Každý, kto sa venuje kulturistike alebo sa aktívne snaží o vypracovanie svojej postavy, chce, ako sa vraví, "nabrať". Základom je samozrejme kvalitná a vyvážená strava bohatá na bielkoviny, no v prípade, že proces rastu hmotnosti a svalovej hmoty je potrebné urýchliť, na scénu nastupujú gainery.

Už z anglického názvu vyplýva, že sa jedná o tzv. „naberače hmotnosti“. Gainer znamená rýchly nárast telesnej hmotnosti a masívnej svalovej hmoty. Je obľúbeným doplnkom výživy hlavne u začínajúcich športovcov. Jeho prášková štruktúra obsahuje všetky potrebné látky, vitamíny a minerály pre stavbu a regeneráciu svalovej hmoty.

Charakteristika a zloženie

Gainer, podobne ako proteín, je koncentrovaný zdroj bielkovín, sacharidov a tukov, len v odlišnom pomere. Kým za proteín sa považuje produkt s obsahom bielkovín minimálne 50 až 100 gramov, množstvo bielkovín v gaineroch je výrazne nižšie, z pravidla do 30 g. Hlavným rozdielom je obsah a množstvo sacharidov, ktoré tvoria 60-70 % z celkového obsahu, pričom zbytok tvoria tuky a ostatné prímesi. Energia obsiahnutá v gaineroch pochádza z veľkej časti z kvalitných polysacharidov a maltodextrínov. Bielkoviny majú vyvážené aminokyselinové spektrum a nezaťažujú trávenie.

Na čo gainer slúži a ako ho treba užívať

Každý kto tvrdo trénuje alebo pracuje, potrebuje dostatok kalórií potrebných k regenerácii a hypertrofii svalstva. Prijať obrovské množstvo energie z jedla nie je najideálnejšie riešenie.

Kvalitný jedálny lístok je potrebné dopĺňať doplnkami výživy. A tu prichádza priestor pre užívanie gainerov. Užívať ich môžete nasledovnými spôsobmi:

  1. ako posledné jedlo pred tréningom;
  2. ak ste typ, ktorý má problémy s priberaním hmotnosti, ako posledné jedlo dňa;
  3. a najdôležitejší čas je obdobie po tvrdom intenzívnom tréningu.

Cvičením dochádza k odčerpávaniu glykogénu zo svalov. Preto je vhodné v rozmedzí 15-30 minút po ukončení tréningu dodať telu potrebné sacharidy. S gainerom budete jednoducho zregenerovanejší a vaša hmotnosť bude stúpať.

Kto môže gainery užívať

Gainery sú určené pre športovcov, ktorí majú veľký energetický výdaj, či už sú to hokejisti, siloví športovci alebo fighteri. Všetci ich užívajú a podporujú tým svoj tréningový proces. Gainery užíva aj široká populácia mladých ľudí, ktorý sa venujú posilňovaniu a snažia sa „nabrať“. Bez akýchkoľvek problémov ich môžu užívať aj mladiství, pretože je to absolútne bezpečné a dokonca môžeme tvrdiť, že prospešné.

Aký gainer si vybrať

Najlepší gainer pre vás bude ten, ktorý vám dokáže splniť predpísaný denný kalorický príjem. Ak chcete v strave viacej bielkovín, vyberte si gainer s obsahom bielkovín od 20 do 30 %. Ak ste typ, ktorý priberá veľmi ťažko, budú vo vašom prípade efektívnejšie gainery s nižším obsahom proteínov. Pridaním gaineru do vášho jedálneho lístka zaznamenáte posun vo vašom napredovaní a tiež nárast novej svalovej hmoty.

Autor: Mgr. Ľuboš Lištinský
Zistite viac o našej ponuke najúčinnejších gainerov za najnižšie ceny na trhu.
Zakúpite tu