Na našej stránke si si už mohol prečítať viacero článkov o aminokyselinách. Dôležitá je najmä základná informácia: aminokyseliny rozdeľujeme na esenciálne, neesenciálne a poloesenciálne. Esenciálne sú pritom tie, ktoré si telo nevie vyrobiť samé a teda musíme mu ich doručovať vo forme potravy. Neesenciálne sú na tom lepšie – telo si ich dokáže vyrobiť.

Esenciálne aminokyseliny najlepšie získaš zo živočíšnych produktov

Chtiac-nechtiac, najviac esenciálnych aminokyselín obsahujú živočíšne produkty, či už mliečne alebo mäsité. Ideálnym príkladom dokonalej potraviny, ktorá ti dodá dostatok esenciálnych aminokyselín, sú vajcia. Obsahujú totiž všetkých deväť, a síce histidín, izoleucín, leucín, lyzín, metionín, fenylalanín, treonín, tryptofán a valín.

Esenciálne aminokyseliny nájdeš aj v mäse

Kompletné aminokyseliny obsahuje aj hydina a nájdeš ich aj v červenom mäse. Taký klasický chudý hovädzí stejk obsahuje na 100 g až viac ako 28 g bielkovín, čo ti zaručí prísun všetkých esenciálnych aminokyselín. Telo pritom dokáže aminokyseliny zo živočíšnych produktov veľmi dobre zužitkovať. To ti pomôže cítiť sa lepšie a získať všetky potrebné živiny.

Ktoré ďalšie zdroje esenciálnych aminokyselín poznáme?

Keď si na cestách, veľmi dobrým zdrojom bielkovín (a teda aj aminokyselín) je napr. plechovkový tuniak. Ľahko sa konzumuje a rýchlo tak prijmeš všetku želanú výživu. Okrem toho ti môže dobre padnúť aj losos, ktorý obsahuje množstvo zdravých tukov. Milovníkom rastlinnej výživy odporúčame siahnuť po sóji.

Ak neješ mäso, dobre poslúžia aj hríby, kakaový prášok, prípadne všetky druhy strukovín. Obsahujú komplexné esenciálne aminokyseliny, vďaka čomu telu dodáš dôležitú výživu, a to aj bez nutnosti jedenia mäsa.

Zdravý životný štýl a esenciálne aminokyseliny sú cestou k úspechu

Ak chceš dosahovať stále lepšie a lepšie výsledky, prijímaj dostatok esenciálnych aminokyselín a obmieňaj stravu. Keď je pestrá a vyvážená, zabezpečuje tvojmu telu vyrovnaný prísun výživy, z čoho bude profitovať tvoje telo. Esenciálne aminokyseliny sú pritom dôležité aj pre nešportovcov, pretože slúžia ako palivo na dennodenné aktivity.

S ktorými potravinami obsahujúcimi esenciálne aminokyseliny máš najlepšie skúsenosti?

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.sk