loader black loader black loader product loader white
Potrebujete poradiť? Ozvite sa našej Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 8:00 - 16:00)
Pre dopravu zdarma
ostáva nakúpiť za 60.00 €
Čo spôsobuje svalové kŕče a ako proti nim bojovať

Čo spôsobuje svalové kŕče a ako proti nim bojovať

Tréning

05.06.2020

Prečítané: 315x

Každý z nás už niekedy zažil kŕč v nohe. Je to veľmi nepríjemné a bolestivé. Aj keď kŕče nie sú významne škodlivé a telu priamo neubližujú, časté kŕče môžu negatívne ovplyvňovať kvalitu života a aj obmedzovať niektoré druhy športov či cvikov. A to už je stav, ktorý nikto z nás nechce zažiť. V tomto článku si vysvetlíme základné informácie o tom, čo sú to kŕče, ako a kedy najčastejšie vznikajú a čo môžeš spraviť pre to, aby si ich vôbec nemal.

Základná charakteristika

Svalové kŕče sa dajú zadefinovať ako náhle a nedobrovoľné kontrakcie jedného alebo viacerých svalov. Kŕč si nevieš vyvolať fyzickou reakciou.  Nastáva nekontrolovane a často spolu s veľkou bolesťou. Kŕče sa môžu prejaviť na viacerých svaloch, napr. lýtkach, kvadricepsoch, hamstringoch či na bruchu. Najčastejšie je nimi zasahovaná spodná časť tela. Niektoré kŕče trvajú sekundu či dve, iné až desiatky sekúnd. V extrémnych prípadoch aj niekoľko minút a dokážu ťa paralyzovať počas celej doby, až kým nepominú.

Čo spôsobuje svalové kŕče a ako proti nim bojovať

Prečo vznikajú kŕče?

Dôvodov vzniku kŕčov je viacero. Jedným z nich je prehnané zaťažovanie svalovej partie. Tieto kŕče prichádzajú počas tréningu pri precvičovaní daného svalu. Výrazne vyššie riziko vzniku takéhoto kŕču vzniká počas teplého počasia.

Ďalším dôvodom vzniku kŕčov je užívanie niektorých liekov na potlačenie vysokého krvného tlaku. Kŕče sa dostavujú aj vtedy, ak ti chýbajú niektoré minerály, najmä horčík (magnézium), vápnik, draslík alebo sodík.

Časté problémy s kŕčmi majú tehotné ženy, ľudia požívajúci nadmerné množstvo alkoholu, ľudia s poruchami obličiek a štítnej žľazy, cukrovkou, cirhózou pečene či problémami s cievami. Kŕče môžu vznikať aj pri nedostatočnom prekrvení niektorej svalovej partie.

Kŕče vznikajú častejšie u starších ľudí. Je to dané tým, že ako ubúda vekom svalová hmota, existujúce svaly sú viac preťažované ako predtým, keď malo telo viac svalovej hmoty.

Čo spôsobuje svalové kŕče a ako proti nim bojovať

Čo robiť, ak dostaneš silný a dlhý kŕč?

Ak je to možné, skús danú oblasť natiahnuť. Napríklad, ak dostaneš kŕč do lýtka, skús ponaťahovať celé chodidlo od päty až po prsty tak, aby si natiahol celý sval lýtka. Na časti tela, ktoré sa takto nedajú natiahnuť môžeš skúsiť aplikovať buď teplo (teplá látka alebo ohrievacie podušky), alebo naopak chlad (ľad). Ak máš kŕče veľmi časté a silné, navštív lekára. Pri veľmi častom výskyte kŕčov je vhodné spraviť testy z krvi na zistenie obsahu vápnika a draslíka a tiež funkciu obličiek a štítnej žľazy.

Málokto o tom vie, ale často majú problémy s kŕčmi ľudia, ktorí takmer vôbec nesolia jedlo. Áno, nadbytočný príjem soli je veľmi nezdravý, ale naopak, nie je dobré soľ úplne vyradiť. Mal by si soliť v primeranom množstve. Často len zvýšenie dennej dávky soli dokáže úplne potlačiť vznik kŕčov. A to je príjemné zistenie, lebo nemusíš riešiť žiadne zložité vyšetrenia a ani kupovať drahé lieky. Toto riešenie je v podstate zdarma a je efektívne.

Čo môžeš spraviť pre to, aby nevznikali kŕče?

V prvom rade obmedz alebo vyraď cviky, pri ktorých dochádza k týmto kŕčom. Ak sa ti stáva, že pri jednom konkrétnom cviku dostávaš kŕč, jednoducho tento cvik vyraď z tréningu. Bežne sa to stáva napr. pri zakopávaní v ľahu na lavičke, že kŕč zasiahne veľmi bolestivo celý hamstring.

Čo spôsobuje svalové kŕče a ako proti nim bojovať

Pred cvičením sa dobre rozcvič. Kvalitná rozcvička môže obmedziť vznik kŕčov počas tréningu. Ak dostávaš kŕče počas spánku, daj si krátke cvičenie aj pred spaním a sprav si poriadny strečing.

Obmedz čokoládu a kávu. Toto odporúčanie niekomu zaberá a niekomu nie. Vyskúšaj sám na sebe, či ti zaberie. Mal by si ho dodržiavať aspoň dva týždne, aby sa ukázal výsledok.

Nezabúdaj piť. Či je leto alebo zima, tvoje telo stále potrebuje dostatok tekutín a dehydratácia vedie k zvýšenému výskytu kŕčov. Denne by si mal prijať aspoň 40-50 ml tekutín na jeden kilogram tvojej hmotnosti. V letných mesiacoch to môže byť aj viac.

Uisti sa, že prijímaš dostatok horčíka, vápnika, draslík a sodíka. Je vhodné suplementovať tieto minerály a často práve ich nedostatok v tele spôsobuje kŕče. Pravidelná suplementácia (najmä horčíka) je často jednoduchým a efektívnym riešením, po ktorom kŕče úplne zmiznú.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.sk
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAŤ NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SÚVISIACE ČLÁNKY

BMI index: Jednoduchý spôsob, ako zistiť, koľko by ste mali zhodiť

BMI index: Jednoduchý spôsob, ako zistiť, koľko by ste mali zhodiť

O skratke BMI si už určite počul. Je to číslo, ktoré hovorí o tom, či máš zdravú hmotnosť, nadváhu, alebo by si mal pribrať. Využíva sa najmä pre zdravotné štatistiky na celom svete. V dnešnom článku si povieme o tom, ako si môžeš vypočítať svoje BMI, čo toto číslo znamená a či je hodnota, ktorá ti z výpočtu vyjde smerodajná a mal by si podľa nej nastaviť svoje ďalšie ciele v stravovaní.

Ako udržať kĺby v dobrom stave? Pomáha im viac pohyb alebo kolagén?

Ako udržať kĺby v dobrom stave? Pomáha im viac pohyb alebo kolagén?

Aj keď väčšinu z vás zaujíma najmä to, ako zväčšiť svaly či spáliť tuk, treba myslieť aj na svoje zdravie a na svoje kĺby. Bez zdravých kĺbov nikdy poriadne svaly nevybuduješ a ak už nejaké svaly máš, na ich udržanie musíš ďalej cvičiť. A s poškodenými kĺbmi to nie je možné. Ver mi, nič nie je horšie ako to, keď chceš cvičiť a nemôžeš, lebo ťa bolí koleno, alebo máš zranený iný kĺb. V tomto článku si povieme viac o tom, ako môžeš pomôcť svojim kĺbom dobrou životosprávou a na to, či je dôležitejší kolagén alebo pravidelný pohyb. Pozrieme sa tiež na to, čomu by si sa mal vyvarovať, aby si si neprivodil zranenie, aby si mohol cvičiť bez obmedzení celý život.

VŠETOK TOVAR
NA SKLADE

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINÚT

OKAMŽITÉ RIEŠENIE
REKLAMÁCIÍ

PORADENSTVO
ZADARMO