Sacharidy: jedna z najčastejšie spomínaných súčastí stravovacieho plánu. Málo sacharidov, veľa sacharidov... Oba extrémy sú zlé. Tak ako pri bielkovinách a tukoch, aj tu platí, že treba nájsť správne vyvážený pomer prijímaných sacharidov. Ďalšou podstatnou vecou je pritom aj to, z akého zdroja pochádzajú. Poď sa s nami pozrieť, odkiaľ prijímať sacharidy!

Koľko sacharidov denne prijať?

To, koľko sacharidov máš denne prijať, sa odvíja od mnohých vecí. V prvom rade je potrebné ich množstvo prispôsobiť objemu denného pohybu pri športe alebo fitness. Neprimerane vysoká konzumácia sacharidov totiž pri nedostatočnom pohybe môže spôsobovať priberanie.

Príjem sacharidov je nevyhnutný pre správne fungovanie ľudského tela. To ich totiž pri fyzickej aktivite spaľuje a ty tak neprichádzaš o cennú svalovú hmotu. Medzi sacharidy sa radia cukry a rôzne potraviny ako napr. zemiaky, ryža a podobne.

Jednoduchý a komplexný sacharid: aký je v nich rozdiel?

Jednoduchý sacharid sa do tela väčšinou vstrebe rýchlejšie než komplexný. Na sledovanie tejto rýchlosti bol vytvorený tzv. glykemický index (GI). Ten vyjadruje, ako rýchlo sa sacharid premení na glukózu a vstrebe do krvného obehu. A ktoré potraviny sú jednoduché sacharidy? Napr. rôzne šišky, biele pečivo, sladkosti bez pridanej výživovej hodnoty...

Jednoduchý sacharid ti pritom poskytne energiu iba na veľmi krátky čas. Komplexný sacharid sa do tela uvoľňuje postupne, čím ti aj energiu dodáva pozvoľna a pomaly. Tým sa spôsobí, že budeš dlhšie „fresh“. Ak však niekedy potrebuješ naozaj rýchlu energiu, jednoduchý sacharid môže byť tá správna cesta.

Aké zdroje sacharidov ti odporúčame?

Rozhodne tie s nízkym glykemickým indexom, teda komplexné sacharidy. Medzi tieto patria napr. oriešky, fruktóza, hnedá ryža, sladké zemiaky, ovsené vločky, šošovica, a mnohé iné. Vďaka konzumácii týchto sacharidov nebudeš neustále pociťovať hlad. Daj si jednu z týchto potravín aj pred tréningom, aby si počas neho mal kopu energie a vyhol sa únave.

Sacharidy môžeš prijímať aj z doplnkov výživy

Dnešná doba však ponúka aj množstvo možností, ako prijímať niektoré súčasti potravín vo forme doplnkov výživy. Pozri si napr. CarboX od Biotech USA. Tento doplnok výživy ti dodá energiu pre tvoj tréning. Vďaka tomu porastieš a domov si odnesieš naozaj mocné výsledky.

Carbox od firmy Biotech USA

Energetické gély sú v poslednom období veľmi obľúbené. Poskytnú ti totiž okamžitú energiu, ktorú tak potrebuješ. Carbosnack od firmy Nutrend je ideálnym spoločníkom na takúto chvíľu. Rýchlo-vstrebávajúce sacharidy a taurín ti dodajú nakopnutie, aké sa v takých chvíľach hodí.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.sk