Určite mi dáte za pravdu, že nájsť v súčasnosti motiváciu nie je až také náročné. Ploché brucho so sixpackom, vypracované bicepsy, tricepsy či trapézy, mať silný a veľký hrudník, alebo posúvať svoju kondičku na vyššiu úroveň. To sú ciele, ktoré nás motivujú podávať výkon v športe a bodybuildingu.

Motivácia? WTF?

Myslím, že všetci viete povedať svojimi slovami, čo motivácia je. Wikipedia.org ju definuje ako hnaciu silu. Podľa psychológov je to jeden zo základných procesov v ľudskej psychike. Ide o tak zvanú vnútornú pohnútku, ktorá podnecuje konanie človeka.

Okej, ľudským jazykom vám to priblížim na jednoduchom príklade.

Predstavte si, že je pondelok ráno, vám sa do práce ísť nechce, lebo vonku prší respektíve je pekelne horúco. Celý deň sa vám nič nedarí, ste znechutení, unudení, ešte vás stihne cestou domov nahnevať pár ľudí. Avšak, máte ísť trénovať. Pôjdete alebo to skrečujete?

Samozrejme, že odpoveď je jasná. Cesta je niekedy dlhá a tŕnistá, ale presne o to ide. Ak spadnete, musíte sa postaviť so vztýčenou hlavou, a pokračovať ďalej.

Motivácia a nasadenie

Motivácia a nasadenie sú najdôležitejšie faktory, ktoré je potrebné udržiavať počas života na vysokej úrovni, ak chcete dosiahnuť svoje ciele a zlepšovať svoje výkony.

Ak chcete pracovať tvrdo a dosahovať svoje zaumienené ciele, mali by ste dodržiavať tieto tri základné pravidlá:

  1. Nikdy sa nevzdávaj! Človek by sa nemal nikdy vzdávať. Dokonca ani v situáciách, ktoré nie sú podľa jeho predstáv.
     
  2. Čím hlbšie dno, tým sladšie víťazstvo. V živote padnete na samotné dno niekoľko krát. Preto si zapamätajte, že nie je dôležité, koľko krát padnete, ale koľkokrát sa dvihnete a pokračujete ďalej.
     
  3. Silný a ešte silnejší. Ak je vaša motivácia dostatočne silná, po každej náročnej prekonanej prekážke bude vaša psychika odolnejšia a silnejšia.

Motivácia, to nie je len prvoplánový nápad, ktorý vám skrsne v hlave. Motivácia je dôležitá pri akejkoľvek našej činnosti, ktorú sa chystáme vykonať. Je to nejaký pud, ktorý nás núti neustále sa posúvať vpred.

Motiváciu môžeme rozdeliť na vnútornú a vonkajšiu. Vnútorná motivácia je to, čo chcete vy sami dosiahnuť. S vnútornou motiváciou ide ruka v ruke aj vonkajšia motivácia. Predsa niekedy len niečo chcieť nestačí, a je preto dôležité spraviť niečo na viac. Pridajte sa na sociálnych sieťach do rôznych skupín o cvičení, či zdravom životnom štýle, pridajte do objektov vášho záujmu stránky o suplementoch a výživových doplnkoch, vymeňte svoju starú tapetu na mobile či notebooku za motivačný citát. Pozorujte fotografie ľudí, ktorí dosiahli svoje ciele. Verte, že tieto kroky budú pozitívne ovplyvňovať aj vašu vnútornú motiváciu a chuť dosiahnuť svoje sa zvýši.

Nepriaznivými a negatívnymi vplyvmi okolia sa však ľahko môže stať, že túto motiváciu jednoducho stratíte. Neľakajte sa, je to úplne prirodzený proces, ktorý vám chce dať najavo, aby ste nestáli na rovnakom mieste. Rutina je nudná a aj jej milovníkovi sa časom skôr či neskôr znechutí. Ak chcete svoju motiváciu a nasadenie získať späť, je potrebné vykonať pár úprav.

Ako zvýšiť svoju motiváciu?

Stanovte si ciele. V hlave máte určite obraz svojej vyšportovanej postavy, v ktorej sa cítite dobre a komfortne. Pocit, že ste znova zapli nohavice a obliekli si tričko s menšou veľkosťou, je skvelé zadosťučinenie po namáhavých tréningoch. V tomto prípade budete pracovať so svojou vnútornou motiváciou. Je potrebné stanoviť si realistické a menšie ciele, ktoré budete časom dosahovať. Posilní to vaše sebavedomie a vaša chuť do cvičenia bude stále väčšia a väčšia, kým nedosiahnete to, po čom túžite.

Atmosféra. Ak idete cvičiť, zabudnite na všetkých, ktorí sú s vami v posilňovni či hale. Myslite sami na seba, na svoje zdravie, kondičku, svaly a samozrejme na sen, ktorý chcete dosiahnuť. Nehrá hudba podľa vašich predstáv? Slúchadla do uší, dajte si na seba to, v čom sa vy najlepšie cítite a poď ho trénovať!

Cvičenie nie je všetko. Bohužiaľ je to kruté, ale je to pravda. To vám povie každý fitnesák, trojbojár, boxer atď. Dôležitou súčasťou každého správneho tréningového plánu sú samozrejme cviky, ktoré vykonávate dennodenne. Avšak pravidelný prísun zdravého jedla bez zvýšených sacharidov je to najlepšie čo pre svoj sen môžete spraviť. K tréningom však neodmysliteľne patria aj výživové doplnky a kvalitná suplementácia, ktorou nič nepokazíte. Svojim svalom dodáte energiu, zotavenie, kĺbom výživu a žalúdku zasýtenie.

Sparing partner. Ak sa vám v telocvični cnie za fyzickým kontaktom, skúste si nájsť sparing partnera. V niektorých prípadoch môže ísť o vzťah na celý život. Nájsť však vhodného a správneho sparing partnera je niekedy náročnejšie ako nájsť ihlu v kope sena. Nezúfajte, v telocvični určite nájdete zopár správnych ľudí, ktorí si s vami radi zacvičia. Ak nie, stiahnite kolegyňu či kolegu z práce nie do baru na jedno pivo, ale do posilňovne napríklad na poriadny kruhový tréning. Sparing partner vás môže pozitívne naladiť k výkonu, taktiež vás vie veľa naučiť a motivovať vás. Myslite na to, že človek je tvor spoločenský a fyzický kontakt nikdy nie je zlý ;-)

Cvičme v rytme! Tento bod sa týka skôr dám ako pánov. Hodina zumby, yogy, fitboxu alebo kvalitného kruhového tréningu je to, čo vaše telo potrebuje. Poriadne vybláznenie a samozrejme aj vypotenie. Ponaťahovanie každého svalového vlákna, ktoré budete cítiť aj o dva dni po tréningu, avšak s uspokojivým pocitom na duši, že ste niečo pre svoje telo spravili. Skupinové tréningy bývajú veľmi dynamické a sú zamerané na viac partií, ako každodenné tréningy so závažiami. Plus, pri takomto cvičení s trénerom pochytíte aj pozitívne návyky pre správne vykonávanie cvikov.

Záver

Ak podľahnete pocitu dať si niečo nezdravé alebo vynechať tréning, spomeňte si na to, aké pocity vám zalievali celé telo po náročnom ale efektívnom tréningu, ktorý ste bez odvrávania a nechuti zvládli. A na druhú stranu si postavte situáciu, keď ste zjedli tabuľku čokolády a zajedli ste ju dobre nasolenými a mastnými zemiakovými lupienkami. Potom je však už na vás, čo si vyberiete a čo budete uprednostňovať pre vaše telo a vašu psychiku.

Motivácia, to nie je len obyčajný prázdny výraz, ktorý vymysleli psychológovia lebo sa nudili. Motivácia je niečo, čo nás posúva v živote ďalej. Dosahujeme vynikajúce výsledky, prekonávame prekážky či už v profesnom alebo osobnom živote. Posúva to ďalej našu celkovú osobnosť. Preto, silu motivácie netreba podceňovať, ani pri tréningoch, športovaní či dvíhaní ťažkých namáhavých váh. Veď koniec koncov, všetko zlé je na niečo dobré.

Ak máte nejaké vlastné tipy, ako sa motivovať, podeľte sa o ne s nami v komentároch nižšie. Ďakujeme.

Autor: Mgr. Simona Šoóšová