Ak je vašim cieľom pri cvičení rast svalovej hmoty a zároveň regenerácia organizmu, potom by ste mali zvážiť užívanie BCAA – aminokyselín z rozvetveným reťazcom. BCAA sa skladá z troch esenciálnych aminokyselín potrebných pre tvorbu proteínov, ktoré spoločne ochraňujú svaly a pôsobia ako palivo pre telo.

Čo sú to vlastne BCAA?

BCAA je veľmi obľúbeným doplnkom pre ochranu i rast svalovej hmoty a regenerácii organizmu u športovcov. Skratka BCAA (z anglického Branched-chain Amino Acid) znamená v preklade aminokyselina s rozvetveným reťazcom. Ide o skupinu troch z ôsmich esenciálnych aminokyselín (leucín, izoleucín a valín), ktoré sú potrebné pre vytvorenie proteínu. Hrajú veľmi dôležitú úlohu pri syntéze bielkovín.

Zloženie BCAA

Leucín 

Charakterizuje sa ako vetvená aminokyselina, ktorú telo nie schopné samo syntetizovať z dostupných zdrojov, preto je potrebné ju dopĺňať zo stravy. Má podiel na znižovaní zvýšenej hladinu cukru v krvi a pomáha pri produkcii rastového hormónu.

Leucín slúži v spojení s ďalšími dvoma BCAA tak, aby ochránili svaly a pôsobili ako „palivo“ pre telo. Predstavuje okamžitý zdroj energie, preto je využiteľný priamo z krvného obehu, skadiaľ prechádza do svalových buniek, ktoré chráni a zväčšuje ich objem. Podporuje hojenie kostí, kože a svalového tkaniva. 

Leucín môžeme nájsť mäse, orechoch, fazuli, nelúpanej ryži, sójovej múke a celozrnných výrobkoch.

Izoleucín 

Rovnako ako leucín, aj izoleucín je vetvená aminokyselina, ktorú telo nie je schopné samo zlúčiť z dostupných zdrojov, preto ju musíme prijímať z potravy. Posilňuje a upravuje hladinu cukru v krvi a energetickú úroveň. Je nevyhnutný pre tvorbu hemoglobínu a spolu s leucínomvalínom predstavuje bleskový zdroj energie, zlepšuje vytrvalosť, pomáha pri hojení a regeneráciii svalových tkanív.

Izoleucín môžeme nájsť v kuracom mäse, vajciach, rybách, mandliach, kešu orieškoch, v cíceri, šošovici, sójovej bielkovine a vo väčšine semien.

Valín

Valiín je tretia z BCAA aminokyselín. Pomáha pri obnove tkanív, udržuje správnu rovnováhu dusíka v tele a taktiež môže pomôcť pri liečbe ochorení pečene a žlčníka. Podporuje pri náprave výrazného nedostatku aminokyselín, ktorý môže mať za následok aj drogovú závislosť.

Valín môžeme nájsť v mäse hríboch, búrskych orieškoch, v mliečnych produktoch, obilninách a sójovej bielkovine 

Dávkovanie BCAA

Odporúča sa, aby doplnkový izoleucín bol vždy užívaný v správnej rovnováhe s ďalšími dvoma aminokyselinami s rozvetveným reťazcom, približne 2 miligramy z leucínnu a valínu na každý miligram izoleucínu. Počas užívania sa odporúča kombinovať všetky tri BCAA aminokyseliny.

Viac informácií o týchto aminokyselinách môžete získať aj na stránkach bcaa.sk.

Autor: Ing. Monika Petrovčinová
Najkvalitnejšie BCAA za najnižšie ceny na trhu
Zakúpite tu