L-karnitín zažil veľký boom v 80-tych rokoch minulého storočia. Vtedy sa stal populárnym najmä pre svoje účinky spaľovača tukov. Neskôr sa naňho trochu zanevrelo a bol vytlačený populárnymi spaľovačmi na báze stimulantov. Dnes je opäť v najlepšej forme a v dnešnom článku ti povieme jeho pozitívne účinky.

Zistilo sa, že okrem spaľovania tukov napomáha aj k lepším výkonom v rámci cvičenia. Nestratí sa ani ako pomôcka pre rýchlejšiu regeneráciu svalstva. Čo všetko ti L-karnitín ešte môže ponúknuť?

Čo je L-karnitín?

Často ho zaraďujú do kategórie aminokyselín. To však nie je celkom pravda. Má blízky vzťah k vitamínu B. V tele sa L-karnitín vytvára v pečeni a v obličkách z aminokyselín. Skrýva sa však kdekoľvek v tele. V svaloch (vrátane srdca), v mozgu, ale aj v spermiách. Zo stravy ho telo získava najmä z avokáda, zo sóje, ale najlepším zdrojom je mäso. A čím viac červené, tým lepšie.

Aké sú účinky L-karnitínu?

Ako sme spomenuli v úvode, ide najmä o spoľahlivý spaľovač nadbytočných tukov. Pri cvičení pomáha presúvať tuk tak, aby ho telo spálilo. Najnovšie štúdie sa však zamerali na L-karnitín ako pomôcku pri podávaní športových výkonov. Napr. pri ľahkom bicyklovaní vďaka L-karnitínu môžete spáliť až o 55 % menej svalového glykogénu a o rovnaké percento viac tuku.

Počas veľkej športovej záťaže zase jeho užívanie spôsobí menšiu tvorbu kyseliny mliečnej. Áno, to znamená, že aj svalovica bude výrazne menšia. To stále nie je všetko. Navyše poskytuje aj ďalší benefit. Zvýši prietok krvi putujúcej do svalov, čo znamená, že do nich môže putovať aj oveľa viac želaných živín.

Toto všetko je späté aj s vyššou tvorbou testosterónu. L-karnitín totiž zvyšuje aj množstvo testosterónových receptorov v tele. A čím viac ich v tele máš, tým viac ho v ňom aj prúdi. Je to jednoduché!

L-karnitín je obľúbeným spaľovačom tukov

Posledným zisteným benefitom je, že L-karnitín zvyšuje účinnosť rastového hormónu, ktorý je zodpovedný za rast svalov. To prebieha vďaka zvýšeniu hladiny v ňom obsiahnutých proteínov.

Má L-karnitín negatívne stránky?

Ako u takmer každého doplnku výživy, aj tu sa nájde zopár nežiaducich efektov. Tie sa však môžu, ale aj nemusia prejaviť. Ide najmä o potenciálnu nevoľnosť, vracanie, či hnačku. Tieto efekty sa ale dostavia väčšinou iba po nadmernom užití. To ti nehrozí, ak si na jednotlivé dávky budeš dávať dostatočný pozor.

L-karnitín je ľahko dostupným doplnkom. Jednotlivé žiaduce efekty najlepšie vyskúšaš na vlastnej koži. Za nás vravíme áno, určite ho vyskúšaj. Nezabudni sa potom s nami v komentároch podeliť o skúsenosti.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.sk
Najpredávanejší L-karnitín
Zakúpite tu