Sacharidy nie sú zlé! Nie, nejdeme zakladať politickú stranu založenú na programe „neodsudzujte sacharidy“. V dnešnom článku ti chceme raz a navždy povedať, že sacharidy môžu byť aj dobré. Ako pri všetkom, aj tu si treba vyberať. Pretože dnešná doba nám poskytuje širokú škálu výberu, túto možnosť aj naozaj využi a vyber si tie správne.

Aké druhy sacharidov poznáme?

Mono, oligo... Kto sa v tom má vyznať? Našťastie tu máš nás, tvojich dvorných poradcov. Ako sme spomenuli na začiatku vety, poznáme monosacharidy a oligosacharidy. Tretím variantom sú potom polysacharidy. Každý z nich má svoje plusy aj mínusy, ktoré je dobré vedieť ešte predtým, než si potraviny, ktoré ich obsahujú, kúpiš.

Čo sú to vlastne monosacharidy?

Sú to sacharidy, ktoré ti dodajú len jednu vec: energiu. Z pohľadu výživy sú absolútne zbytočné, pretože neobsahujú žiadne vitamíny ani minerály. Kvôli tomu, že sú veľmi rýchlo vstrebávané do krvi, monosacharidy zabezpečujú nárast tvojej tukovej zložky. Predstav si to úplne jednoducho. Dáš telu energiu. Tá ťa na chvíľu nakopne, ale čoskoro aj pominie.

Tebe potom zostáva iba prázdnota a opätovná únava. A nielen to, čoskoro ťa opäť postihne aj hlad. Sýtosť ti teda vydrží iba chvíľu. Monosacharidy nájdeš najmä v rôznych maškrtách, ako sú cukríky, čokoládky, donuty, a ďalšie sladkosti.

Prosto tie chutné mňamky, ktoré nájdeš v obchodoch v tých najsladších oddeleniach. Najznámejšie monosacharidy sú glukóza a fruktóza. Glukóza je pritom známejšia pod názvom hroznový cukor, zatiaľ čo fruktóza je ovocný cukor.

Oligosacharidy poznáš?

Oligosacharidy sa vlastne skladajú z monosacharidov (2 – 10), ktoré sú navzájom prepojené kyslíkovými mostíkmi. Patria sem disacharidy (maltóza – sladový cukor, obsahujú ju napr. jačmeň a zemiaky, laktóza – mliečny cukor, obsahuje ju mlieko a sacharóza – repný cukor, čiže klasický cukor). Patria sem aj trisacharidy, pod ktoré spadá rafinóza.

Nezabudni ani na polysacharidy

Práve polysacharidy (zložené sacharidy) sú najmocnejšou a najvýživnejšou skupinou sacharidov. Sú najvýznamnejším zdrojom zdravej energie a vlákniny. A ktoré potraviny obsahujú polysacharidy? Určite ich poznáš a stavíme sa, že ich ješ na takmer dennej báze: patrí sem ryža, chlieb, zelenina, cestoviny, prípadne aj cereálie.

Keďže sa vstrebávajú dostatočne dlho, dlho ti aj zaistia pocit nasýtenia. To oceníš, ak chceš zhodiť nejaké to kilečko a nechceš do seba dávať jednoduché cukry. Najmenej z nich priberieš, pretože do krvi sa vstrebávajú iba pomaly.

A čo ty, ktoré sacharidy sú tvoje najobľúbenejšie? Podeľ sa s nami o svoj názor do komentárov!

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.sk