L-tyrozín je aminokyselina, ktorá sa nachádza prirodzene v strave a podieľa sa na produkcii katecholamínov, teda neurotransmiterov dopamínu a adrenalínu. Neurotransmitery sú látky, ktoré v tvojom tele šíria podráždenia alebo vyvolávajú reakcie ako napr. sťahovanie svalov. Využíva sa ako samostatný suplement najmä vďaka vplyvu na CNS (centrálny nervový systém). Zlepšuje celkovú náladu, odbúrava stres a tlmí bolesť.

Vplyv suplementácie tyrozínu na chudnutie

Štúdie, ktoré skúmali vplyv tyrozínu na chudnutie sú vo väčšine prípadov skreslené použitím mixu viacerých látok, v ktorých bol jednou zo zložiek aj tyrozín. Preto sa nedá presne povedať, aké účinky na chudnutie má táto látka samostatne.

Štúdia, ktorá skúmala vplyv mixu kofeínu, kapsaicínu, katechínov a tyrozínu potvrdila, že kontrolná skupina, ktorá užívala tento suplement zaznamenala za rovnakú dobu väčší úbytok tuku ako druhá skupina, ktorá dostávala placebo. Otázne je, ktorá z týchto látok mala najväčší vplyv na tento výsledok. Čo sa dá ale povedať s istotou je to, že tyrozín nepriamo dokáže pomôcť s úbytkom telesnej hmotnosti.

Znižovanie stresu a depresie

Nakoľko sa z l-tyrozínu tvorí neurotransmiter dopamín, dokáže aj samotne prijímaný tyrozín pozitívne ovplyvňovať depresie a zmierňovať stres. Práve stres a depresia dokážu rozhodiť celý cvičebný režim – ako tréning, tak aj jedálniček. Zlepšovaním nálady teda tyrozín “bojuje” proti prejedaniu sa a nechuti k tréningu.

Potláčanie chuti do jedla

Štúdie na zvieratách dokázali, že tyrozín síce priamo nepotláča chuť do jedla, ale podporuje účinky iných látok, ktoré slúžia na redukciu apetítu.

Zlepšenie funkcie štítnej žľazy

Termogénny efekt l-tyrozínu môže byť zvýšený vďaka tomu, že priamo ovplyvňuje syntézu hormónov, ktoré majú tieto účinky.

Okrem týchto nepriamych vplyvov na chudnutie má tyrozín vplyv aj na tvoju pamäť. Podľa niektorých štúdií síce nedokáže suplementácia tyrozínu zlepšovať pamäť, ale vďaka potláčaniu stresu sa dá docieliť to, že v stresovej situácii nezabudneš informácie, na ktoré by si za normálnych podmienok spomenul. Aj preto je vhodné prijímať túto aminokyselinu nie len pred tréningom, ale aj pred ťažkými testami v škole či zamestnaní.

tyrozin, doplnok, tabletky

Dávkovanie

Štandardná dávka tyrozínu je približne 500-2 000 mg asi 30-60 minút pred tréningom. Podľa štúdií sa zistilo, že najlepšie účinky tyrozínu pociťujú ľudia pri dávkovaní 100-150 mg tyrozínu na kilogram hmotnosti.

Pri dávkovaní tyrozínu môže niekedy dôjsť k problémom s trávením. Ak máš dávku relatívne veľkú, skús si ju rozdeliť na polovicu. Jednu časť si daj 60 minút pred tréningom a druhú o 30 minút neskôr. Ak ani to nepomáha, zníž celkovú dávku aspoň o 20 %.

Rovnako si treba dávať pozor na dávkovanie tyrozínu vtedy, ak máš problémy s hyperaktivitou štítnej žľazy. Neexistuje na túto tému síce veľa štúdií, ale pri tejto kombinácii sa môžu vyskytnúť ťažkosti a tieto stavy môže ešte zhoršiť. Tyrozín je stimulant a preto sa môže stať, že nebude dobre reagovať v kombinácii s niektorými liekmi či suplementami.

Dávka väčšia ako 12 000 mg za deň môže mať negatívny účinok. Paradoxne, vplyvom nadmerného príjmu tyrozínu sa znižuje hladina dopamínu a taktiež absorpcia niektorých aminokyselín. Syntéza katecholamínov v tele je regulovaná a extrémne navyšovanie príjmu l-tyrozínu neznamená, že sa priamo úmerne navýši aj produkcia katecholamínov.

Tvoje telo si tvorí tyrozín z fenylalanínu a nachádza sa aj v niektorých potravinách. Tyrozín sa nachádza najmä v potravinách s vysokým obsahom bielkovín, ako napr. ryby, hydina, mliečne výrobky či orechy, banány a rôzne semiačka.

Beh, Jogging, Tyrozin, Doplnok

Čo si treba zapamätať?

Tyrozín je aminokyselina, ktorá síce priamo nepodporuje chudnutie, ale vďaka zlepšovaniu nálady, odbúravaniu stresu, potláčaniu chuti do jedla a zlepšovaniu funkcie štítnej žľazy dokáže nepriamo pomôcť k dosiahnutiu tvojho cieľa.

Autor: Ing. Matúš Mráz • Foto: www.pixabay.com • Zdroj: www.protein.sk