Vieš, čo sú to sacharidy? Už odkedy začali byť v „móde“ sacharidy vylučujúce diéty, sú sacharidy predmetom kontroverzných debát medzi bežnými ľuďmi, ale aj dietológmi. Nie je všetko také jednoduché a nemusí na každého platiť, že nižší príjem sacharidov = chudnutie. Poď sa teda s nami pozrieť na to, čo to sacharidy sú a koľko ich prijímať.

Aké typy sacharidov poznáme?

Sacharidy sa nachádzajú v takmer každom jedle. Zväčša platí, že majú 4 kalórie na každý gram hmotnosti. Aj sacharidov však existuje viac typov a každý z nich trochu inak ovplyvňuje tvoje telo. Vo všeobecnosti v jedle konzumuješ tzv. jednoduchékomplexné sacharidy. Aký je však medzi nimi rozdiel?

Jednoduché sacharidy určite poznáš

Tento typ sacharidov zrejme lepšie poznáš pod názvom „cukry“. Vyskytujú sa tu tri druhy cukrov – glukóza, fruktóza a galaktóza. Pretože reťazec jednoduchého sacharidu je krátky, ľahko sa rozloží. To spôsobuje charakteristickú sladkú chuť, ktorú na jazyku po ochutnaní cítiš. Všetky tie super sladké a kyslé cukríky, med, rafinovaná múka. To všetko sú jednoduché sacharidy!

Nie je cukor ako cukor

Komplexné sacharidy sú cesta

Komplexné sacharidy sú známe aj ako škrob a vláknina. V podstate ide o rovnaký reťazec cukrov ako pri jednoduchých sacharidoch. Rozdiel je však v jeho dĺžke, ktorá je väčšia. Vďaka tomu sa nerozloží tak jednoducho a nechutí sladko. Do tohto typu sacharidov sa počíta napr. tmavý chlieb, ryža, cestoviny, fazuľa, hrach, niektoré druhy zeleniny...

Sacharidy sú dôležitou súčasťou jedálnička

Aby tvoje telo dobre fungovalo, súčasťou tvojho stravovania by mali byť aj sacharidy. Telo potrebuje najmä glukózu, ktorú používa ako palivo na bežné fungovanie. Využíva ju najmä na energiu do tkanív a orgánov. Dôležité je spomenúť aj, že glukóza je jediný zdroj energie napr. pre červené krvinky.

Keď do seba nedáš dostatok sacharidov, telo začne páliť ťažko získané bielkoviny priamo zo svalov a orgánov, aby ich premenilo na glukózu. Výsledkom je potom úbytok svalovej hmoty, a to predsa nechceš!

Koľko sacharidov denne zjesť?

Minimálne denné množstvo sacharidov je 130 g. Minimálne toľko totiž potrebuje dospelé telo na to, aby uživilo mozog, červené krvinky a centrálny nervový systém. Každopádne, bežné tabuľky odporúčajú, aby podiel sacharidov na dennej strave bol vo výške aspoň 45 – 65 %.

Ak chceš zistiť, koľko by si ich podľa svojej váhy a stavu mal zjesť ty, využi služby dietológa alebo profi fitness stravovacieho poradcu.

Vláknina a strukoviny – dobré alebo zlé?

Odporúčame ti, aby si na dennej báze jedol aj stravu bohatú na vlákninu. Pomôžeš nielen zažívaciemu systému, ale aj tomu, aby telo prijímalo dostatok zdravých sacharidov. Dobré sú aj strukoviny, ktoré obsahujú aj podiel bielkovín, čo sa ti pri cvičení môže hodiť.

Tak čo, už vieš, koľko sacharidov zješ?

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.sk