Vajce na mäkko, na tvrdo, vaječný šalát, praženica, vaječná omeleta, existuje nespočetne množstvo spôsobov ako vajcia pripraviť. Jedno celé vajce v sebe obsahuje 72 kalórii, ale na druhej strane máme pre vás niekoľko zdravých dôvodov prečo by ste ich mali mať vždy pripravené vo vašej chladničke.

Sú bohatým zdrojom bielkovín

Vajcia sú bohatým zdrojom bielkovín a viacerých esenciálnych živín. Už jedno veľké vajce ponúka 6,3 g bielkovín. Zdvojnásobenie príjmu bielkovín vám pomôže schudnúť. Vajíčko teda môžete zjesť pokojne aj celé pri chudnutí.

Môžu Vám pomôcť schudnúť

Vzhľadom k tomu, že vajcia majú vysoký obsah bielkovín a nízky obsah sacharidov ich pravidelné konzumovanie naštartuje chudnutie. Vedci zistili, že ľudia, ktorí jedia ráno omeletu, tak počas dňa zjedia menej kalórii ako ľudia, ktorý raňajkujú biele pečivo.

Zmierňujú predmenštruačné symptómy

V období pred menštruáciou sa u niektorých žien ťažkosti ešte stupňujú, čo vedie k nezdravému stravovaniu a k prejedaniu. Od vyjedania chladničky ochráni vyvážená strava, v ktorej by nemali chýbať vajcia. Tieto príznaky môžu byť spojené s nedostatkom železa, ktorého vajcia sú bohatým zdrojom

Podporujú zdravé tehotenstvo

Celé vajcia so žĺtkom obsahujú vitamín B8 nazývaný aj ako cholín, ktorý je nevyhnutný pre zdravý rast a vývoj plodu a môže dokonca znížiť riziko vrodených chýb. Denná odporúčaná dávka cholínu je u kojacich žien stanovená na 550 mg, u tehotných žien na 450 mg a u ostatných žien na 425 mg. Preto mamičky doprajte si vajíčka na akýkoľvek spôsob. Cholín nájdete tiež v rybách, mlieku, obilných klíčkoch, jablkách a orechoch.

Znižujú riziko rakoviny

V jednej štúdii, v ktorej bola pozorovaná vzorka 3000 žien, vedci zistili, že riziko vzniku rakoviny prsníka je o 24 percent nižšia u žien s vyšším príjmom cholínu v porovnaní so ženami s nižším príjmom tohto vitamínu.

Cholín:

Jeden vaječný žĺtok obsahuje 125,5 mg cholínu. Dennú dávku teda pokryjú štyri žĺtky.

Autor: Ing. Monika Petrovčinová • Foto: Dreamstime.com