Nie všetky potraviny sú totiž také, aké sa môžu zdať.

Bielkoviny v potrave? Nájde ich všade, otázne je, aké

Ideálnym príkladom je napr. kuracie mäso. Oveľa kvalitnejšie bielkoviny totiž za každých okolností nájdeš v mäse z voľného domáceho chovu. Podobne je to aj s bravčovým mäsom, pretože komerčne predávané je zväčša natlačené antibiotikami a ďalšími aditívami, určenými na rýchly rast. Samozrejmosťou potom je, že ani bielkoviny v takejto potrave nenájdeš dostatočne kvalitné.

Pozor aj na bielkoviny v zelenine

Bielkoviny v zelenine nájdeš veľmi ľahko, a to najmä v brokolici. Vždy sa ti však oplatí dávať si pozor na krajinu pôvodu tejto zeleniny a na to, či pochádza z organického poľnohospodárstva. Platí tu teda niečo podobné ako pri hydinovom mäse.

Mliečne výrobky a bielkoviny

Ďalším veľmi cenným a masívnym zdrojom bielkovín sú rôzne mliečne výrobky. V tomto prípade si daj pozor na to, akú značku kupuješ a koľko tukov a cukrov produkty obsahujú. Najlepším zdrojom sú grécke jogurty, cottage cheese, ale aj staré dobré vajcia. Nižšie nájdeš tabuľku, v ktorej sa dozvieš obsah bielkovín v niekoľkých najlepších potravinách.

 

Potravina

Obsah bielkovín v potrave v % k obsahu kalórií

Obsah bielkovín v gramoch

Vajce (priemerná veľkosť)

35

6

Mandle (30 g)

13

6,5

Kuracie prsia (1 ks)

80

53

Cottage cheese (230 g)

59

27

Grécky jogurt (170 g)

48

17

Brokolica (100 g)

20

3

Chudé hovädzie (100 g)

53

25

Tuniak (plechovka, cca 150 g)

94

39

Šošovica (200 g)

27

18

Morčacie prsia (100 g)

70

27

 

Keď si zvolíš zdravý životný štýl, budeš pravidelne behávať alebo chodiť do posilky, bielkoviny v potrave budeš potrebovať prijímať vo zvýšenej miere. Vždy radšej siahni po kvalitnej značke potravín, prípadne, ak je to možné, podomácky chovanej a pestovanej strave. V takom prípade máš istotu, že neboli použité žiadne chemické prípravky.

To zvyšuje celkovú kvalitu jedla, pretože tvoje telo z neho bude schopné vyextrahovať kvalitnejšie a hodnotnejšie bielkoviny – a o to tu predsa ide!

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.sk