Chceš dosahovať stále lepšie a lepšie výsledky v posilke? Tvoja sila a rast svalov sú vo veľkej miere závislé najmä od obsahu bielkovín v strave. Dnes sa v článku dočítaš, ktoré bežne dostupné potraviny sú naozaj bielkovinovými bombami! Nechaj sa inšpirovať a napreduj vďaka jedlu, ktoré môžeš pri nedostatku času dopĺňať proteínovými práškami. Správny pomer bielkovín v strave totiž hýbe fitness svetom.

1. Kuracie prsia

Kuracie prsia sú jedným z najlepších a najdostupnejších zdrojov bielkovín v strave. Na 100 g hmotnosti obsahujú až 30 g bielkovín, čo je naozaj úctyhodné množstvo. Nečudo, že sú tak preferované nielen medzi bodybuildermi.

Obsahujú z celého kuraťa najmenej tukov a najviac bielkovín. Pomôžu ti naberať svalstvo či schudnúť. Nájdeš v nich magnézium a železo, ako aj rôzne vitamíny.

Chceš recept? Použi napríklad ľahkú jogurtovú marinádu. Do jogurtu pridaj korenie na pečenie, prípadne chilli a namoč do nej mäso. Polož ho na panvicu a chvíľku opekaj z každej strany. Ako prílohu si daj trochu zeleniny a skvelé jedlo máš na svete!

2. Mleté hovädzie mäso

Mleté hovädzie mäso nemusíš používať iba do burgrov. 100 g obsahuje až 27 g bielkovín. Je teda vhodným zástupcom vysoko bielkovinovej diéty. Ľahko sa ochucuje. Vytvorenie originálneho a chutného jedla je otázkou iba pár minút.

Nájdeš v ňom dostatok železa a vitamínov zo skupiny B. Obsahuje aj pomerne veľa cholesterolu. Preto ti odporúčame strážiť si jeho denný príjem, aby tvoje priberanie nezačalo byť nebezpečné. Bielkoviny v strave nemusia vyzerať nudne. Naplň si celozrnnú tortillu hovädzím z panvičky a pridaj zeleninu. Mňam!

3. Losos

Mnoho odborníkov odporúča jesť lososa aj niekoľkokrát do týždňa. Je to zdravá alternatíva k hovädziemu a kuraciemu mäsu. Obsahuje vysoké množstvo omega-3 mastných kyselín. Na 100 g v ňom nájdeš až 24 g bielkovín! Navyše, omega-3 mastné kyseliny sú v tomto prípade ešte vzácnejšie než proteín!

Ten totiž môžeš získať z viacerých zdrojov. Avšak omega-3 mastné kyseliny všade nenájdeš. Obohatíš nimi svoj mozog aj srdce, čo sa ti určite zíde. A recept? Skús si uvariť porciu celozrnných cestovín a na panvici do nich daj na drobné kúsky rozdelený lososový stejk. Pridaj cherry paradajky, pesto a chutný obed je na svete!

Aj losos je obľúbeným zdrojom bielkovín

4. Fazuľa

Prvá nemäsitá potravina z nášho zoznamu je fazuľa. Na to, že nie je živočíšneho pôvodu, má naozaj vysoký obsah bielkovín. Nájdeš v nej až 22 g zo 100 g. Ďalšou super vecou je vysoký obsah stráviteľnej vlákniny. Práve to ťa udrží sýtym. Dobré je, že vo fazuli konzumuješ naraz dosť bielkovín aj vlákniny.

Pohodlne tak prijmeš to, na čo máš. Ak si dáš varenú fazuľu ako prílohu napr. ku kuraciemu alebo morčaciemu mäsu, sýty a výživný obed alebo večeru vyčaruješ za pár desiatok minút. Len nezabudni fazuľu na noc pred varením namočiť do vody :-).

5. Mandle

Oriešky sú super zdrojom dodatočných bielkovín! Zo 100 g tvoria bielkoviny až 19 g! Nevravíme, že to je plnohodnotné jedlo, ale každá troška sa ráta. Navyše mandle majú výbornú chuť a dotvárajú rôzne jedlá. Poskytnú ti nielen bielkoviny, ale aj vlákninu a zdravé tuky.

Jednoducho všetky prospešné látky. S ich konzumáciou to však nepreháňaj, aby si sa vyhol navýšeniu váhy. Mandle jedz ako ľahký snack počas dňa alebo si ich pridaj do šalátov.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.sk