Veľa ľudí, ktorí pravidelne navštevujú posilňovňu užíva pravidelne proteínové prášky. Je všeobecne známe, že ak chceš dosahovať stále lepšie a lepšie výsledky a udržať si zdravý metabolizmus, je potrebné prijímať dostatok bielkovín. V dnešnej dobe môže byť náročné túto úlohu dodržať.

Často nemáme čas a príležitosť jesť zdravé jedlo s bohatým množstvom bielkovín. Riešením sú proteínové prášky, tyčinky a šejky. Dnes zaostríme na srvátkový proteín.

Čo je to srvátka?

Srvátka je súčasťou mlieka a je od neho oddelená pri procese vzniku syra. Počas tohto procesu sa mlieko zrazí (to je kazeín) a vznikne tekutina, ktorá sa volá srvátka (mliečne sérum).

Obsahuje niekoľko druhov bielkovín, ktoré sa v jednom celku volajú srvátkový proteín. Táto tekutina je následne transformovaná do prášku a predávaná ako súčasť do šejkov, prísada na varenie, prípadne do proteínových tyčiniek a podobne.

Prečo užívať srvátkový proteín?

Je veľmi komplexný a vhodný takmer pre každého – pre aktívne cvičiacich, ale aj pre tých, ktorí nestačia zjesť dostatočné množstvo bielkovín. Jednou z najväčších výhod je rýchla absorpcia.

Tým, že je srvátkový proteín rozdelený na malé molekuly, je veľmi rýchlo a ľahko stráviteľný naším organizmom a vhodný aj pre ľudí s citlivým žalúdkom a zhoršeným trávením. Ak si proteínový šejk dáš pred cvičením alebo po ňom, tvoje telo si rýchlo vezme potrebné látky a zužitkuje ich čo najdôslednejšie.

Srvátkový proteín je komplexný

Srvátkový proteín je bohatý na aminokyseliny v rozvetvenom reťazci (BCAA) a esenciálne aminokyseliny. To sú ďalšie výhody, ktoré jeho konzumácia prináša. Špeciálne sa hodí pre tých, ktorí zdvíhajú veľké váhy. Pomáha stimulovať bielkovinovú syntézu a rýchlosť, akou sa svaly po cvičení zotavia. Jeho devízou je aj výborná chuť a široká škála rôznych príchutí.

proteínové tyčinky - zdroj bielkovín napríklad na desiatu, či olovrant

Jednoduché užívanie

Niektorí tvrdia, že nič nenahradí vyvážený stravovací plán a  celý náš denný príjem bielkovín by mal pochádzať z „pravého“, teplého jedla. To však nie je možné pre každého. Hoci odporúčame vyvážený životný štýl, zároveň však schvaľujeme aj pravidelné „dopĺňanie“ bielkovín napríklad srvátkovým proteínom.

Ako sme spomenuli, je rýchly na prípravu, pohodlný na rýchlu konzumáciu a ponúka nespočetné množstvo príchutí a benefitov.

Nie je vhodný pre tých, ktorí sú intolerantní na laktózu. Avšak ľudia trpiaci týmto problémom majú na výber aj z iných typov proteínu. Navyše, po užití proteínového prášku sa cítiš dlhšie plný, pretože sa pomalšie trávi, než sacharidy a tuky. Ak sa snažíš zhodiť nejaké to kilečko, prípadne kontrolovať svoj apetít, aj tu ti pomôže práve srvátkový proteín.

Vždy si pozorne prečítaj zloženie proteínových práškov a dávaj pozor na takzvaný „srvátkový koncentrát“, ktorý je väčšinou zmesou rôznych srvátok. To znamená, že jeho kvalita nie je zrovna najvyššia. Pozor si daj aj na umelé konzervačné látky a príchute – snaž sa vyberať taký, ktorý má minimum podobných prídavkov.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.sk
Zákazníkmi najlepšie hodnotené srvátkové proteíny
Zakúpite tu