loader black loader black loader product loader white
Potrebujete poradiť? Ozvite sa našej Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 8:00 - 16:00)
Pre dopravu zdarma
ostáva nakúpiť za 60.00 €
Nie je bielkovina ako bielkovina. Ktoré sú tie najlepšie?

Nie je bielkovina ako bielkovina. Ktoré sú tie najlepšie?

Stravovanie

21.07.2017

Prečítané: 14134x

Bielkoviny sú veľmi častou témou nielen vo fitkách. Každý rozoberá, ktoré sú najlepšie, či je lepšie ich prijímať zo živočíšnych zdrojov alebo z rastlinných. Občas započuješ aj debatu, či je lepšie morčacie alebo kuracie mäso. Takto by sme pritom mohli pokračovať ešte veľmi dlho. V dnešnom článku sa pozrieme na výhody a nevýhody rastlinných a živočíšnych bielkovín.

Bielkovina je najlepší stavebný blok

Nech je tvoj cieľ akýkoľvek – zhodiť kilá, nabrať svaly, vyrysovať – bielkoviny ti odporučíme v každom prípade. Samozrejme, aj medzi bielkovinami nájdeme „lepších“ a „horších“ zástupcov.

Väčšina ľudí pozná aspoň zopár potravín, v ktorých sa bielkovina nachádza. Patrí sem, samozrejme, mlieko, mäso, a iné. A čo je to bielkovina? Jedna zo základných stavebných súčastí aj tvojho tela. Skladá sa z 20 aminokyselín. Z nich je až 8 takých (esenciálnych), ktoré si telo vyžaduje prijímať v strave, pretože si ich nevie vyrobiť samé.

Bielkovina: rozdiel medzi živočíšnou a rastlinnou

A máme to tu – prečo sa každý ne-vegetarián ide potrhať za kuracím a hovädzím mäsom? Iba živočíšne zdroje bielkovín totiž obsahujú všetkých 8 esenciálnych aminokyselín. Tie rastlinné, kam patria napr. strukoviny a zrná, neobsahujú nikdy všetky. Práve preto je v tomto prípade ťažšie, ak si vegetarián.

Hlavnú výhodu živočíšnych bielkovín sme si už spomenuli. Akú ti ale prinesie konzumácia rastlinných? Okrem ľahšieho trávenia napr. aj zvýšený príjem vlákniny, ktorá pozitívne vplýva na tvoje telo. Ideálna je kombinácia živočíšnych a rastlinných.

Koľko bielkovín by si mal jesť?

Bežný muž s pravidelným pohybom alebo fitness aktivitami by mal denne prijať na kilogram svojej váhy asi gram bielkovín. Pre cvičiace ženy platí denný príjem vo výške cca 0,8 g denne na kilogram váhy. To určite v pohode zvládneš, či na cestách alebo doma, takýto príjem by ti nemal robiť problém. A ak predsa, sú tu kvalitné proteínové doplnky výživy.

Pozri si top bielkoviny, s ktorými porastieš

Bielkovina sa nachádza v každej z nasledujúcich potravín. Niekde jej je viac, inde menej a každá má svoje pre aj proti. Poď sa s nami pozrieť na krátky zoznam top bielkovín, ktoré by nemali chýbať v tvojom jedálničku!

Živočíšny pôvod:

  • kvalitné hovädzie: 36 g bielkovín na 100 g
  • jahňacie mäso: 36 g bielkovín na 100 g
  • kuracie mäso: 33 g bielkovín na 100 g
  • steak z tresky: 63 g bielkovín na 100 g

Rastlinný pôvod:

  • fazuľové, hrachové a šošovicové klíčky: 13,1 g bielkovín na 100 g
  • hrášok: 5,4 g bielkovín na 100 g
  • kel: 4,1 g bielkovín na 100 g
  • brokolica: 3,8 g na 100 g

Aké bielkoviny teda jesť?

Rozhodne ti odporúčame vyskúšať rôzne kombinácie. Jeden večer si daj steak z tresky s brokolicou, ďalší zas kuracie mäsko s anglickou zeleninou. Iba takýmto spôsobom si zaručíš, že sa ničoho neobješ a že ti bude zdravá strava chutiť. Ak si vegán, dávaj si pozor na to, aby si medzi tvoje obľúbené rastlinné potraviny zaradil aj tie s vyšším obsahom bielkovín. Tu je dobré klásť väčší nárok na vymýšľanie rôznych kombinácií, aby si svojmu telu dodal všetko, čo potrebuje.

Daj nám do komentárov vedieť, ktoré potraviny s vyšším obsahom bielkovín ti chutia najviac!

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.sk
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAŤ NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SÚVISIACE ČLÁNKY

Bielkoviny v jedle verzus bielkoviny v prášku

Bielkoviny v jedle verzus bielkoviny v prášku

Veľa cvičiacich si začiatkom každého roka dáva predsavzatia. Napríklad, tento rok bude ten, kedy konečne získam postavu, akú chcem! Do super kondičky sa však nedostaneš len tak. Bielkoviny patria k tým veciam, ktoré ťa budú posúvať vpred. Z akého zdroja ich však prijímať?

10 potravín, ktoré obsahujú veľa bielkovín

10 potravín, ktoré obsahujú veľa bielkovín

Náš denný jedálniček by mal byť nutrične vyvážený. Pre dosiahnutie dobrých výsledkov (nielen) v športe, by si mal počas dňa prijať bielkoviny z bežného jedla. Dnes ti prinášame zopár tipov na potraviny, ktoré sú chutné, ale aj bohaté na obsah bielkovín.

VŠETOK TOVAR
NA SKLADE

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINÚT

OKAMŽITÉ RIEŠENIE
REKLAMÁCIÍ

PORADENSTVO
ZADARMO