V dnešnej dobe je minimum ľudí, ktorí nepoznajú proteín. Je to asi najznámejší doplnok výživy na svete. Väčšina dnešných proteínov je vyrábaných zo srvátky. Existujú síce aj kazeínové, konopné či hovädzie proteíny, ale aj tak je srvátka v počte predaných balení číslo jeden.

Prečo je srvátkový proteín vhodný pri naberaní?

Mnohí (najmä mladí) chlapci, resp. muži majú problém s naberaním svalovej hmoty, resp. hmoty ako takej. Dôvodov, prečo nepriberajú môže byť viacero (problémy s trávením, endokrinné problémy). Ak však nebudeme pozerať na tieto zdravotné problémy, tak jediným problémom je nedostatočný príjem kalórií.

Je to jednoduché a funguje to opačne ako pri diéte. Na to, aby si schudol, potrebuješ prijať menej kalórií ako vydáš (kalorický deficit). A pri naberaní naopak musíš prijať viac kalórií, ako je tvoj denný výdaj (kalorický nadbytok).

Popri kvalitnej strave je srvátkový proteín vhodným doplnkom

Kalorický nadbytok

Ak teda chceš nabrať a nedarí sa ti to, musíš viac jesť. Netreba ale zabúdať na to, že cieľom nie je len zbytočné  naberanie hmotnosti, ale optimálne čo najväčší nárast svalovej hmoty s minimalizovaním množstva nabratého tuku. Preto si musíš strážiť aj príjem sacharidov, bielkovín a tukov a prijímať dostatok bielkovín na to, aby malo tvoje telo z čoho tvoriť novú svalovú hmotu.

Okrem štandardných jedál, ktoré sú bohaté na živočíšne bielkoviny (mäso, vajcia, mliečne výrobky) sa oplatí zaradiť do jedálnička aj srvátkový proteín. Je vhodný najmä v období po tréningu na rýchle doplnenie potrebných bielkovín, ale dá sa využiť aj mimo tréningového obdobia, ak chceš telu v priebehu dňa rýchlo doplniť ľahko vstrebateľné bielkoviny, ktoré ti nezaťažia tráviaci systém.

Srvátkové proteíny sa dajú využiť viacerými spôsobmi. Okrem klasického šejku poslúžia aj na prípravu jedál – pudingov, cheesecakeov či zmrzlín. Je veľa možností, ako si ním dokážeš vylepšiť zloženie bežnej stravy. V diéte funguje aj ako dobré ochucovadlo alebo ako sladká odmena, ktorá má na jednej strane málo kalórií a veľa bielkovín.

srvátka je vhodná pri naberaní svalovej hmoty

Z nami ponúkaných proteínov odporúčame:

100 % Whey Professional Protein od výrobcu Best Nutrition

Jeden z najpredávanejších proteínov v našom eshope. Obsahuje 77 % srvátkových bielkovín. Je veľmi obľúbený najmä pre svoju rozpustnosť a chuť a výborne sa hodí aj do koláčov.

100 % Whey Protein Professional od výrobcu Scitec Nutrition

Podobne ako proteín od Best Nutrition, aj tento doplnok má veľmi dobrú rozpustnosť a chuť. Obsahuje málo laktózy a má naviac aj tráviace enzýmy. Vhodný je najmä pre ľudí, ktorí majú problém s trávením. Okrem toho má veľmi dobrý pomer cena/kvalita.

ISO Whey ZERO od výrobcu Biotech USA

Kvalitný proteín vyrobený zo srvátkového izolátu zaručuje rýchle vstrebávanie. Je veľmi vhodný do potréningového nápoja. Má vysoký obsah esenciálnych aminokyselín a na osladenie je použitá stévia.

Platinum Hydrowhey od výrobcu Optimum Nutrition

Drahší, ale aj oveľa kvalitnejší proteín. Vhodný najmä po tréningu na rýchle doplnenie bielkovín. Vyššia cena je najmä z dôvodu použitia TOP ingrediencií – hydrolyzovaná srvátková bielkovina, ktorá sa extrémne rýchlo vstrebáva. Okrem toho obsahuje aj tráviace enzýmy, čo ešte viac pomáha tomu, aby tvoje telo dostalo po tréningu čo najviac bielkovín v čo najkratšom čase.

Micellar Caseinate od výrobcu Best Nutrition

Tento proteín má odlišné zloženie od tých predošlých. Neobsahuje srvátku, ale micelárny kazeín. Ten sa vyznačuje tým, že sa vstrebáva pomalšie a je preto vhodný na doplnenie bielkovín v priebehu dňa či pred spaním. Je hustejší ako srvátkové proteíny a preto aj dokáže viac zasýtiť a dá sa použiť ako náhrada jedla, keď nestíhaš zjesť pevnú stravu.

Čo si treba zapamätať

Srvátkový proteín patrí spolu s vitamínmi a minerálmi medzi základné doplnky výživy. Je vhodný ako do diéty, tak aj do fázy naberania, kedy sa dá využiť najmä na navýšenie denného príjmu bielkovín. Ak nemáš intoleranciu na laktózu, bez problémov ho môžeš zaradiť do svojho jedálnička či potréningovej suplementácie.

Autor: Ing. Matúš Mráz • Foto: www.pixabay.com • Zdroj: www.protein.sk