V našich článkoch sa väčšinou venujeme najmä doplnkom výživy, ktoré ti pomôžu nabrať svaly, zhodiť tuk alebo dosiahnuť požadované výsledky v posilke. Dnes to bude trochu iné – hoci aj tyrozín je vhodný pre atlétov a športovcov, jeho benefity využijú aj nešportovci. Ako množstvo doplnkov výživy, aj tyrozín mal pôvodne iný medicínsky účel.

Tyrozín slúžil na liečbu poruchy pozornosti

Okrem toho však tyrozín liečil aj rôzne formy depresie, prípadne jetlag, ktorý je častým výsledkom dlhých letov. Po mnohých rokoch, kedy sa používal na tieto účely, po ňom začali siahať športovci. Zistili, že pri užívaní tyrozínu sú schopní z rovnakého úsilia získať viac svalovej hmoty. Toto sa rýchlo rozšírilo a tyrozín sa stal obľúbeným doplnkom výživy.

Jeho užívaním sa rýchlejšie zvyšuje nielen naberanie svalovej hmoty, ale získavaš aj viac sily. Zároveň svaly viac vydržia. Ide pritom o neesenciálnu aminokyselinu, ktorú si telo vie vyrobiť aj samé. Lenže, čím viac jej máš, tým lepšie výsledky môžeš dosiahnuť.

Chceš sa viac koncentrovať? Stav na tyrozín

Tyrozín zlepšuje aj celkovú koncentráciu. Kto pravidelne posilňuje vie, že koncentrácia je pri športe veľmi dôležitá. Je podstatné sa nastaviť na výsledky, na to, čo chceš dosiahnuť. Človek sa totiž ľahko vyruší a v mysli sa mu vynára čokoľvek, len nie cvičenie. Tyrozín proti tomuto pomáha úspešne bojovať. Tyrozín využijú aj nešportovci – pomôže totiž aj pri učení.

Hoci sú veľmi obľúbené aj ďalšie doplnky výživy určené na koncentráciu (ako napr. Nootropil), tyrozín je telu vlastný a preto je jeho použitie vhodnejšie.

Dá sa tyrozín použiť aj na chudnutie?

Áno, dá! Doplnok výživy tyrozín stimuluje dopamín, norepinefrín a epinefrín. Vďaka tomu dokáže znížiť chuť do jedla, zvýšiť účinok spánku a tiež spaľovanie tukov. Vďaka nemu tak nemusíš iba vo zvýšenej miere naberať svalovú hmotu, ale v takej miere sa aj zbavovať tukov z tvojho tela.

Tyrozín zlepšuje aj náladu

Zobúdzaš sa namrzený a smutný? Daj si Tyrozín. Máš blbý deň? Daj si tyrozín. Nechceme tým povedať, že tyrozín je všeliek, ale je schopnou pomôckou v boji proti zlej nálade. Znižuje aj stres, ktorý vďaka nemu budeš lepšie zvládať.

Z akých zdrojov potravy sa získava tyrozín?

Medzi typické potraviny, z ktorých dokáže tvoje telo získať tyrozín, patria ryby, sója, mliečne produkty, vajcia, hydina, mandle, sezamové jadrá, tekvicové jadierka, a iné.

Ak máš s tyrozínom skúsenosti, podeľ sa s nami o ne do komentárov.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.sk