loader black loader black loader product loader white
Potrebujete poradiť? Ozvite sa našej Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 8:00 - 16:00)
Pre dopravu zdarma
ostáva nakúpiť za 60.00 €
BMI index: Jednoduchý spôsob, ako zistiť, koľko by ste mali zhodiť

BMI index: Jednoduchý spôsob, ako zistiť, koľko by ste mali zhodiť

Vysvetlenie pojmov

25.05.2020

Prečítané: 520x

O skratke BMI si už určite počul. Je to číslo, ktoré hovorí o tom, či máš zdravú hmotnosť, nadváhu, alebo by si mal pribrať. Využíva sa najmä pre zdravotné štatistiky na celom svete. V dnešnom článku si povieme o tom, ako si môžeš vypočítať svoje BMI, čo toto číslo znamená a či je hodnota, ktorá ti z výpočtu vyjde smerodajná a mal by si podľa nej nastaviť svoje ďalšie ciele v stravovaní.

Čo je to BMI?

BMI je skratka pre index telesnej hmotnosti (v angličtine Body Mass Index) a je najpoužívanejšou metódou merania podvýživy či obezity. Je to veľmi jednoduchý výpočet, ktorý ako vstupné údaje používa len výšku a hmotnosť. Neberie do úvahy vek ani pohlavie. BMI sa vypočíta vydelením telesnej hmotnosti v kilogramoch druhou mocninou výšky v metroch (BMI=kg/m²).

BMI index.

Príklad:

Ak vážiš 80 kilogramov a meriaš 180 cm, BMI si vypočítaš ako 80/1,8²=24,69

Je to veľmi jednoduchý výpočet na meranie obezity a neberie do úvahy množstvo ostatných dát, ktoré sú dôležité a skresľujú výsledok. Avšak, ako štatistický nástroj je hodnota BMI postačujúca.

Intervaly BMI - čo hovorí dané číslo?

Ak si spočítaš svoje BMI, vyjde ti nejaké číslo, ktoré ti bez ďalšieho vysvetlenia nič nehovorí. Existuje niekoľko úrovní hodnoty BMI, ktoré sa delia na podvýživu, ideálnu hmotnosť, miernu nadváhu, obezitu a ťažkú obezitu.

BMI nižšie ako 18,5 - podvýživa. Bolo by vhodné pribrať tak, aby sa hodnota BMI navýšila. Pri takto nízkom BMI je možné, že telo nemá dostatok potrebných látok pre správne fungovanie a má oslabenú funkciu.

BMI 18,5-24,9 - ideálna a zdravá hmotnosť. Pri tejto skupine ľudí sú zdravotné problémy najmenej časté.

BMI 25-29,9 - mierna nadváha. Bolo by vhodné mierne schudnúť a dostať sa do pásma ideálnej hmotnosti. Zvyšuje sa riziko vzniku kardiovaskulárnych chorôb, cukrovky či vysokého krvného tlaku.

BMI 30-39,9 - obezita. Je potrebná diéta a zníženie hmotnosti.

BMI 40 a viac - ťažká obezita. V tomto stave je potrebné vyhľadať odbornú pomoc dietológa a nastaviť si plán chudnutia a zmeny životného štýlu. Zdravotný stav je veľmi zlý, čo negatívne vplýva aj na dĺžku života.

BMI index.

Žiadny extrém nie je dobrý. Ani prílišná podváha ani nadváha. S nadváhou sa často spájajú choroby ako napr. cukrovka, kardiovaskulárne problémy, psychické problémy či vysoký krvný tlak. Pri podvýžive nie sú choroby menej závažné, len iné. Bežná je anémia, osteoporóza, problémy so zubami a žalúdočné problémy.

Zdravotné problémy spojené s vysokým BMI

Nadváha a obezita nie je len optickým problémom, že sa danej osobe nepáči to, ako vyzerá. Ak by to bolo len o tom, tak by bolo jedno, či niekto má alebo nemá nadváhu. Ak by sa dobre cítil aj vo väčšom tele, je to jeho rozhodnutie. Problémom je to, že obezita je veľmi nezdravá a ľudia s vysokou nadváhou si skracujú dĺžku života a privodzujú si mnoho závažných chorôb. Srdce musí oveľa viac pracovať a je preťažované. Najčastejšie choroby spojené s obezitou sú:

  • kardiovaskulárne problémy
  • vysoký krvný tlak
  • cukrovka
  • osteoartritída
  • psychické problémy
  • dýchacie ťažkosti (astma)
  • vysoký cholesterol a hladina triglyceridov
  • nízka hladina HDL cholesterolu
  • problémy so spánkom
  • zvýšené riziko vzniku rakoviny

Vyhovuje výpočet BMI pre každého človeka?

Výpočet BMI nie je dokonalý. Kvôli svojej jednoduchosti neberie do úvahy veľa dát, ktoré môžu skresľovať výsledok. A najmä ľudia s vyšším množstvom svalovej hmoty mávajú hodnoty BMI skreslené voči realite. Napríklad, ak má muž výšku 178 cm a váži 90 kilogramov, jeho BMI je 28,4. Podľa normy to znamená, že má miernu nadváhu a pravdepodobne aj zdravotné problémy.

Pritom to v tomto prípade vôbec nemusí byť pravda. Môže mať len viac svalovej hmoty, ktorá je ťažká a skresľuje výpočet a pri pohľade na číslo 28,4 môže bez ďalšieho kontextu vyvolať pocit, že tento človek má veľa tuku a zdravotné problémy. Človek s týmto BMI môže byť aj vysekaný športovec, ale aj tučný človek, ktorý roky nešportoval a jeho jedálniček nemá so slovom „zdravie“ nič spoločné.

BMI index.

Neber hodnotu BMI ako dogmu a neriaď sa slepo podľa nej, ak aktívne športuješ a buduješ svalovú hmotu, lebo na teba nebude platiť.

Presnejší údaj, ktorý hovorí o stave tela je percento tuku. Nevýhodou je to, že oveľa ľahšie si spočítaš svoje BMI ako zistíš obsah tuku v tele. Obezita u mužov je definovaná od 25 % telesného tuku nahor. Ženy majú prirodzene viac tuku v tele a obezita je definovaná až od 30 % telesného tuku. Už len fakt, že ženy majú iný obsah tuku v tele ako muži ukazuje, že BMI nie je presný údaj na určovanie obezity.

Autor: Ing. Matúš Mráz • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.sk
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAŤ NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SÚVISIACE ČLÁNKY

Rýchle a výživné. Inšpirujte sa našimi tipmi na zdravé fitness raňajky

Rýchle a výživné. Inšpirujte sa našimi tipmi na zdravé fitness raňajky

To, či sú alebo nie sú raňajky najdôležitejším jedlom dňa je téma, na ktorú existuje množstvo názorov a je viacero táborov ľudí, ktorí sú presvedčení o svojej pravde. Jedna skupina zastáva názor, že raňajky musíš bezpodmienečne mať a musia byť výdatné. Iná skupina ľudí, ktorá preferuje napr. fasting neraňajkuje vôbec. Nedá sa povedať, ktorý názor je správny, lebo obe metódy fungujú a majú svoje plusy a mínusy. Rozhodnutie necháme na tebe. Ak patríš do prvej skupiny a máš každý deň rovnaké raňajky a už ti nechutí jesť to isté dookola každý deň, inšpiruj sa týmito nápadmi.

Jarná očista pečene: Pomôže vám strava aj liečivé bylinky

Jarná očista pečene: Pomôže vám strava aj liečivé bylinky

Pečeň je prirodzeným filtrom organizmu. Je to jeden z najdôležitejších orgánov nášho tela a aj tak väčšina z nás o ňom toho veľa nevie. A to je škoda, lebo okrem všeobecného prehľadu je dobré vedieť, čo by každý z nás mal robiť, aby mal zdravú pečeň. Choroby spôsobené problémami s pečeňou nechce zažiť nikto z nás a pre každého športovca a človeka, ktorý svoje telo využíva naplno by malo byť zdravie pečene prioritou.

VŠETOK TOVAR
NA SKLADE

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINÚT

OKAMŽITÉ RIEŠENIE
REKLAMÁCIÍ

PORADENSTVO
ZADARMO