loader black loader black loader product loader white
Potrebujete poradiť? Ozvite sa našej Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 9:00 - 15:00)
Pre dopravu zdarma
ostáva nakúpiť za 60.00 €
Všetko, čo potrebujete vedieť o ZMA

Všetko, čo potrebujete vedieť o ZMA

Vysvetlenie pojmov

08.12.2014

Prečítané: 12182x

ZMA je suplement, ktorý sa vzhľadom na svoje zloženie sa radí do kategórie vitamínov a minerálov. Okrem toho, že sa používa na podporu rastu svalovej hmoty a sily, je vhodný aj na budovanie imunity a pevného zdravia.

Čo znamená skratka ZMA?

ZMA je skratka pre Zinc Monomethionine Aspartate a predstavuje spojenie troch látok - zinku, horčíku a vitamínu B6. Aj preto sa niekedy označuje aj ako ZMA6. Originálna ZMA receptúra sa skladá z 30 mg monometionínu a asparátu zinku, 450 mg asparátu horčíka a 10,5 mg vitamínu B6 (pyridoxínu). Táto receptúra sa ale obmieňa, výrobcovia často menia formy zinku a horčíka, príp. pozmeňujú tento pomer.

Využíva sa ako doplnok stravy najmä pre jeho účinky na rast svalov, zvýšenie hladiny testosterónu, zvýšenie sily a vytrvalosti a kvality spánku.

Všetko, čo potrebujete vedieť o ZMA

Aké účinky majú jednotlivé zložky?

Zinok

  • je potrebný pre viac ako 300 enzýmov zapojených do metabolizmu, trávenia či imunity
  • pozitívne vplýva na imunitný systém
  • znižuje riziko infekcií
  • zvyšuje produkciu testosterónu
  • pozitívne vplýva na rast a kvalitu vlasov, kože a nechtov
  • pozitívne vplýva na kvalitu spermií
  • pomáha v obnove svalových tkanív
  • zlepšuje kvalitu spánku
  • zlepšuje hojenie rán

Všetko, čo potrebujete vedieť o ZMA.

Horčík

  • podporuje stovky chemických reakcií v tele vrátane tvorby energie, funkcie svalov a nervov
  • pozitívne vplýva na imunitný systém
  • znižuje inzulínovú rezistenciu a pomáha regulovať hladinu cukru v krvi
  • pomáha regulovať krvný tlak
  • podporuje správnu funkciu mozgu
  • suplementácia horčíka pomáha znižovať hladinu kortizolu a tým aj katabolizmus počas tréningu
  • je nevyhnutný pre tvorbu energie v tele
  • ovplyvňuje kontrakciu svalov (aj srdca)

Vitamín B6

  • nedostatok vitamínu B6 je spájaný s oslabením imunity, nakoľko telo ho potrebuje pre tvorbu krviniek
  • prijímanie vitamínu B6 preukázateľne zlepšuje imunitu
  • pri jeho nedostatku v tele sa môžu prejaviť depresie, pocity nervozity a nespavosť

Všetko, čo potrebujete vedieť o ZMA.

Účinky ZMA

Najväčší účinok má ZMA na ľudí, ktorí majú deficit niektorej jeho zložky. Ako vidíš, všetky zložky ZMA majú pozitívny vplyv na imunitný systém. Preto je užívanie ZMA vhodné nie len ako prevencia a na zlepšenie celkového zdravia, ale aj vtedy, keď si chorý a potrebuješ čo najskôr vyzdravieť.

Kombinácia zinkuhorčíka pomáha zlepšovať kvalitu spánku. Okrem toho pomáha v zlepšovaní celkovej nálady, potláčaní depresie a dokonca suplementácia horčíka môže mať rovnaké účinky ako antidepresíva (imipramín). Vďaka zinku môže ZMA pomôcť v chudnutí a v potláčaní chuti do jedla.

tejto štúdii skúmali vplyv ZMA na anabolické hormóny (testosterón, IGF-1) na futbalistoch. Výsledkom bolo zistenie, že suplementácia ZMA spôsobila zvýšenie profilu anabolických hormónov a úroveň fyzickej sily. To je veľmi dobrá správa. Na druhej strane, existujú aj štúdie, ktoré dokazujú opak. K tejto téme by sa hodili viaceré ďalšie vedecké štúdie, ktoré by hlbšie preskúmali túto tému. Avšak, existuje viacero štúdií, ktoré podporujú myšlienku, že ZMA, príp. niektoré zložky ako napr. horčík môžu zvyšovať hladinu testosterónu v tele. Ak nevieš, čomu máš veriť, najlepšie bude, ak si ZMA vyskúšaš sám na sebe. Jedine tak budeš vedieť, či pociťuješ zlepšenie pri naberaní svalov a zvýšení sily alebo nie.

Všetko, čo potrebujete vedieť o ZMA.

V ktorých potravinách nájdeš jednotlivé zložky ZMA?

Zinok nájdeš napr. v mäse, mlieku, vaječných žĺtkoch, ustriciach, krabom mäse, strukovinách (fazuľa a šošovica), chia a tekvicových semiačkach.

Najlepšie zdroje horčíka sú napr. tmavá čokoláda, avokádo, oriešky, fazuľa, šošovica, hrach, sója, tofu, semiačka (tekvicové, chia či ľanové), vločky a tučné ryby.

Vitamín B6 nájdeš napr. v mlieku a mliečnych výrobkoch, v rybách (napr. losos, tuniak), vajciach, kuracej pečeni, mrkve a v špenáte.

Dávkovanie

Jedna denná dávka obsahujúca 30 mg zinku, 450 mg horčíka a 10,5 mg vitamínu B6 by ti mala postačovať. Nie je potrebné prekračovať doporučené dávkovanie na etikete. ZMA zapi vodou približne hodinu pred tým, ako pôjdeš spať.

Prekračovanie odporúčaného dávkovania nemá zmysel, nakoľko vysoký príjem zinku môže byť kontraproduktívny a môže mať nepríjemné vedľajšie účinky ako napr. žalúdočné problémy, rozhádzané hodnoty cholesterolu či deficit medi v tele. Nadmerný príjem horčíka má takmer rovnaké príznaky ako predávkovanie zinkom. Mysli preto pri suplementácii ZMA na to, aký máš celkový príjem zinku a či ho neprijímaš vo väčších množstvách aj z iných suplementov (multiminerál a pod.). Inak je ZMA úplne bezpečný suplement a je vhodný pre každého, komu záleží na zdraví a zlepšení naberania novej svalovej hmoty.

Autor: Mgr. Ľuboš Lištinský • Foto: www.pixabay.com • Zdroj: www.protein.sk
Aj u nás kúpite kvalitné ZMA za skvelé ceny.
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAŤ NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SÚVISIACE ČLÁNKY

Všetko, čo potrebujete vedieť o HMB

Všetko, čo potrebujete vedieť o HMB

HMB je suplement, o ktorom mnohí počuli a evidujú, že niečo také existuje, ale nevedia o ňom takmer nič a väčšina ľudí ho nikdy nevyskúšala. A to je veľká škoda. Áno, je pravda, že nepatrí medzi najzákladnejšie suplementy ako napr. proteín, kreatín alebo vitamíny, ale má preukázateľné pozitívne účinky, ktoré sa ti hodia nielen v období naberania svalovej hmoty, ale najmä počas diéty. V tomto článku sa dozvieš všetky potrebné informácie o HMB, o jeho účinkoch na telo, o zdrojoch HMB z potravín a o tom, ako ho správne dávkovať.

Všetko, čo potrebujete vedieť o BCAA

Všetko, čo potrebujete vedieť o BCAA

Ako asi vieš, existuje dvadsať základných aminokyselín. Z toho menej ako polovica, deväť aminokyselín, sú esenciálne aminokyseliny. To sú tie, ktoré si telo nedokáže vytvoriť samo, ale musíš ich prijímať zo stravy. A z toho sú BCAA (z anglického Branched Chain Amino Acids) tri esenciálne aminokyseliny - leucín, izoleucín a valín. Sú to aminokyseliny s rozvetveným reťazcom. Najčastejšie majú BCAA v suplementoch pomer 2:1:1, ale bežne sú dostupné aj v pomere 4:1:1 až 8:1:1.

VŠETOK TOVAR
NA SKLADE

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINÚT

OKAMŽITÉ RIEŠENIE
REKLAMÁCIÍ

PORADENSTVO
ZADARMO