Veľa cvičiacich si začiatkom každého roka dáva predsavzatia. Napríklad, tento rok bude ten, kedy konečne získam postavu, akú chcem! Do super kondičky sa však nedostaneš len tak. Bielkoviny patria k tým veciam, ktoré ťa budú posúvať vpred. Z akého zdroja ich však prijímať?

Každý má svoje výhody. Vôňu, chuť a nutričné hodnoty klasického vareného jedla nenahradíš žiadnym proteínom. Proteínové prášky sú však jednoduché na prípravu a existuje už aj množstvo príchutí. Ktorá voľba je pre teba tá najlepšia?

Bielkovina z jedla alebo z prášku?

Proteín je asi najčastejšou témou vo všetkých fitness časopisov a knihách. Výrobcovia práškových proteínov sa často oháňajú rôznymi cudzími slovami. Viacstupňová medzi-filtrácia, výmena iónov, a podobné slová zaznievajú z obalov často. Veľakrát budeš aj počuť, že prášky sú ľahšie stráviteľné.

Lenže pozerať sa musíš aj na kvalitu práškov. Ani klasické jedlo si nevyberieš kdekoľvek. Pozeráš na kvalitu a chuť. Takisto je to aj s práškami. Existuje niekoľko meracích metód, ako zistiť kvalitu proteínu. Jedným zo spôsobov je meranie, koľko bielkoviny z prášku aj telo reálne zužitkuje. Jeho skratkou je tzv. „BV“.

Ak má proteín hodnotu BV 100, všetok proteín bol do tela aj absorbovaný. Vajce má najvyššie BV skóre z potravín – 100, zatiaľ čo fazuľa iba 49.

bielkoviny nájdeš v strave, ale aj v proteínových šejkoch

Ako využiť všetky bielkoviny?

Z práškových proteínov má srvátkový hodnotu BV buď úplne, alebo takmer 100. Množstvo športovcov a bodybuilderov už teraz konzumuje viac než dostatočné množstvo bielkovín, či už v bežnej strave, alebo doplnkami výživy. Pre týchto ľudí teda hodnota BV nie je taká dôležitá.

Srvátka má väčšiu hodnotu BV než napr. kuracie prsia, ryba alebo mlieko. Na tom však vôbec nezáleží, ak v konečnom dôsledku prijmeš počas dňa dostatok bielkovín. Ak chceš stále rásť, rozhodne ti odporúčame dodržať tieto 3 pravidlá:

1.     V každom jedle konzumuj dostatočné množstvo bielkoviny.

2.     Jedz pravidelne. Rozmedzie by malo byť maximálne 3 hodiny.

3.     Drž sa pravidla, že na každých 0,5 kg tvojej váhy zjedz aspoň 1 g bielkoviny.

Srvátková bielkovina v prášku

Ako sme spomenuli, srvátkový proteín má najvyššie BV. Najlepšie výsledky uvidíš vtedy, keď máš „rysovačku“. Vďaka nemu totiž prijmeš dostatok bielkovín, ale bez dodatočného tuku. Srvátkový proťák má však aj ďalšie benefity. Zlepšuje imunitu a tvorbu antioxidantov v tele a zrýchľuje absorpciu bielkoviny.

Absorpcia bielkoviny

Je jasné, že práškové proteíny majú oproti bežným jedlám výhodu. Tou je rýchla absorpcia bielkoviny hneď po cvičení. Telo nemá veľa práce s trávením. Preto môže využiť rýchlosť trávenia vo svoj prospech. Zužitkuje tak všetko dobré, čo prášok obsahuje. Toto je dôležité najmä tesne po cvičení.

Syntéza bielkoviny tu prebieha na najvyššej možnej úrovni. Ak sa riadiš tromi zlatými pravidlami, ktoré sme si spomenuli vyššie, rýchlo porastieš.

Akú bielkovinu odporúčame?

My v Protein.sk odporúčame jednoznačne vyváženú stravu. Keď nemáš čas, pokojne siahni po kvalitnom proteínovom nápoji. Bielkovina sa využije naplno. Nemal by si však zabúdať ani na klasické lahodné jedlá. Vychutnaj si napríklad kuracie mäsko s rôznymi prílohami.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.sk