Ako sme spomínali v jednom z našich minulých článkov, existuje až 9 rôznych účinných aminokyselín, ktoré si naše telo nevie vyrobiť samé, ale žiadna z nich nemá tak významný účinok ako leucín. My si dnes povieme o mocných účinkoch leucínu a o tom, ako tento rozvetvený reťazec funguje.

Predstavte si, že vám niekto povie, že v našom tele existuje prepínač podobný tomu, akým zapíname a vypíname svetlo a že tento prepínač slúži na „zapnutie“ stimulácie svalov. Po výdatnom tréningu v posilňovni by ste určite túto mágiu chceli využiť naplno. Samotný tréning totiž v podstate „pripraví pôdu“ na rast svalov, ale sám o sebe nestačí. Aby ste z tohto cvičenia vyťažili maximum, potrebuje proteín. Absolútne najlepším proteínom je ten srvátkový, pretože obsahuje najvyššie množstvo aminokyselín, ale najmä obsahuje vysoké množstvo leucínu. Práve leucín je považovaný za najmocnejší prostriedok pri stimulovaní svalov.

Účinná trojka aminokyselín

Leucín, izoleucínvalín patria k reťazcu aminokyselín (BCAA), ktoré sú najviac efektívne pre stimuláciu syntézy bielkovín v kostrovom svalstve. Zaujímavé však je, že práve leucín má omnoho vyššiu silu v stimulovaní syntézy bielkovín než akákoľvek iná aminokyselina. Leucín totiž aktivuje zložitý proces rastu svalov nazvaný mTOR. Konkrétne sa stane to, že ak nemáme v tele dostatok leucínu, mTOR usúdi, že netreba stimulovať syntézu kostrového svalstva, ak však do tela dávku leucínu dodáme, mTOR naštartuje ďalšiu tvorbu svalstva a naše telo tak naďalej naberá na sile. Využite jeho čaro aj vy, je to naozaj tak jednoduché.

aminokyseliny

Výhody aminokyselín BCAA

V prvom rade, vďaka tomu, že ide o vetvený reťazec esenciálnych aminokyselín, telo si ich vie ľahšie premeniť na energiu. Ďalšou výhodou je, že konzumáciou BCAA telo neustále uvádzate do režimu, v ktorom stimuluje tvorbu svalovej hmoty. Nemalou prednosťou je aj to, že počas tréningu tieto aminokyseliny slúžia na spaľovanie energie vydanej počas cvičenia, takže telo „nekanibalizuje“ na svojich svaloch, ale na energiu používa práve aminokyseliny, na toto je vhodný najme izoleucín. Taurín a izoleucín, navyše, pomáha predchádzať páleniu svalov po cvičení, čo je nepochybne ďalšou z mnohých výhod, ktoré prináša. Tieto aminokyseliny pomáhajú predchádzať dokonca aj únave, čo je pri tréningoch naozaj podstatnou záležitosťou. Užívanie leucínu má priaznivé účinky dokonca aj pre ľudí trpiacich diabetesom. 

Nevýhody aminokyselín

Dávajte si pozor najmä na to, že pri významnej konzumácii leucínu a ďalších aminokyselín môže dochádzať k rýchlejšiemu úbytku vitamínu B v rôznych formách. Tento vitamín je veľmi dôležitý pre mnoho súčastí nášho tela, preto nezabúdajte na jeho pravidelné dopĺňanie. Aminokyseliny môžu negatívne ovplyvniť aj hladinu sérotonínu, čo priamo ovplyvňuje vašu náladu a správanie a môžu vás dostať do apatie. V každom prípade, nikdy nezabúdajte, že hoci majú BCAA a najmä leucín fantastické účinky, nikdy nenahradí vysokobielkovinové klasické jedlo, ktorých by ste mali počas dňa prijať hneď niekoľko. 

Autor: Štefan Garančovský • Zdroj: Protein.sk
Najkvalitnejšie BCAA-čká za najlepšie ceny
Zakúpite tu