loader black loader black loader product loader white
Potrebujete poradiť? Ozvite sa našej Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 8:00 - 16:00)
Pre dopravu zdarma
ostáva nakúpiť za 60.00 €
Ako udržať kĺby v dobrom stave? Pomáha im viac pohyb alebo kolagén?

Ako udržať kĺby v dobrom stave? Pomáha im viac pohyb alebo kolagén?

Zdravie a krása

04.05.2020

Prečítané: 749x

Aj keď väčšinu z vás zaujíma najmä to, ako zväčšiť svaly či spáliť tuk, treba myslieť aj na svoje zdravie a na svoje kĺby. Bez zdravých kĺbov nikdy poriadne svaly nevybuduješ a ak už nejaké svaly máš, na ich udržanie musíš ďalej cvičiť. A s poškodenými kĺbmi to nie je možné. Ver mi, nič nie je horšie ako to, keď chceš cvičiť a nemôžeš, lebo ťa bolí koleno, alebo máš zranený iný kĺb. V tomto článku si povieme viac o tom, ako môžeš pomôcť svojim kĺbom dobrou životosprávou a na to, či je dôležitejší kolagén alebo pravidelný pohyb. Pozrieme sa tiež na to, čomu by si sa mal vyvarovať, aby si si neprivodil zranenie, aby si mohol cvičiť bez obmedzení celý život.

Čomu by si sa mal vyvarovať?

Je viacero vecí, ktoré by si mal dodržiavať a medzi základné patrí udržiavanie zdravej hmotnosti. Pri zvýšenom BMI existuje väčšia šanca, že budeš mať problémy s kĺbmi. Je to logické, lebo sú preťažované viac, ako u ľudí s nižšou hmotnosťou. Aj preto je dôležité u ľudí s extrémnou obezitou vhodne voliť pohybové aktivity v rámci diéty, aby si nezničili kolená. V týchto prípadoch sa odporúča behanie po mäkkých povrchoch, príp. cvičenie vo vode.

Ako udržať kĺby v dobrom stave? Pomáha im viac pohyb alebo kolagén?

Vyhni sa vysokej nárazovej záťaži a preťažovaniu kĺbov. Zvyšuj záťaž (či už na činke alebo dĺžku kardio tréningu) postupne, nie skokovo. Telo si musí zvyknúť na väčšiu záťaž. Tvoje svaly sa adaptujú relatívne rýchlo, ale kĺby a šľachy potrebujú čas. Dobrým spôsobom, ako si šetriť kĺby je aj kombinovanie viacerých druhov pohybu. To znamená, že napr. k behu pridaj silový tréning vo fitku, bicykel alebo plávanie, aby si nezaťažoval kĺby stále dookola tým istým pohybom a rovnakým druhom záťaže.

Príprava na tréning je veľmi dôležitá. Nestačí sa prezliecť v šatni, trocha sa ponaťahovať a hneď ísť cvičiť. Pred každým tréningom sa poriadne rozcvič s vlastným telom, menšími váhami či s gumovými expandermi a záťaž zvyšuj postupne. Drvivá väčšina ľudí, ktorí si tréningom privodili zranenie ti povedia, že zanedbali rozcvičku.

Kĺby dokážu odolať záťaži, ktorá je vytvorená hmotnosťou tela a popri tom musia poskytovať plný rozsah pohybu. Každý kĺb je tvorený dvoma povrchmi. Kosti, ktoré sú spojené s kĺbmi umožňujú pohyb tela, ale svaly sú tým nástrojom, ktorý spôsobuje pohyb. Svaly sú na kĺby upevnené cez šľachy.

Ak ťa počas tréningu bolia svaly, je to v poriadku. Avšak, ak bolia kĺby, okamžite preruš daný cvik. Nikdy necvič cez zranenie ani cez bolesť kĺbov, ničomu to nepomôže. Ak je kĺb zranený, potrebuje oddych a lekára. Cvičením cez bolesť získaš možno dva či tri odcvičené tréningy (ktoré sú ti na nič, ak nie si práve v príprave na Mr. Olympia), ale definitívne ich preťažíš a rekonvalescencia bude ešte dlhšia.

Ako udržať kĺby v dobrom stave? Pomáha im viac pohyb alebo kolagén?

Pri tréningu používaj kvalitnú obuv. Či sa jedná o beh alebo silový tréning, vždy je dôležitá pevná obuv. Najmä pri behu je výber veľmi dôležitý, lebo kolená dostávajú rázy od našľapovania a podrážka by mala byť schopná ich čo najlepšie tlmiť. Pri behu v zlej obuvi je tiež zvýšené riziko vytknutia členku.

Ktoré cviky by si nemal robiť?

Existujú cviky, ktoré viac či menej zaťažujú tvoje kĺby. Nedá sa povedať, ktoré by si mal robiť a ktoré nie, lebo väčšina z bežných cvikov, ktoré vidíš vo fitkách sú bezpečné, ak sa vykonávajú správnou technikou. Drepy (a ani úplne hlboké drepy) neničia kolená. Zlá technika pri drepoch ničí kolená. Preto maj na pamäti, že vždy by si mal mať dobrú techniku. Nepridávaj si záťaž na úkor techniky. Nechaj ego v šatni a cvič s takými váhami, s ktorými dokážeš vykonať cvik so správnou technikou.

Nemá zmysel preťažovať kĺby a šľachy vysokými váhami, lebo riskuješ vznik zranenia. Dlhé liečenie zranenia bude znamenať dlhú dobu bez tréningov a spomalenie progresu. Radšej sa snaž o postupný a dlhotrvajúci progres so zdravými kĺbmi ako zbytočné preťažovanie zlou technikou a následným zranením. Okrem toho, niektoré zranenia sa dajú vyliečiť, ale ľahko sa môže stať aj to, že budeš mať zranenie trvalé a budeš musieť prestať trénovať.

Ako udržať kĺby v dobrom stave? Pomáha im viac pohyb alebo kolagén?

Je dôležitejší kolagén, či pravidelný pohyb?

Jednoznačne pravidelný primeraný pohyb. Ak sa nebudeš adekvátne hýbať a spoliehať sa na suplementy, neznamená to, že budeš mať zdravé kĺby. Avšak, ak sa budeš pravidelne hýbať a k tomu pridáš kolagén, či inú látku známu z kĺbových výživ, spravíš maximum, aby ti čo najdlhšie slúžili. Pohyb je veľmi dôležitý a za posledné roky už aj ortopédi zmenili názor na pooperačnú rekonvalescenciu. Predtým bolo bežné, že po operácii dostal pacient príkaz na kľudový režim. Dnes dostane oddych len na začiatok a hneď sa púšťa do rehabilitácií. Vďaka tomu sa kĺby skôr uzdravia a navráti sa im plná mobilita.

Kolagén a ostatné kĺbové výživy by si mal užívať preventívne počas roka. Nemusíš stále, ale aspoň 3-6 mesiacov v roku by si ich mal brať ako prevenciu. Kĺbová výživa nie je liečivo a ak sa zraníš, už ti nepomôže a budeš musieť vyhľadať lekára. Preventívnou suplementáciou vieš posilniť svoje kĺby a zmenšiť riziko vzniku zranenia.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.sk
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAŤ NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SÚVISIACE ČLÁNKY

Systematicky a zdravo. Ako jednoducho pribrať na svaloch?

Systematicky a zdravo. Ako jednoducho pribrať na svaloch?

Naberanie svalov je cieľom väčšiny z nás. Každý chce vyzerať dobre, mať pekné telo, málo tuku a dostatočnú silu. Okrem toho, že svaly dobre vyzerajú, sú aj veľmi prospešné pre naše telo (napr. spevňovanie chrbtice) a tiež sila s nimi spojená je prakticky využiteľná aj v bežnom živote. Väčšina ľudí teoreticky vie, čo by mali robiť, aby svaly konzistentne naberali a pritom v praxi zlyhávajú. Poďme si v tomto článku zhrnúť základné princípy, ktoré by si mal dodržiavať, ak chceš konzistentne naberať kilá novej svaloviny.

Jarná očista pečene: Pomôže vám strava aj liečivé bylinky

Jarná očista pečene: Pomôže vám strava aj liečivé bylinky

Pečeň je prirodzeným filtrom organizmu. Je to jeden z najdôležitejších orgánov nášho tela a aj tak väčšina z nás o ňom toho veľa nevie. A to je škoda, lebo okrem všeobecného prehľadu je dobré vedieť, čo by každý z nás mal robiť, aby mal zdravú pečeň. Choroby spôsobené problémami s pečeňou nechce zažiť nikto z nás a pre každého športovca a človeka, ktorý svoje telo využíva naplno by malo byť zdravie pečene prioritou.

VŠETOK TOVAR
NA SKLADE

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINÚT

OKAMŽITÉ RIEŠENIE
REKLAMÁCIÍ

PORADENSTVO
ZADARMO