Účinné a pre organizmus nevyhnutné súčasti, s ktorými musíš rátať v bežnom, ale aj v tom fitness živote. Aminokyseliny. V podstate sa starajú o základné potreby tvojho tela, čo sa týka vitamínov a minerálov. Poskytujú ti mikronutričné hodnoty, poháňajú ťa (sú pre telo akýmsi benzínom) a starajú sa o to, aby tvoj organizmus dobre fungoval.

Keby sme chceli písať o všetkom, čo pre nás aminokyseliny robia, napísali by sme celú knihu. My si ale v dnešnom článku zhrnieme, prečo sú dôležité a prečo ich dopĺňať aj vo forme doplnkov výživy. Čítaj ďalej.

Prečo sú aminokyseliny dôležité pre športovcov?

Je dôležité vedieť, že až 9 z kompletného portfólia 23 aminokyselín sú tzv. esenciálne, teda naše telo si ich nevie vytvoriť samo. Musíme ich teda prijímať buď z jedla, alebo aj z doplnkov výživy. Aminokyseliny v tvojom tele formujú bielkoviny a tým pádom aj svaly.

Potenciálnych benefitov pre tvoje športové výkony je viac. Slúžia napr. na výkonnejšiu regeneráciu unaveného svalstva po športe a na udržanie svalov. Dôležité aminokyseliny môžeš získať z nutrične kvalitného jedla, napr. z chudého mäsa (hydina, hovädzie), rýb, vajec, sóje a z rôznych mliečnych výrobkov.

To však nie je vždy možné. Práve preto sú tu doplnky vo forme tabliet alebo práškov. Tie sa ľahko užívajú priamo pred alebo po športovom výkone.

Energia pre športovcov z aminokyselín

Chceš mať viac energie a dosahovať stále lepšie a lepšie výsledky? V tom prípade užívaj dodatočné aminokyseliny. V ideálnom prípade hneď po tvojom tréningu. Iba vtedy je tvoje telo maximálne vyšťavené a žiada si teda prijať viac nutričnej výživy. Práve preto sa popularita aminokyselín tak zvýšila.

Tým, že na to, aby sa dostali priamo do krvného obehu nepotrebujú trávenie, je ich konzumácia maximálne pohodlná. Vďaka nim budeš mať veľmi rýchlo k dispozícii zvýšenú silu a tiež výdrž pri tvojom tréningu. Práve preto sú aminokyseliny počas cvičenia tak dôležité.

Zhodenie tuku a aminokyseliny

Vďaka aminokyselinám je pre teba jednoduchšie aj zbaviť sa tuku. Získaš z nich energiu a už ju nemusíš dopĺňať sacharidmi viac, než je na tvoj tréning nutné prijať. Ľahkým presunom do krvného obehu si zabezpečíš, že telo bude fungovať vo vyšších otáčkach. Budeš sa viac potiť a konečným výsledkom bude, že aj viac schudneš.

Pre športovca sú pritom najdôležitejšie práve tri aminokyseliny, ktoré spolu tvoria reťazec BCAA – leucín, izoleucín a valín. Vďaka nim porastieš a dosiahneš vždy lepšie výsledky. Podeľ sa s nami v komentároch o svoje skúsenosti, potešíš nás aj ostatných.

Autor: Mgr. Ľuboš Lištinský • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.sk