Srvátkové proteíny sú známe už niekoľko desaťročí a počas posledných rokov sa vďaka zníženiu ich ceny dostávajú medzi všetkých zanietených cvičencov. Dnes sú oveľa dostupnejšie ako v minulosti a užíva ich oveľa viac ľudí. Okrem srvátkových proteínov sú na trhu dlho aj kazeínové či vaječné proteíny. Medzi najmladšie druhy proteínov patria vegánske proteíny, ktoré sú pre mnohých ľudí stále ešte veľkou neznámou.

Myslia si, že vegánske proteíny sú vhodné len pre vegánov a pre „mäsožravcov“ nemajú žiadnu pridanú hodnotu. To ale nie je pravda. Poďme sa pozrieť na to, aký je rozdiel medzi srvátkovým a konopným proteínom a či má zmysel dopĺňať bielkoviny aj z tohto zdroja.

Konopný proteín

Tento typ bielkovinového koncentrátu sa vyrába z konopných semien. Po vylisovaní konopných semien na olej sa vylisované otruby spracujú na proteínový prášok. Ten sa skladá z dvoch bielkovín - 33 % tvorí albumín a 67 % edestín. Vďaka tomu je veľmi ľahko vstrebateľný. Biologická hodnota konopného proteínu je 87. Vďaka vysokému obsahu rozpustnej aj nerozpustnej vlákniny ťa dokáže lepšie zasýtiť ako srvátkový proteín.

Okrem bielkovín v konopnom proteíne nájdeš aj vitamín B, vitamín E, fosfor, síru, sodík, draslík, horčík, zinok a množstvo prírodných antioxidantov.

Veľkou výhodou konopného proteínu je fakt, že neobsahuje alergény ako srvátkový proteín. Ak máš problémy s trávením laktózy či mliečnej bielkoviny, konopný proteín ti skvele poslúži. Síce sa ťažšie ochucuje ako srvátka a môže mať špecifickú chuť, moderné konopné proteíny prešli za posledné roky dlhú cestu a ich chuť sa neustále zlepšuje. Prirodzená chuť konopného proteínu môže pripomínať orechy a preto sa netreba báť ani použitia tohto proteínu v zdravých koláčoch alebo smoothie nápojoch.

Medzi zaujímavé vlastnosti tohto proteínu patrí fakt, že znižuje účinky prolaktínu, ktorý ovplyvňuje fyzické aj psychické symptómy PMS predmenštruačný syndróm.

Konopný proteín.

Srvátkový proteín

Srvátkový proteín pozná asi každý. Je to najznámejší, najrozšírenejší a zároveň aj najlacnejší proteín. Vyrába sa z kravského mlieka tak, že sa pôsobením separačných látok oddelí tuhá časť od tekutej. Tuhá časť je kazeín a tekutá časť srvátka, ktorá sa ďalej suší a spracováva. Počas jej výroby sa odoberajú nepotrebné látky ako napr. laktóza či tuk. Výsledkom je vysokopercentný proteínový koncentrát, izolát alebo hydrolyzát. Biologická hodnota srvátky je 104.

Medzi najväčšie výhody srvátkového proteínu patrí rýchlosť vstrebávania. Srvátka je oveľa rýchlejšie vstrebateľná ako konopný proteín. Okrem biologickej hodnoty na tento fakt vplýva aj to, že konopný proteín obsahuje približne 10 % tuku, ktorý taktiež napomáha k spomaľovaniu vstrebávania. Na druhej strane treba povedať, že konopný proteín je vhodnejší na dopĺňanie bielkovín počas dňa, kedy sa postupne a dlhšie vstrebáva a tým poskytuje telu dlhodobý a postupný prísun aminokyselín.

Súboj čísiel

Poďme sa pozrieť presnejšie na čísla. Ako vidno z prvej tabuľky, konopný proteín je úplne odlišný od srvátkového proteínu. Má vyšší obsah kalórií, sacharidov, tukov, vlákniny a draslíka. Naopak, obsahuje menej bielkovín, sodíka a cholesterolu.

Z tohto porovnania sú zrejmé teda dve veci. Ak chce vegán prijať rovnaké množstvo bielkovín ako človek, ktorý používa srvátkový proteín, musí prijať oveľa viac kalórií. Na druhej strane vidno, že konopný proteín má úplne iné výhody ako srvátka. Veľkým plusom je vysoký obsah vlákniny.

O vláknine a o jej dôležitosti sme už písali v starších článkoch. Ak si teda trackuješ denný príjem vlákniny tak ťa isto zaujme, že až 27 % konopného proteínu tvorí vláknina. Spolu s faktom, že konopný proteín obsahuje aj kvalitné tuky je teda ideálny nielen pre vegánov, ale pre všetkých ľudí, ktorí sa zaujímajú o zdravie svojho tela a najmä svojho žalúdočného traktu. Okrem toho je konopný proteín výborným zdrojom omega-3 a omega-6 mastných kyselín v pomere 3:1.

 

Srvátkový proteín

Konopný proteín

Energia (kalórie)

320

365

Bielkoviny (g)

90

50

Sacharidy (g)

3,5

30

Vláknina (g)

0

27

Cukry (g)

3,5

3,3

Tuky (g)

1,8

10

Sodík (mg)

160

0

Draslík (mg)

480

1 230

Cholesterol (mg)

18

0

Obsah aminokyselín v pomere ku 100 kalóriám v srvátkovom a konopnom proteíne:

 

Srvátkový proteín

Konopný proteín

 

g/100 kalórií

g/100 kalórií

Izoleucín

1,16

0,56

Leucín

1,94

0,89

Valín

1,09

0,78

Fenylalanín

0,65

0,56

Metionín

0,47

0,33

Lyzín

1,61

0,44

Tryptofán

0,45

0,11

Treonín

1,31

0,78

Arginín

0,45

2,67

Histidín

0,35

0,56

Alanín

0,94

0,56

Kyselina asparágová

2,52

2,00

Cysteín

0,54

0,33

Glutamín

3,45

3,11

Glycín

0,35

0,56

Prolín

1,12

0,78

Serín

0,94

0,89

Tyrozín

0,57

0,44

Ako vidno z tabuľky, srvátkový proteín vyniká množstvom BCAA (izoleucín, leucín a valín). Na druhej strane konopný proteín vyhráva v obsahu arginínu, ktorý má vplyv na napumpovanosť svalov, krvný tlak a celkové zdravie srdca.

Ktorý je teda definitívne lepší?

Ako isto tušíš, nedá sa jednoznačne povedať, ktorý proteín je lepší. Vždy záleží, v akom kontexte je táto otázka položená – či ide o naberanie svalov, zdravie tráviaceho traktu, stráviteľnosť alebo chuť. Vo všeobecnosti sa dá povedať, že srvátkový proteín môže byť vhodnejší v období diéty, kedy potrebuješ do tela dostať veľa bielkovín a zároveň sa musíš vtesnať do nízkeho kalorického príjmu. Tu konopný proteín jednoznačne stráca na srvátku.

Konopný proteín má ale množstvo iných výhod pre tráviaci trakt a celkové zdravie tela. Preto je vhodný nielen pre vegánov, ale pre úplne všetkých ľudí, ktorí chcú dopĺňať do tela nielen bielkoviny, ale aj množstvo vlákniny, zdravých tukov, vitamínov a minerálov. Vyskúšaj nahradiť jeden srvátkový šejk denne za šejk z konopného proteínu. Pomôžeš svojmu telu, zlepšíš si celkové zdravie a vitalitu a odľahčíš tráviaci trakt.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: www.pixabay.com • Zdroj: www.protein.sk