Losos je jedna z najrozšírenejších rýb ako u nás, tak aj vo svete. Obľubu si získal najmä pre výbornú chuť, konzistenciu a fakt, že filet neobsahuje kosti a je veľmi jednoduchý na prípravu. Okrem toho patrí medzi najvýživnejšie potraviny na svete.

Toto ružovkasté mäso má vysoký obsah omega 3 mastných kyselín (približne 2,5 gramu na 100 g mäsa). Ak si chceš strážiť príjem omega 3 mastných kyselín, stačí, ak si dáš steak z lososa 2x týždenne. Mäso z lososa obsahuje až 20 g bielkovín na 100 g, čo je porovnateľné napríklad s kuracím mäsom. Má ale veľa ďalších látok, kvôli ktorým sa oplatí zaradiť do jedálnička.

Obsah antioxidantov a minerálov a ich účinky na naše telo

Má vysoký obsah vitamínu B a taktiež obsahuje veľa draslíka. Draslík je veľmi dôležitý, nakoľko bráni zadržiavaniu prebytočnej vody v tele a vďaka tomu znižuje hladinu krvného tlaku. Okrem draslíka obsahuje aj selén, ktorý pomáha zdraviu tvojich kostí a pomáha ako prevencia vzniku rakoviny.

Málo známy fakt o lososovi je ten, že obsahuje antioxidant zvaný astaxantín. Táto látka patrí medzi najsilnejšie antioxidanty. Chráni mozog, zlepšuje tvoju imunitu a pomáha v boji s kardiovaskulárnymi ochoreniami.

Astaxantín patrí do kategórie karotenoidov a vďaka nemu má losos peknú červeno-ružovú farbu. Ako je to možné? Je to jednoduché a je za to zodpovedný potravinový reťazec. Táto látka sa nachádza v niektorých riasach v mori. Tieto riasy sú potravou pre krevety a iné jednoduché živočíchy, ktoré sú zase potravou pre lososy. Tým, že losos sa v mori živí okrem iného aj krevetami, prijíma túto látku v ich mäse a ulite. Ich telo túto látku nevylučuje, ale ostáva v ich tkanive a to mení farbu ich mäsa z bielej na červenú. A nielen mäsa. Aj ikry (kaviár) z lososa majú práve vďaka astaxantínu výraznú červenú farbu.

Kaviár

To, či je losos červený, biely, zelený alebo modrý je nášmu telu v podstate jedno. Dôležité je, že astaxantín znižuje oxidáciu LDL cholesterolu (zlý cholesterol), pozitívne vplýva na zdravie pokožky, kĺbov a zlepšuje tvoju imunitu.

Okrem toho je bežným javom, že ľudia majú oveľa viac omega 6 mastných kyselín, ako ich telo potrebuje a majú veľký nepomer medzi omega 3 a omega 6 mastnými kyselinami. Práve mäso z lososa pozitívne vplýva na vyrovnávanie tohto pomeru, čím kladne vplýva na zdravie kardiovaskulárneho systému.

Aký je rozdiel medzi chovaným a loveným lososom?

Z predošlých odstavcov je jasné, že losos je veľmi žiadané mäso v tvojom jedálničku. V obchode sa môžeš stretnúť s dvoma typmi – losos chovaný a losos lovený. Na Slovensku je v obchodoch výrazná prevaha lososa chovaného. Je to najmä z dôvodu nižšej ceny.

Ako sa dá na prvý pohľad zistiť, ktorý losos je lovený a ktorý chovaný? Je to veľmi jednoduché a zrejmé na prvý pohľad. Optický rozdiel je ten, že lovený losos má štandardne výrazne tmavšiu farbu a biele tukové „vlásočnice“ má výrazne tenšie ako losos chovaný na rybej farme. Niekedy ich dokonca nie je ani vidno.

Ružovkastý losos je veľmi chutnou rybkou

Čo sa týka rozdielov v kvalite, chuti a nutričnej hodnote, je to veľmi podobné ako pri hydine, hovädzom či bravčovom mäse. „BIO“, teda lovené lososy sa živia potravou, ktorú nájdu v mori – malými rybkami, krevetami a larvami hmyzu. Na druhej strane, lososy chované na farmách sú kŕmené najmä sójou, pšenicou, strukovinami, rybou múčkou a rybím olejom. Okrem odlišností v potrave je odlišné aj prostredie, v ktorom vyrastá a s tým spojené aj obmedzenie jeho pohybu. Chovaný losos dosahuje hmotnosť päť kíl už v priebehu jeden a pol roka.

Kvôli tomu má chovaný losos až o 50 % viac kalórií a 100 % viac tuku ako losos, ktorý si celý život voľne plával v mori. Obsah bielkovín je úplne rovnaký pri oboch typoch. Lovený losos obsahuje viac železa, vápnika, draslíka a zinku. Na druhej strane, mäso z lososa chovaného obsahuje viac vitamínu C (z umelej stravy), fosforu, sodíku a omega 3 mastných kyselín.

Má zmysel kupovanie drahšieho loveného lososa?

Ako pre koho. Pre „bežného“ človeka asi nie. Aj chovaný losos je veľmi zdravý a naše telo z neho dostáva veľa dôležitých živín ako sú bielkoviny, zdravé tuky a minerály. Okrem toho je v našich končinách relatívne náročné kúpiť loveného lososa.

Drahšiu variantu obľubujú najmä tí, ktorí sú ochotní si priplatiť za lepšiu chuť a konzistenciu tohto mäsa a rovnako ho obľubujú aj kulturisti v príprave na súťaž. Niektorí zvyknú konzumovať veľké množstvo rýb a lovený losos je v diéte vďaka nižšiemu množstvu tuku a najmä kalórií lepšou voľbou, ako tučnejší a kalorickejší losos z farmy.

Autor: Štefan Garančovský • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.sk