Bez ohľadu na to, či ste študent, športovec alebo fanúšik techno hudby, taurín je jednou zo zaujímavých látok, ktorá je schopná dodať telu, a dokonca aj mysli, dodatočnú energiu vtedy, keď ju práve potrebujete. Získať ju môžete aj prostredníctvom klasických energetických nápojov alebo vo forme doplnkov stravy.

Čo je to taurín?

Taurín je neesenciálnou aminokyselinou pôsobiacou ako výrazný energizér - stimulátor mozgovej aktivity. Podaním pred výkonom (v dávkach od 500 do 1000 mg), taurin výrazne zlepšuje:

  • koordináciu pohybov, sústredenia, psychickú odolnosť a toleranciu voči stresu;
  • u vodičov prispieva k potlačeniu únavy;
  • dôležitý je pri potrebe celkovej stimulácie mozgových pochodov;
  • zlepšuje oddialenie pocitu vyčerpania a zlepšenie koncentrácie pri učení (napr. u študentov).

Pozitívne vplyvy taurínu

Z pozitívnych vplyvov taurínu na ľudskú fyzičku vyberáme predovšetkým:

  • znižovanie krvného tlaku, normalizáciu prietoku krvi do srdcového svalu, zvyšuje silu srdcového sťahu a rytmus srdca;
  • oddialenie únavy, vznik depresií a stavov úzkosti;
  • zlepšenie koordinácie pohybov;
  • podporu učenia, zapamätávania a koncentráciu;
  • tvorbu HDL;
  • zníženie LDL a VLDL;
  • ochranu pred cirhózou, stukovatením, poškodením od alkoholu, toxínov, liekov;
  • zlepšenie funkcie bielych krviniek;
  • podporu tvorby rastového hormónu GH;
  • zosilnenie činnosti inzulínu;
  • a podporu hydratácie organizmu.

Účinky taurínu s kofeínom

Účinok taurínu mnohonásobne zosilňuje kofeín, čo sa cielene využíva v energetických nápojoch typu "Red Bull", "Semtex" a iných (napr. energetický nápoj Semtex obsahuje taurin, kofeín a cukor).

Taurin sa v poslednej dobe dostáva do popredia záujmu ako legálny energizér, a to predovšetkým u mladšej populácie. Na technopárty je samotný taurin, či jeho kombináciou s kávou, stále viac populárna ako látka energizujúca, neriziková, bez akýchkoľvek vedľajších účinkov.

Taurin a jeho kombinácia s kofeínom (z kávy alebo guarany) je vhodná ako pre tých, ktorí sa cítia momentálne "grogy" a potrebujú vzpružiť, tak i pre športovcov pred tréningom k veľmi rýchlej energizácii (ľudovo povedané doslova "nakopnutie").

Zaujímavým efektom taurinu, a to predovšetkým pre športovcov, je jeho schopnosť napodobňovať funkciu inzulínu, ktorý posúva všetky aminokyseliny a nevyhnutné živiny do buniek a umožňuje tak nárast svalovej hmoty.

Ďalšie zaujímavé vlastnosti taurínu

Vedecky sú dokázané účinky taurinu na zlepšenie pohyblivosti spermií a tým i reprodukčnej schopnosti. Zaujímavo sa v tejto súvislosti javí kombinácia taurinu a l-argininu, pričom táto zmes pôsobí i výrazne stimulačne a je vhodná tiež k zníženiu cholesterolu.

Taurín je preukázateľne účinný pri liečbe srdcovej arytmie, znižovaní krvného tlaku a redukcii hladiny LDL cholesterolu. Podobne ako L-carnitin sa i taurin stále častejšie pridáva do detskej výživy (podieľa sa na správnom vývoji malých detí).

Užívaním taurínu vo forme doplnkovej výživy sa mimo uvedeného zlepšuje i vstrebávanie tukov a vitamínov, urýchľuje regeneráciu po náročnom tréningu.

Odporúčané dávkovanie taurínu

  • Bežná terapeutická denná dávka: 0,5–1,5 g
  • Pri fyzickom výkone 30 minúť pred výkonom: 1–2 g
  • Pri svalových kŕčoch: 1–2 g/deň
  • Pre podporu mentálnej aktivity: 30 minút pred aktivitou 1–2 g
  • Pri stavoch zníženej koncentrácie alebo mentálnej únavy: 1 g
  • Dávkovanie 3–4 g 3-krát denne zabezpečuje zlepšenie činnosti pečene - zníženie žlče a bilirubínu pri hepatitíde
  • Pri radioterapii a chemoterapii: 2g denne
  • Pri srdcových prichodach: 3-krát 2 g denne
  • Pri hypertenzii: 3-krát 2 g denne
  • Maximálna denná dávka: 10 g
Autor: Mgr. Ľuboš Lištinský
Taurín za najlepšie ceny na trhu? Jedine u nás.
Zakúpite tu