Povedzme, že sa práve snažíš schudnúť. Je logické, že zjedenie mastného sladkého dezertu po každom jedle ti v tom určite nepomôže. Avšak ani v prípade, ak chceš zhodiť prebytočné kilogramy, sa nemusíš kompletne vzdať cukru. Stačí, aby si dodržiaval niekoľko zásad, vďaka ktorým si budeš môcť dopriať aj sladkú dobrotu. Ako na to?

Nezdravé cukry vymeň za zdravé

Inzulín je pre telo veľmi dôležitý. Preto aj občasná konzumácia zdravých druhov cukrov neuškodí, ale pomôže. Koniec koncov, každé ovocie obsahuje cukor, a pritom je stále zdravé. Podľa posledných štúdií má vplyv na chudnutie nielen to, aké cukry prijímaš, ale aj s čím ich kombinuješ, kedy ich konzumuješ, a pod. Keď si osvojíš zopár techník, schudneš a nemusíš si cukor odoprieť.

Prvým krokom je nahradiť umelé a rafinované cukry za tie zdravé, prírodné. Napr. taký banán síce môže obsahovať viac gramov cukru než šiška, ale aj tak je zdravší a aj tak z neho nemusíš pribrať. Prírodné potraviny totiž často obsahujú aj vlákninu, bielkoviny a zdravé tuky. Pri jedle sa teda nepozeraj iba na obsah samotného cukru. Vnímaj skôr nutričné hodnoty jedla ako celku. Hladina tvojho inzulínu tak bude stále pod kontrolou.

Cukor jedz spolu s vlákninou a inou výživou

Vždy sa snaž vybalansovať príjem sacharidov a cukrov s bielkovinami, vlákninou a zdravými tukmi. Tie sa totiž postarajú o spomalenie absorpcie cukru do krvi a tvoja energia tak vydrží dlhšie. Ak by si totiž stále jedol nezdravé sladkosti, tvoje telo si môže vypestovať toleranciu voči inzulínu a zároveň môžeš pribrať. Takže stále si môžeš dať aj malý kúsok cheesecaku. Len ho konzumuj spolu s bielkovinami a zdravými tukmi.

Ďalšou fajn vecou je konzumácia cukrov pred alebo po tréningu. Telo sa potom cukrov zbaví omnoho ľahšie než keby si len sedel. Spáli sa totiž ako energia pre svaly. Mierne nepríjemnou správou môže byť, že aj káva môže spôsobovať krátkodobé intolerancie tela na inzulín. Jej pitie spolu so sladkým zvyšuje krátkodobý obsah cukru v krvi až o 16 %. To je dosť, nemyslíš?

Nezabudni v každom prípade kontrolovať obsah cukru v potravinách, ktoré si v obchode kupuješ. Podľa legislatívy sú výrobcovia tieto údaje povinní zverejňovať. Nenechaj sa oklamať obsahom cukru „na porciu“, ktorá je v prípade coly iba 250 ml. Takýmito ťahmi ťa výrobcovia budú chcieť nechať v omyle.

Základom je mierna konzumácia cukru

V tomto prípade extrémne platí: všetko s mierou. Nemusíš si dávať cukrový pôst, aby si schudol. Jednoducho rob všetko s mierou a nekonzumuj tri cheesecaky naraz. Nájdi si tú svoju rovnováhu a najmä nahraď všetky nezdravé cukry tými zdravými. Nezabúdaj, základom je pohyb. Aj keď cvičenie automaticky neznamená, že môžeš na posedenie zjesť celú tortu, vďaka nemu budeš chudnúť rýchlejšie a zdravšie.

Autor: Mgr. Ľuboš Lištinský • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.sk