Bielkoviny sú veľmi častou témou nielen vo fitkách. Každý rozoberá, ktoré sú najlepšie, či je lepšie ich prijímať zo živočíšnych zdrojov alebo z rastlinných. Občas započuješ aj debatu, či je lepšie morčacie alebo kuracie mäso. Takto by sme pritom mohli pokračovať ešte veľmi dlho. V dnešnom článku sa pozrieme na výhody a nevýhody rastlinných a živočíšnych bielkovín.

Bielkovina je najlepší stavebný blok

Nech je tvoj cieľ akýkoľvek – zhodiť kilá, nabrať svaly, vyrysovať – bielkoviny ti odporučíme v každom prípade. Samozrejme, aj medzi bielkovinami nájdeme „lepších“ a „horších“ zástupcov.

Väčšina ľudí pozná aspoň zopár potravín, v ktorých sa bielkovina nachádza. Patrí sem, samozrejme, mlieko, mäso, a iné. A čo je to bielkovina? Jedna zo základných stavebných súčastí aj tvojho tela. Skladá sa z 20 aminokyselín. Z nich je až 8 takých (esenciálnych), ktoré si telo vyžaduje prijímať v strave, pretože si ich nevie vyrobiť samé.

Bielkovina: rozdiel medzi živočíšnou a rastlinnou

A máme to tu – prečo sa každý ne-vegetarián ide potrhať za kuracím a hovädzím mäsom? Iba živočíšne zdroje bielkovín totiž obsahujú všetkých 8 esenciálnych aminokyselín. Tie rastlinné, kam patria napr. strukoviny a zrná, neobsahujú nikdy všetky. Práve preto je v tomto prípade ťažšie, ak si vegetarián.

Hlavnú výhodu živočíšnych bielkovín sme si už spomenuli. Akú ti ale prinesie konzumácia rastlinných? Okrem ľahšieho trávenia napr. aj zvýšený príjem vlákniny, ktorá pozitívne vplýva na tvoje telo. Ideálna je kombinácia živočíšnych a rastlinných.

Koľko bielkovín by si mal jesť?

Bežný muž s pravidelným pohybom alebo fitness aktivitami by mal denne prijať na kilogram svojej váhy asi gram bielkovín. Pre cvičiace ženy platí denný príjem vo výške cca 0,8 g denne na kilogram váhy. To určite v pohode zvládneš, či na cestách alebo doma, takýto príjem by ti nemal robiť problém. A ak predsa, sú tu kvalitné proteínové doplnky výživy.

Pozri si top bielkoviny, s ktorými porastieš

Bielkovina sa nachádza v každej z nasledujúcich potravín. Niekde jej je viac, inde menej a každá má svoje pre aj proti. Poď sa s nami pozrieť na krátky zoznam top bielkovín, ktoré by nemali chýbať v tvojom jedálničku!

Živočíšny pôvod:

  • kvalitné hovädzie: 36 g bielkovín na 100 g
  • jahňacie mäso: 36 g bielkovín na 100 g
  • kuracie mäso: 33 g bielkovín na 100 g
  • steak z tresky: 63 g bielkovín na 100 g

Rastlinný pôvod:

  • fazuľové, hrachové a šošovicové klíčky: 13,1 g bielkovín na 100 g
  • hrášok: 5,4 g bielkovín na 100 g
  • kel: 4,1 g bielkovín na 100 g
  • brokolica: 3,8 g na 100 g

Aké bielkoviny teda jesť?

Rozhodne ti odporúčame vyskúšať rôzne kombinácie. Jeden večer si daj steak z tresky s brokolicou, ďalší zas kuracie mäsko s anglickou zeleninou. Iba takýmto spôsobom si zaručíš, že sa ničoho neobješ a že ti bude zdravá strava chutiť. Ak si vegán, dávaj si pozor na to, aby si medzi tvoje obľúbené rastlinné potraviny zaradil aj tie s vyšším obsahom bielkovín. Tu je dobré klásť väčší nárok na vymýšľanie rôznych kombinácií, aby si svojmu telu dodal všetko, čo potrebuje.

Daj nám do komentárov vedieť, ktoré potraviny s vyšším obsahom bielkovín ti chutia najviac!

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.sk