Hroznový cukor (nazývaný aj glukóza) je sacharid, ktorý v tvojom tele slúži ako rýchle palivo. Vždy ti dodá potrebnú energiu a pri cvičení napomáha k správnemu fungovaniu svalov. Po tréningu do teba zase dostane nevyhnutnú dávku bielkovín. Je však naozaj taký zdravý ako sa o ňom hovorí? Pozrime sa bližšie na niektoré fakty o tomto obľúbenom druhu cukru.

Glukóza ako palivo

Keď telo používa glukózu ako palivo, spotrebuje menej kyslíka než pri spaľovaní tuku. To znamená, že telo sa viac-menej spolieha iba na prísun hroznového cukru a spáli ho vo väčšom množstve než tuk. Pri náročnom tréningu je tak niekedy potrebné zásoby glukózy dopĺňať.

Hroznový cukor patrí k jednoduchým cukrom a zbytočne ťa nezaplní, na rozdiel od medu či športových drinkov. Je to takzvaná „energia do vrecka“. Výhodami je aj jeho nízka cena a ľahká dostupnosť.

Akú úlohu má hroznový cukor v regenerácii svalov?

Po cvičení si telo žiada okrem bielkovín aj glukózu, ktorá je užitočná pri regenerácii svalov. Preto odporúčame nepripravovať si iba „proťáky“, ale zásobiť sa aj hroznovým cukrom. Ušetríš tak dlhé minúty premýšľania nad tým, kde a aké sacharidy v daný moment narýchlo zjesť.

Nezabúdaj, že hroznový cukor je ideálne dodať telu čo najskôr po tréningu – čím skôr to spravíš, tým skôr tvoje svaly získajú potrebnú silu.

Koľko glukózy je vhodné zjesť?

Polhodinu až hodinu pred tréningom si daj 3 5 koliesok hroznového cukru (15 až 35 g). Ak budeš počas tréningu cítiť, že ti dochádza energia, pokojne si dodaj kúsok aj počas cvičenia. Telo ti nedostatkom energie napovedá, že je načase doplniť palivo a znížiť riziko spaľovania svalovej hmoty.

Vybehať cukor je možné aj s partnerom

Riziká a benefity hroznového cukru

Hoci je relatívne zdravý, stále je to len cukor. Preto aj pri jeho nadmernom užívaní hrozí priberanie (najmä, ak nie je vyvážené správnym tréningom). Ak príjem hroznového cukru nevyvážiš, môže viesť k zvýšeniu produkcie tuku v pankrease a k zvýšeniu cukru v krvi.

Ak správne množstvo neodhadneš, cukor, ktorý nespáliš pri cvičení, sa ti uloží priamo v tele vo forme tuku. Dávaj si preto pozor na vyvážený príjem a výdaj, ako aj na glykemický index.

Každý sacharid (okrem vlákniny) v tele končí ako glukóza. Je však rozdiel v procese, vďaka ktorému sa glukózou stane. Zhrňme si teda spoločne, aké priaznivé účinky ti prinesie pravidelná konzumácia hroznového cukru:

·         Uľahčuje budovanie svalstva

·         Zrýchľuje metabolizmus

·         Podporuje trávenie

·         Rýchly zdroj energie pred, počas a po cvičení

·         Pôsobí priaznivo na nervový systém

·         Svalovej hmote dodáva živiny

·         Pozitívne vplýva na imunitný systém

·         Zlepšuje koncentráciu a pamäť

Ak máš problém s nechutenstvom, hroznový cukor má „v rukáve“ ďalší benefit – zvyšuje chuť do jedla. V prípade, že hľadáš jeden z najlepších zdrojov príjmu takmer čistej glukózy, určite odporúčame siahnuť práve po hroznovom cukre.

Autor: Štefan Garančovský • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.sk
Kvalitný hroznový cukor
Zakúpite tu