Už niekoľko rokov určite počúvaš o problematike cukru. Ktorý zvoliť, že biely je ten najhorší, že za každých okolností by sa malo sladiť iba trstinovým... Nie všetko je však také jednoznačné, ako to vyzerá! Medzi tri najobľúbenejšie druhy cukrov patria biely, ovocný a hroznový cukor. Ktorý ti odporúčame použiť na prípravu tvojich obľúbených jedál, prípadne na prisladenie nápojov? Pozreli sme sa na to v dnešnom článku, preto čítaj ďalej!

Biely cukor a jeho zloženie

Biely cukor je stále najpoužívanejším sladidlom v domácnostiach po celom svete. Môže za to, okrem iného, aj silná lobby cukrovarských spoločností. Tieto firmy na bielom cukre zarábajú obrovské peniaze. Vo väčšine prípadov sa používa do sladených limonád, múčnikov... Svoju rolu tu hrá aj zvyk, pretože dlhé roky na trhu iný typ cukru ako biely nebol. Z čoho ale je biely cukor? Je to vlastne kryštalická sacharóza, ktorá sa získava buď z cukrovej trstiny alebo repy. Jeho hlavnou úlohou je dodávať jedlám sladkú chuť (pretože bez sladkého by život nebol taký, aký je).

Biely cukor je nezdravý

Je pravdou, že rafinovaný biely cukor nášmu telu (okrem krátkodobej energie) nič nedodáva. Predstav si, že zješ množstvo kalórií, ktoré však nič neznamenajú. Jediné, čo z nich môžeš získať, je nadváha, zaťaženie pečene a potenciálna závislosť. Navyše, časté jedenie bieleho cukru môže viesť k cukrovke, čo nie je príjemné zistenie. V každom prípade odporúčame nejesť rôzne kupované koláčiky a sladené nápoje, v ktorých sa nachádza biely cukor. Ver nám.

Ovocný cukor – je dobrý, či zlý?

V ovocí sa nachádza cukor, ktorý sa nazýva fruktóza. Hoci je pravdou, že ovocie je jedna z najzdravších vecí, ktoré môžeš konzumovať, aj tu však platí, že je vhodné mať mieru. Vláknina a ostatné výživné látky, obsiahnuté v ovocí, sú pre telo naozaj super. Ovocie však obsahuje aj množstvo cukru, ktorého konzumáciou si niekedy môžeš skôr uškodiť. Výživoví odborníci odporúčajú konzumáciu maximálne 26 g cukru pre ženy a 36 g pre mužov. Možno ťa prekvapíme, ale už dve misky banánu denne znamenajú cca 36 g cukru.

Čo zlé ti teda veľa cukru môže spôsobiť? Okrem zvýšenia váhy je to napríklad rozpadanie zubov, zvýšená hladina triglyceridu, srdcové choroby a dokonca zvýšenie cholesterolu. Pozor aj na spomalenie metabolizmu. Ak budeš fruktózu konzumovať s mierou, rozhodne ju k cvičeniu odporúčame – bez cukru by totiž nebolo v posilke čo spaľovať. Na druhej strane, ovocný cukor si telo ľahšie ukladá ako zásoby energie a po jeho konzumácii nebudeš mať tak rýchlo chuť na ďalšiu sladkosť.

Ovocný cukor je dlhodobá zásoba energie

Hroznový cukor a jeho efekty

Hroznový cukor patrí medzi jednoduché cukry. To znamená, že sa okamžite vstrebáva do krvi, bez toho, aby zaťažil tráviaci trakt. Rýchlo sa ti teda aj zdvihne obsah cukru v krvi. Preto je vhodné ho konzumovať hneď po fyzickej záťaži, aby ho tvoje telo efektívne využilo a nepálilo tak svalstvo.

Ďalším vedľajším, ale pozitívnym efektom je, že je vhodný aj pre zlepšenie imunity. Pomôže ti aj pri rekonvalescencii po rôznych úrazoch. Jeho menšou nevýhodou je, že oproti spomenutým kolegom (bielemu a ovocnému cukru) má nižšiu sladivosť. Aby si teda dosiahol rovnakú sladkú chuť, musíš si hroznového cukru dať o tretinu viac. Ale to je snáď najmenší problém, keď robíš dobre svojmu zdraviu.

Ktorý cukor teda zvoliť pri cvičení?

Rozhodne ti neodporúčame klasický biely cukor. Jeho lepšou alternatívou je ovocný cukor, pri ktorom si treba dávať pozor na sladivosť. Má ju totiž o tretinu vyššiu, než klasický biely cukor. Ľahko sa tak stane, že to so sladením preženieš. Dávaj si pozor, aby si to ani s ovocím nepreháňal, ani to totiž nie je také sväté, ako sa môže na prvý pohľad zdať. Najvhodnejším kandidátom je hroznový cukor, ktorý ti dodá okamžitú energiu, ktorú tak tvoje telo môže hneď využiť.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.sk