Chceš schudnúť alebo nabrať svalovú hmotu. Toto sú dva najčastejšie dôvody, prečo sa človek rozhodne investovať do permanentky do fitka. Aby si však dosahoval pozitívne výsledky, a to nielen krátkodobého charakteru, potrebuješ viac! Dodržiavať spôsob stravovania, výživu, a vhodne to všetko skombinovať s cvičením. Ako na to?

Aké výhody má kombinácia cvičenia a bielkovín v strave?

Podľa dietológov a expertov je táto kombinácia najlepšou cestou k dosiahnutiu super výsledkov. Najdôležitejšie sú bielkoviny v strave. Vďaka ich vysokému obsahu a kombinácii s ostatnými prvkami (sacharidy, zdravé tuky) môžeš zhodiť váhu, udržiavať si ju na vhodnej úrovni a zároveň bude zdravý aj tvoj kardiovaskulárny systém.

Ďalšie výhody dobrého stravovania a pravidelného cvičenia alebo športovania sú:

  • lepší, zdravší výzor
  • svalnatejšia a pevná postava
  • čulosť a energia
  • zníženie rizika chronických ochorení, ako je cukrovka, choroby srdca, niektorých typov rakoviny
  • optimálna hladina cholesterolu
  • lepšia imunita
  • kvalitnejší spánok
  • vyššia odolnosť proti stresu

Správne spojenie cvičenia a stravy prináša pozitívne výsledky

Ako udržať rovnováhu medzi stravovaním a cvičením?

Základ je úplne jednoduchý – stačí si kontrolovať príjem a výdaj kalórií. Samozrejme, to neznamená, že máš denne zjesť napr. 8 šišiek, ktorých kalorický obsah je 2000 Kcal. Aj kalórie, ktoré prijmeš, by mali pochádzať zo zdravých jedál. Keď popri zdravom stravovaní aj cvičíš, buduješ si svalovú hmotu. Tá pritom potrebuje viac paliva než tuk.

Sám uznaj, že to znie ako sen! Čím viac svalovej hmoty naberieš, platí, že tvojmu telu sa zvýši množstvo kalórií, ktoré môže prijať a nepriberie. Ak sa teda na isté obdobie zaprieš, budeš si neskôr môcť dať aj „cheat meal“. Vďaka tomu sa budeš môcť odmeňovať a udržiavanie váhy tak bude omnoho jednoduchšie!

Z čoho by sa mal skladať tvoj jedálniček?

Zdravo, zdravo, zdravo! V tvojom jedálničku by jednoznačne nemali chýbať celozrnné chuťovky. Samozrejmosťou sú potom variácie ovocia a zeleniny. V tomto prípade sa neriaď ani tak podľa druhov, ako podľa farby. Urob si famózne zelené smoothie, grilovaný baklažán... Možností máš tak veľa! Stav aj na chutné a zdravé oriešky a strukoviny.

Ďalej odporúčame chudé mäsko (kuracie, morčacie) a nízkotučné mliečne produkty. Neboj sa aj tukov, teda tých zdravých. Sem patrí najmä obľúbené avokádo. Obmedz akékoľvek umeliny – cukríky, čipsy, biele pečivo. Dobre urobíš aj vtedy, keď zvýšiš denný príjem tekutín (ideálne čistej vody alebo nesladeného čaju).

Zdravým stravovaním a cvičením toho môžeš dosiahnuť naozaj veľa. Bielkoviny v strave ti pomôžu nabrať želanú svalovú hmotu a cvičenie ti ich pomôže zveľadiť. Tak do toho, zabezpeč si zdravie na desiatky rokov vopred!

Autor: Mgr. Ľuboš Lištinský • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.sk