Už si počul o dextróze? Ide o jednoduchý sacharid s vysokým GI (glykemickým indexom) – rýchlo sa teda absorbuje. Používa sa na zvýšenie hladiny inzulínu a tiež na nahradenie glykogénu vo svalových bunkách. Dextróza je veľmi dôležitá na dosiahnutie dobrých športových výkonov. Ako sa užíva a kedy ti môže pomôcť?

Glykemický index je dôležitá hodnota

Glykemický index: vieš, čo vlastne určuje? Čím vyššia je jeho hodnota, tým rýchlejšie sa sacharidy absorbujú do krvi. Dextróza má veľmi vysoké GI, čo znamená, že je v krvi takmer okamžite. A to je dobré, keď si po tréningu: telu totiž dodáš stratenú energiu. A ako to vlastne funguje?

Jednoducho. Sacharidy do krvi vstupujú ako glukóza – tá sa môže buď spáliť ako energia pri tréningu, uložiť do svalových buniek ako glykogén alebo uložiť sa do tukových zásob ako triglycerid. Keď tvoje telo zaznamená prítomnosť glukózy v krvi, začne vylučovať inzulín, na ktorom sa glukóza „zvezie“. Inzulín teda určí, kam glukóza pôjde.

Inzulín je pritom anabolický hormón, ktorý „nepreváža“ iba glukózu, ale aj bielkoviny, aminokyseliny, a iné esenciálne prvky výživy ako kreatín, glutamín a iné. Je teda veľmi dôležitý.

Dextrózu využiješ v posilke aj pri vytrvalostných športoch

Aj keď dextrózu najčastejšie užívajú najmä ľudia, ktorí sa snažia nabrať svaly a váhu, vhodná je aj pre vytrvalostných športovcov. Tým môže pomôcť najmä v dodávke energie, pri vytrvalostnom športe budeš mať konštantný prísun energie a telo tak bude mať čo spaľovať. Dextrózu pritom obsahuje aj množstvo práškových doplnkov výživy.

Ako užívať dextrózu?

Ideálne po namáhavom tréningu. Ak dextrózu ješ „iba tak“, telo ju pravdepodobne uloží do tukových zásob. To je spôsobené tým, že naraz prijmeš viac energie než telo dokáže spáliť. Uloží si ju tak priamo do tuku.  Ak si ju dáš po tréningu, telo ju spáli a ty si tak kúsok po kúsku vybuduješ dostatočnú svalovú hmotu.

Koľko dextrózy užívať?

Podľa niektorých štúdií je optimálne množstvo prijatej dextrózy 60 – 75 g, a to priamo po tréningu. Vďaka jej príjmu ti vystrelí inzulín – dextróza je pritom najefektívnejšia vtedy, keď sa zmixuje s kreatínom, srvátkovým proteínom a glutamínom. Inzulín ich totiž do svalov prepraví spolu s glukózou.

Aké doplnky si kúpiť?

Množstvo proteínových doplnkov výživy obsahuje aj dextrózu. Staviť však môžeš aj na čistý monohydrát dextrózy, ktorý ti dodá presne to, čo potrebuješ. Tak čo, si pripravený dosiahnuť viac?

Dextróza ako vhodný doplnok výživy

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.sk