loader black loader black loader product loader white
Potrebujete poradiť? Ozvite sa našej Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 8:00 - 16:00)
Pre dopravu zdarma
ostáva nakúpiť za 60.00 €
Všetko, čo potrebujete vedieť o BCAA

Všetko, čo potrebujete vedieť o BCAA

Vysvetlenie pojmov

06.12.2014

Prečítané: 66980x

Ako asi vieš, existuje dvadsať základných aminokyselín. Z toho menej ako polovica, deväť aminokyselín, sú esenciálne aminokyseliny. To sú tie, ktoré si telo nedokáže vytvoriť samo, ale musíš ich prijímať zo stravy. A z toho sú BCAA (z anglického Branched Chain Amino Acids) tri esenciálne aminokyseliny - leucín, izoleucín a valín. Sú to aminokyseliny s rozvetveným reťazcom. Najčastejšie majú BCAA v suplementoch pomer 2:1:1, ale bežne sú dostupné aj v pomere 4:1:1 až 8:1:1.

Tieto tri aminokyseliny zastupujú až 40 % z celkových esenciálnych aminokyselín v tvojom tele a 14-18 % aminokyselín vo svaloch.

Všetko, čo potrebujete vedieť o BCAA.

Prečo sa oplatí užívať BCAA?

Nárast svalovej hmoty

Nárast novej svalovej hmoty je jedným z najdôležitejších dôvodov, prečo ľudia užívajú BCAA. Tie stimulujú syntézu bielkovín a teda tvorbu svalovej hmoty. BCAA sú preferovaným zdrojom dusíka pre syntézu glutamátu, ktorý detoxikuje amoniak v kostrovom svalstve a taktiež predstavuje nevyhnutnú zložku pre syntézu bielkovín.

Zníženie trvania potréningovej svalovice

Svalovica (známa aj pod skratkou DOMS) nevzniká kvôli kyseline mliečnej, ako si mnohí mylne myslia. Vzniká kvôli mikroskopickým trhlinám v spojivovom tkanive a následnému zápalu. Vedecké štúdie dokazujú, že BCAA môžu potláčať svalovicu. Možno ťa teraz napadlo, že to vlastne nie je dobré, lebo „keď mám svalovicu, rastú mi svaly a keď ju nebudem mať, tak nebudem rásť“. To nie je pravda a neplatí, že na to, aby ti rástli svaly musíš mať po každom tréningu svalovicu. Takže to, že ju BCAA potlačia je určite benefit. Menej ťa bude daná partia bolieť a skôr sa dokážeš pripraviť na ďalší tréning a zaťažiť svaly bez toho, aby ťa obmedzovala svalovica z predošlého tréningu.

Zníženie únavy v tréningu

Suplementácia BCAA pred tréningom môže znížiť rýchlosť míňania glykogénových zásob. To znamená, že tvoje glykogénové zásoby zo svalov a pečene budú dlhšie dostupné a vďaka tomu budeš mať viac energie na tréningu a môžeš mať dlhšie a ťažšie tréningy ako bez BCAA. Zaujímavosťou je to, že izoleucín a valín môžu byť premenené na glukózu. Pri leucíne to nie je možné.

Všetko, čo potrebujete vedieť o BCAA.

Zníženie katabolizmu

V tele neustále prebieha strata svalovej hmoty a jej opätovné vytváranie. To, ktorý z týchto dejov prevláda je ovplyvnené množstvom bielkovín vo svaloch. Preto je vhodné, aby malo tvoje telo neustále dostatok bielkovín, čím sa vyhne katabolizmu. BCAA predstavujú až 40 % aminokyselín, ktoré tvoje telo potrebuje a preto je zrejmé, že sú veľmi dôležité pre tvoje telo.

Aj preto sa BCAA hodia v období diéty a nízkeho kalorického príjmu, kedy je telo vo väčšej miere vystavované katabolizmu. Vďaka použitiu BCAA počas diéty ochrániš svoju svalovú hmotu a po skončení diéty budeš mať zachovanú väčšinu svalov, ktorú si predtým nadobudol.

Pozitívne účinky na pečeň

BCAA majú pozitívny vplyv na metabolizmus bielkovín a celkový nutričný stav pacientov s chronickými ochoreniami pečene. Kostrové svalstvo katabolizuje BCAA rýchlejšie ako ostatné aminokyseliny, čo spôsobuje ďalšie komplikácie pri ochoreniach pečene. Preto môže byť suplementovanie BCAA dôležité počas liečby týchto ochorení. Samozrejme, v týchto prípadoch musíš vždy konzultovať užívanie BCAA s tvojim lekárom.

Zdroje BCAA

BCAA ako isto tušíš nájdeš v každej potravine bohatej na bielkoviny, kde okrem BCAA nájdeš aj ostatné aminokyseliny. Tie potom spoločne tvoria komplexný aminokyselinový profil.

hovädzom mäse sa nachádza 6,8 gramu BCAA na 100 gramov a v kuracom mäse len 5,9 gramu BCAA na 100 gramov. Dobrým zdrojom sú ešte srvátkové a sójové proteíny (oba po 5,5 gramu BCAA na 100 gramov) a tiež losos a tuniak (približne 5 gramov BCAA na 100 gramov).

Jedno vajce obsahuje približne 1,6 gramu BCAA a v 250 ml šálke mlieka nájdeš 2,2 gramu BCAA.

Všetko, čo potrebujete vedieť o BCAA.

Dávkovanie

Ako vidíš, v jedle sa nachádza relatívne vysoké množstvo BCAA. Preto ak začneš so suplementáciou BCAA, vyhni sa malým dávkam od 1-5 gramov na deň. To je veľmi malé množstvo na to, aby ti to reálne pomohlo. Optimálna dávka BCAA na deň začína od 10 gramov. Mnohí ľudia užívajú počas diéty aj 50 gramov BCAA na deň, čo sa už považuje za vysokú dávku a pre bežného cvičenca nie je toto množstvo potrebné.

Dávka 10 gramov ráno a 10 gramov pred, počas alebo po tréningu by mala vyhovovať väčšine ľudí. BCAA odporúčam užívať najmä v tréningovom nápoji (ak sa jedná o práškové BCAA). Zlepšia ti tréning z hľadiska vytrvalosti, znížiš katabolizmus a naopak zvýšiš anabolizmus. Okrem toho, niektoré príchute bežne predávaných BCAA sú príjemne kyslé a počas tréningu ťa dokážu osviežiť. Ak chceš užívať BCAA najmä počas tréningu, zo začiatku sa vyhni sladkým príchutiam, ktoré väčšine ľudí nevyhovujú na pitie počas tréningu a hodia sa viac na užívanie napr. ráno alebo mimo tréningu.

Užívanie BCAA by mali konzultovať s lekárom ľudia s amyotrofickou laterálnou sklerózou a leucinózou, tiež známou ako choroba javorového sirupu. Zdraví ľudia sa nemusia ničoho báť, užívanie BCAA je pre nich úplne bezpečné.

Autor: Ing. Monika Petrovčinová • Foto: www.pixabay.com • Zdroj: www.protein.sk
Najkvalitnejšie BCAA za najnižšie ceny na trhu
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAŤ NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SÚVISIACE ČLÁNKY

Čo sú to aminokyseliny?

Čo sú to aminokyseliny?

Aminokyseliny sú základnou stavebnou jednotkou bunky. Presne tak ako tehly, ak chcete postaviť dom. Do tela ich dostávame prostredníctvom stravy alebo doplnkov výživy. Ak máte záujem o podrobnejšie informácie a chcete sa dozvedieť, čo sú to aminokyseliny, potom je tento článok práve pre vás.

VŠETOK TOVAR
NA SKLADE

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINÚT

OKAMŽITÉ RIEŠENIE
REKLAMÁCIÍ

PORADENSTVO
ZADARMO