Každý, kto cvičí a má za cieľ buď naberanie hmoty, chudnutie alebo len zlepšovanie sa v silových disciplínach má nejaký obľúbený typ postavy. Niekomu sa páči relatívne vysekaná postava v štýle men’s physique či bikini fitness, iní uprednostňujú skôr lifterský alebo strongmanský typ postavy s väčším podielom telesného tuku.

Aj keď aktuálne „fitness trendy“ tlačia do popredia najmä vysekané postavy, vo fitkách je stále prevaha ľudí s „celoročnou objemovkou“. Síce majú relatívne slušný svalový základ, schovávajú ho pod vrstvou tuku. Od jesene do jari sú zaliati a formu sa snažia spraviť len na leto. A to je veľká škoda. Držanie relatívne nízkej hladiny telesného tuku po celý rok má veľmi veľa výhod, o ktoré sa títo ľudia oberajú.

Chce to čas

Na to, aby si si vybudoval kvalitnú symetrickú postavu s väčším množstvom svalov budeš potrebovať viac ako len 2 mesiace pred letom. Budovanie vytúženej postavy trvá roky. Je to v podstate nikdy nekončiaci proces. Nikdy nedosiahneš takú formu, kedy si povieš, že si 100 % spokojný a už nemusíš ďalej cvičiť.

Ak si teda naplno oddaný fitness životnému štýlu, stráviš roky naháňaním sa za niečím, čo sa vlastne ani nedá dosiahnuť. Prečo by si mal byť počas toho zaliaty, mäkký a neforemný? Namiesto neustáleho naberania sa snaž skôr o to, aby si si stále držal formu a pri tom postupne pomaly naberaj novú a novú hmotu.

Vďaka tomu budeš po celý tento čas vyzerať dobre, budeš sa cítiť lepšie a hlavne budeš ľahšie dosahovať svoje ciele.

Naberanie svalov v spojitosti s telesným tukom

Štúdie dokazujú, že je výhodnejšie začať „naberaciu“ fázu s nižším percentom telesného tuku. Človek s nižším percentom telesného tuku naberá viac svalov ako ten s pneumatikou na bruchu, má lepšiu inzulínovú a leptínovú senzitivitu a taktiež má vyššiu produkciu testosterónu. A ako asi každý vie, testosterón má priamy vplyv na rast novej svalovej hmoty a zlepšovanie silových výkonov.

Vyrysovaná postava alebo tehličky zakryté vrstvou tuku?

Výhody udržiavania formy v bežnom živote

Aké sú výhody celoročne nízkej hladiny telesného tuku? Je ich mnoho. Najdôležitejšie je to, že tvoje telo funguje lepšie bez nadbytočných kilogramov. Lepšie fungujú orgány, menej sa namáhajú kĺby, menej sa zadýchavaš pri behaní atď.

Okrem toho stále vyzeráš dobre, namiesto jednej veľkej kocky na bruchu máš sixpack a nemusíš sa hanbiť hocikedy vyzliecť pri bazéne – či je leto alebo zima.

Ďalšou výhodou je to, že sa nemusíš pred letom trápiť s drastickými diétami do plaviek. Na leto si pripravený 365 dní v roku. To je spojené aj s atraktivitou pre opačné pohlavie. Síce môžeš vyzerať v objemovke v oblečení mohutne, po vyzlečení sa nedostaví ten wow efekt.

Oveľa lepšie vyzerá vysekanejšia postava, lebo opticky zväčšuje svaly a svalovú separáciu, zužuje pás a vytvára pekný požadovaný V-tvar trupu. Každý, kto už aspoň raz seriózne diétoval si všimol, že ako ubúda tuk, svaly sa opticky zväčšujú, zaguľacujú a vyzerajú oveľa lepšie.

Je jednoduchšie sa udržiavať ako drasticky chudnúť pred letom

Udržiavanie nízkej hladiny tuku nie je také zložité, ako sa môže zdať. Je jasné, že tu nejde o udržiavanie formy ako majú kulturisti pred súťažou, kedy majú menej ako 3 % tuku. Bez zneužívania zakázaných látok nie je možné udržiavať takúto formu celoročne.

Ak si chceš udržať peknú formu s približne 10-12 % tuku, nie je to náročné a nemožné. Stačí si trackovať stravu, poznať svoj kalorický príjem a príjem makronutrientov a pracovať s ním v priebehu roka tak, aby si stále dosahoval menšie ciele.

To neplatí len pre mužov, ale aj pre ženy. Jediný rozdiel je v tom, že ženy majú prirodzene vyššiu hladinu telesného tuku a mali by sa udržiavať určite nad hranicou 15 %.

Cvičenie je dnes životným štýlom

Viac sa prejaví tvoj progres

Ak si v stave, že dlhodobo máš viac tuku ako by bolo vhodné, spýtaj sa sám seba, kedy si na sebe videl slušný nárast svalovej hmoty. Pravdepodobne si už dlhú dobu nič nespozoroval. Je to dané tým, že síce si nabral nové svaly, ale sú schované pod vrstvou tuku, ktorá dokonale všetko kamufluje. Ak by si bol vysekanejší, videl by si oveľa viac zo svojho progresu. Zrazu by sa ukázali zväčšené ruky, chrbát či hlbšie brušné svaly.

Vyrysovaná postava celoročne nemusí byť len snom

Ako sa prestaviť na tento systém?

V prvom rade si musíš ujasniť, ako chceš pokračovať v cvičení, na akej forme a akom percente telesného tuku sa chceš asi udržiavať. Ak máš vyššie percento tuku, začni si v prvom rade trackovať kalórie a makronutrienty. To je základ toho, aby si neskôr vedel prispôsobovať stravu svojim cieľom.

Sprav si dlhodobý a krátkodobý plán. Dlhodobý plán si sprav na rok. Stanov si cieľ, ktorý chceš o rok dosiahnuť a rozdeľ ho do viacerých menších fáz v trvaní jedného až dvoch mesiacov.

Najprv sa pousiluj o to, aby si zhodil prebytočný tuk. Následne si už môžeš robiť v podstate čo chceš – môžeš si pridávať a uberať kalórie podľa toho, či sa chceš zamerať na budovanie novej svalovej hmoty alebo ešte výraznejšie chudnutie. Po zbavení sa prebytočného tuku sa budeš cítiť oveľa lepšie a zdravšie a budeš sa jednoduchšie posúvať na ceste za väčšími cieľmi.

Autor: Ing. Matúš Mráz • Foto: www.pixabay.com • Zdroj: www.protein.sk