Téma tehotenstva a naberania kilogramov nie je úplne bežnou témou na fitness stránkach. Je to ale veľká škoda, lebo väčšina žien si týmto obdobím aspoň raz za život prejde a je dobré vedieť, čo môže očakávať, čo je zdravé pre jej telo a tiež dieťa vzhľadom na stravovanie a naberanie kilogramov. Rovnako je pre aktívnu ženu, ktorá je zvyknutá na dodržiavanie správneho jedálnička a pravidelného cvičenia dôležité poznanie toho, ako by sa mala zvyšovať jej hmotnosť počas tehotenstva, ktoré orgány sa zväčšujú a koľko približne vážia.

Zdravý životný štýl a pravdepodobnosť otehotnenia

Hneď na začiatok treba povedať, že ženy, ktoré pravidelne športujú a starajú sa o svoj jedálniček majú nespočetné množstvo výhod oproti tým ženám, ktoré sa nevenujú žiadnym športom a nezaujímajú sa o svoj jedálniček. A nezačína sa to len obdobím, kedy žena zistí, že je tehotná. Tieto výhody sú pozorovateľné aj oveľa skôr. Presnejšie o 9 mesiacov.

Je vedecky dokázané, že ženy s nadváhou, nezdravým životným štýlom a nekvalitným jedálničkom majú výrazne väčší problém otehotnieť ako tie, ktoré sa o seba starajú. Ľudské telo je veľmi inteligentný systém a vie, kedy je pripravené na to, aby mohlo priviesť na svet dieťa. Aj preto je v dnešnej dobe veľmi častý jav, že páry majú problém priviesť na svet dieťa. Netýka sa to len žien, ale aj mužov. Nekvalitná strava, stres, nedostatok pohybu, sedavá práca a okolie na nás neustále negatívne vplývajú. Ženy nevedia otehotnieť a u mužov tiež dochádza k zníženiu kvality spermií. Zdravý životný štýl oboch partnerov je jedným zo základných predpokladov na to, aby dokázali priviesť na svet zdravého potomka.

Počas prvých troch mesiacov je bežné zvýšenie hmotnosti len o 1-2 kilogramy.

Priberanie počas tehotenstva, chute na sladké, chudnutie

Každá žena, ktorá otehotnie a začne postupne priberať na váhe, prechádza veľkými zmenami. A nie je sa čomu diviť. Žena počas tehotenstva priemerne priberie 12 až 16 kilogramov. Niektoré dokonca aj viac ako 20 či 25 kilogramov či viac. To najmä vtedy, ak sa riadia heslom „veď sme dvaja, musím jesť za dvoch“ či „ale tie chute na sladké sa nedajú ovládať“. Pravda je taká, že tehotná žena by mala v priemere skonzumovať len o 300 kalórií denne viac ako prijímala predtým, keď nebola tehotná. A ak si pravidelne počítaš kalórie a máš prehľad o tom, koľko potraviny obsahujú kalórií tak vieš, že tých 300 kalórií na deň nie je vôbec veľa.

Ak ale čakáš dvojičky, tvoj denný príjem sa môže vyšplhať aj na hodnotu viac ako 3000 kalórií na deň. Nakoľko dvojičky prichádzajú na svet zvyčajne v skorších termínoch, je dôležité, aby boli čo najviac vyživené.

Zbytočné prejedanie a s tým spojené zvýšenie hmotnosti môže spôsobiť zvýšenie krvného tlaku, vznik cukrovky a tiež riziko predčasného pôrodu.

Žena by počas tehotenstva nemala ani len uvažovať o tom, že bude držať diétu a snažiť sa schudnúť (pokiaľ to kvôli vysokému BMI nenariadi doktor). To by mohlo mať vážny dopad na nenarodené dieťa. Je ale veľmi prospešné, ak si dokáže držať chute na uzde, počítať si prijaté kalórie a namiesto štyroch mastných šišiek si dať radšej ovocný šalát, ktorý dodá jej aj dieťaťu potrebné živiny na správny vývoj.

Prečo je výhodné, ak si žena už pred tehotenstvom vytvorí zdravé stravovacie a cvičebné návyky?

Čo myslíš, ktorá žena sa lepšie dokáže počas týchto deviatich mesiacov kontrolovať v maškrtení? Tá, ktorá je zvyknutá na počítanie kalórií, dodržiavanie zdravého jedálnička a na odopieranie vysokokalorických dobrôt? Alebo tá, ktorá nemá žiadny režim, nikdy nedokázala viac ako týždeň držať diétu a nikdy necvičila? Odpoveď je jasná. A neplatí to len na naberanie počas tehotenstva, ale aj na obdobie po ňom. Dodržiavanie zdravého životného štýlu pred, počas a po tehotenstve je kľúčové nielen pre matku, ale aj pre novonarodené dieťa.

Počas tehotenstva žena priemerne priberie 12-16 kg.

Ako by malo prebiehať naberanie hmotnosti?

Naberanie kilogramov počas tehotenstva nie je lineárne. Počas prvých troch mesiacov je bežné zvýšenie hmotnosti len o 1-2 kilogramy, čo predstavuje asi 10 % z celkového prírastku hmotnosti. Najväčšie priberanie sa deje počas druhého trimestra, kedy je bežné, že žena priberie 5-9 kilogramov, čo predstavuje 50-60 % celkového prírastku hmotnosti. Posledné tri mesiace sa naberanie spomaľuje a očakáva sa zvýšenie hmotnosti asi len o 4 kilogramy, teda asi 30-40 % celkového prírastku hmotnosti.

Veľmi chudá žena by mala počas tehotenstva pribrať približne 13-18 kilogramov, žena s primeranou postavou 12-16 kilogramov a žena s nadváhou asi len 7-12 kilogramov. Žena, ktorá čaká dvojičky môže očakávať zdravý prírastok hmotnosti medzi 16-20 kilogramami.

Ak si tehotná a chceš naberať hmotnosť postupne s ohľadom na zdravú stravu, zvýš počet jedál a zredukuj veľkosť porcií. Tým, že budeš jesť častejšie sa vyhneš hladu a obmedzíš počet situácií, kedy ťa prepadne tzv. „pažravka“ a budeš hľadať nezdravé veci, ktoré by si zjedla. Ak ideš mimo domu, kde nebudeš mať dosah na svoju stravu, zober si so sebou nejaký zdravý snack ako napr. oriešky, jogurt, sušené ovocie a pod.

Kam idú tie všetky nabraté kilogramy?

Priemerne dieťa váži približne 3,3-3,5 kilogramu (môže mať ale aj menej ako 2,5 kilogramu a viac ako 4 kilogramy). Placenta váži 0,7-1,2 kilogramu, plodová voda 1 kilogram, zväčšenie prsníkov a maternice predstavuje nárast asi 2 kilogramov. Počas tehotenstva sa tiež zvyšuje množstvo tekutín a krvi v tele, čo predstavuje hodnotu od 2 do 3,5 kilogramu. Zásoby tuku by mali predstavovať 2-4 kilogramy. Tieto zásoby slúžia ako zásobáreň energie počas obdobia dojčenia.

Tieto údaje sú len orientačné. Treba si uvedomiť, že každý človek je jedinečný a je potrebné počúvať rady svojho lekára.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: www.pixabay.com • Zdroj: www.protein.sk