O aminokyselinách ti v našich článkoch prinášame relatívne veľa informácií. Dnes tu pre teba máme ďalšiu, ktorou je tyrozín. Proteín je zložený z rôznych a odlišných aminokyselín. Ich kombinácia vytvorí konkrétnu proteínovú zmes. Tyrozín zvyšuje v krvi koncentráciu katecholamínov.

Tvoje výsledky pri tréningoch sú ovplyvňované aj konzumáciou rôznych športových nápojov. Keď je súčasťou proťáku aj tyrozín, efektivita tvojho cvičenia rastie. Ako je to možné? Čítaj ďalej a zisti, čo pre teba môže spraviť tyrozín.

Tyrozín ako povzbudzovač efektivity

Epinefrín (adrenalín), norepinefrín (noradrenalín) a dopamín – všetko sú to hormóny, ktoré telo vytvára pravidelne. Najmä pri fyzickom strese a pri tréningoch. Prvé dva spomenuté sú zodpovedné za správanie v strese. V tele fungujú ako tzv. spúšťač sily.

Predstav si situáciu, keď sa niekto vláme do tvojho bytu. Začneš byť v strese a tvoje telo automaticky vytvára tieto dva hormóny. Vďaka nim sa tvoje zmysly stanú omnoho pohotovejšími a si schopnejší rýchlejšie reagovať. Viackrát však bolo dokázané, že zásoby týchto hormónov sú iba obmedzené.

To je spôsobené najmä kvôli nedostatku tyrozínu. Ak ho svojmu telu dodáš, tvoje cvičenie bude omnoho efektívnejšie. Budeš sa lepšie sústrediť na vlastný výkon.

Kedy užívať tyrozín?

Tyrozín je doplnkom výživy, ktorý užíva množstvo profesionálnych športovcov. Hlavným motívom je pre nich najmä efektívna aktivácia metabolizmu. Avšak, ako sme spomenuli, super je aj pri užívaní počas tréningu. Ak ho berieš, umelo sa ti doplnia kognitívne a behaviorálne funkcie (správanie).

Už viac nemusíš byť v strese, aby sa ti tieto látky vytvárali :-). Zlepšuje pamäť a schopnosť vykonávať rôzne úlohy, teda aj cvičenie. V Holandsku o tom dokonca prebehla štúdia. Tyrozín bol vraj vhodný pre armády. Skupinka, ktorá užívala tyrozín, bola výrazne aktívnejšia než tá bez neho. Keď to užívajú v armáde, tak určite stojí za to, aby si ho vyskúšal v posilke!

Tyrozín pri smútku a depresii

Nevieš sa donútiť cvičiť a zmáha ťa únava zo školy alebo z práce? Tyrozín zvyšuje aj produkciu dopamínu a sérotonínu. Pozor však na dávkovanie. Vysoké dávky zvyšujú tlak. Keď sa ti nič nechce a jediné, po čom túžiš je sedieť na sedačke, skús tyrozín. Jeden zo stavebných kameňov proteínu ti pomôže dosiahnuť výsledky priamo aj nepriamo.

Pokiaľ totiž necvičíš každý deň niekoľko rokov, nemusí to byť vždy ľahké. Práve zvýšenie koncentrácie v tele ti napomôže získať ďalšiu motiváciu. Ak ti teda nestačí mať v lete six-pack :-).

Ako užívať tyrozín pri cvičeni?

Dávkovanie tyrozínu

Koľko tyrozínu by si mal užívať? Väčšina odborníkov odporúča cca 500 – 1000 mg, 3x za deň, pred každým jedlom. Samozrejme, ak máš napr. profi trénera, odporučí ti najlepšiu dávku on. Ak premýšľaš, že by si tyrozín chcel užívať prírodne, aj pre teba je tu cesta.

Nachádza sa v produktoch zo sóje, v kuracom mäse, v morke, rybách, arašidoch, avokáde, v banánoch, mlieku, v syre, jogurtoch, v cottage cheese, v tekvicových semiačkach či v sezame.

Nedostatočné vytváranie tyrozínu je celkom zriedkavou chorobu. Ak dbáš na vyvážený príjem hodnotných potravín, nemalo by ti to hroziť. Ak trpíš nízkym tlakom je však možné, že aj tvorba tyrozínu je nižšia.

Potenciálne problémy pri užívaní tyrozínu

Dobrá správa, že nie sú takmer žiadne! Ak by si to predsa len raz prehnal, hrozí ti maximálne migréna alebo nevoľnosť. Samozrejme ti odporúčame, aby si sa pred samotným začiatkom užívania poradil s odborníkom. Tyrozín totiž nie je vhodné kombinovať s niektorými liekmi na predpis, najmä s antidepresívami. Prajeme ti príjemné cvičenie a nezabudni sa s nami podeliť o skúsenosti v komentároch.

Autor: Mgr. Ľuboš Lištinský • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.sk
Vysoko-kvalitný a cenovo výhodný Tyrozín
Zakúpite tu