O kreatíne si určite už počul, na to nemusíš byť športovec. Zároveň však existuje aj tzv. kreatinín. Ten sa pritom vylučuje vtedy, keď sa v tvojich svaloch rozkladá kreatín. Ide teda o odpad z energetických zásob svalov. Tým, že budeš poznať tvoju hladinu kreatinínu v krvi, ľahko sa dozvieš, ako pracujú tvoje obličky. Budeš tak lepšie vedieť, ako zdravé je tvoje telo.

Kreatinín v krvi: čo ti napovie?

Keď zájdeš k lekárovi a necháš si zmerať hladinu kreatinínu v krvi, dozvieš sa niekoľko informácií. Podľa toho, koľko kreatinínu sa v nich nachádza, zistí sa stav obličiek. Správne fungujúce obličky totiž celý obsah tejto látky (alebo jej väčšinu) spoľahlivo vylúčia von z tela, a to prostredníctvom moču. Ak tvoje obličky nepracujú tak, ako by mali, doktor ti nameria zvýšené hodnoty kreatinínu.

Zvýšená hodnota kreatinínu ti má byť výkričníkom

Ako vo všetkých hodnotách, ktoré sa laboratórne merajú, aj pri kreatiníne hovoríme o nízkej, zvýšenej, a bežnej hladine. Ak ti lekár nameria zvýšenú hladinu kreatinínu, je to pomyselný výkričník, že niečo s tvojim telom nie je v poriadku. Poznáme aj niekoľko potenciálnych ochorení, ktoré môžu znížiť funkčnosť obličiek.

Medzi tieto ochorenia patria napr.:

  • glomerulonefritída – zápal obličiek spôsobený infekciou
  • pelonefritída – bakteriálna nákaza obličiek

Zvýšený kreatinín sa v krvi nachádza aj po náročnej fyzickej aktivite v posilke. Ako sme napísali, ide o odpad z energetických zásob svalov. Čím viac sa teda namáhaš, prípadne čím viac si svalnatý, tým bude aj hodnota vyššia. Pozor, toto platí iba na kontroly, ktoré prebehnú v blízkej dobe po náročnom tréningu.

Kde sa meria kreatinín?

Kreatinín ti zmerajú pri každom krvnom odbere (pre istotu ale na potrebu jeho merania môžeš upozorniť lekára).

Kedy sa ešte môže zvýšiť hladina kreatinínu v krvi?

Namerať ti ju môžu napr. aj vtedy, keď trpíš obezitou alebo ješ priveľa mäsa. Spôsobovaná je často aj zápalom močových ciest, na čo často trpia najmä ženy. Bežný obsah kreatinínu v krvi je pri mužoch na hodnote 44 - 110 µmol/l a pri ženách 44- 104µmol/l.

Dbaj na to, aby hodnota zostala takáto, prípadne nižšia. Vyhýbaj sa nezdravej strave a nezabudni na poctivý tréning. Zároveň si dávaj pozor, aby si svoje svaly nechal aj odpočinúť. Ide totiž o dôležitú fázu cvičenia.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.sk