Tak ako o všetkom, aj o kreatíne existuje (obrazne povedané, samozrejme) milión mýtov. S príchodom internetu sa razom každý stal odborník na oblasť doplnkov výživy. Niektoré mylné informácie je však dobré odfiltrovať. Častokrát totiž niekto niečo niekde začuje a hneď je presvedčený, že ide o skalopevnú pravdu. Pýtame sa: ako užívať kreatín?

Kreatín je iba pre bodybuilderov

Prvý mýtus vraví, že kreatín je iba pre bodybuilderov. Že ti pomôže nabrať hmotu a silu, ale za cenu celkového výkonu a straty obratnosti pri športoch. To je síce z časti pravda, ale naozaj iba z časti. Kreatín je totiž super doplnkom do športov, v ktorých je potrebná rýchla a intenzívna dočasná sila.

Do týchto športov radíme okrem bodybuilderov aj iné. Patrí sem aj baseball, basketbal, futbal, šprint... A zopár ďalších. Športy, v ktorých je vyžadovaná dlhodobá obratnosť a rovnomerný výkon, sa pre kreatín priveľmi nehodia.

Kreatín poškodzuje obličky

Ak sa pýtaš, ako užívať kreatín, si na správnom mieste. Aj táto informácia je totiž vymyslená. Podľa viacerých štúdií kreatín obličky absolútne nepoškodzuje. Toto sa potvrdilo dokonca aj na pacientoch, ktorí mali iba jednu obličku. Takže sa naozaj neboj, že by to tvoja oblička ťažko zvládala. Radšej si odpusti polliter piva.

Vyvraciame mýty o kreatíne

Kreatín iba zavodňuje

Určite si už viackrát počul obľúbený mýtus – že jediná váha, ktorú vďaka kreatínu priberieš, je tá z vody. Aj toto je z časti pravda. Okrem toho, že silnejšie viaže vodu, dodá ti kopu energie na tvoj tréning (aj pre rast svalov, aj pre zhodenie hmotnosti). Jediné, kedy ti kreatín neodporúčame, je, ak sa chceš vyrysovať. Tam môže naozaj pôsobiť opačne.

Takže áno, priberieš aj vďaka zavodneniu, zároveň však môžeš s pomocou kreatínu nabrať aj veľa svalovej hmoty.

Kreatín je umelina

Pravdivé, ale opäť iba z časti. Telo kreatín získava najmä z mäsa, vajec a rýb. Telo ho metabolizuje z tzv. kreatínu fosfátu. Dá sa teda síce povedať, že kreatín v tabletách je tak trošku umelý. Nie je však zlý alebo nezdravý.

Kreatín je škodlivý

Kreatín je jedným z najviac preskúmaných doplnkov výživy. Naozaj, existuje veľké množstvo štúdií, ktoré jeho bezpečnosť plnohodnotne potvrdili. Nikto nevraví, že ide o najlepší doplnok výživy, ani, že je bezpečný len v niektorých prípadoch. On naozaj bezpečný je. Jednoducho sa ti jeho užívaním nestane nič zlé ani škodlivé.

Tak čo, berieš kreatín aj ty? Podeľ sa s nami o tvoje skúsenosti s jeho užívaním, sme zvedaví!

Ja osobne momentálne užívam tento najmodernejší kreatín: Polyhydrate Creatine.

Autor: Mgr. Ľuboš Lištinský • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.sk