L-karnitín je látka, ktorú každý pozná ako najznámejší spaľovač tuku. Predáva sa ako samostatný doplnok, ale často ho nájdeš aj v bežných energetických nápojoch. O jej účinkoch sme už v minulosti uverejnili komplexný článok. Zamyslel si sa ale niekedy nad tým, či je možné získať l-karnitín aj z bežnej stravy? Samozrejme, je to možné. V tabuľke nižšie nájdeš zoznam potravín rozdelených do štyroch kategórií aj s obsahom l-karnitínu na 100 gramov danej potraviny.

Mäso a mäsové výrobky

Potravina

Obsah l-karnitínu na 100 g v mg

   Bravčové mäso

   24

   Kačacia pečeň

4,3

   Kačacie prsia

29

   Klobása

24

   Králik

39

   Kuracie prsia

8

   Pštrosie mäso

128

   Varená šunka

12

Ryby a plody mora

Potravina

Obsah l-karnitínu na 100 g v mg

   Homár

27

   Krab

3

   Kráľovské krevety

7

   Losos chovaný

3,1

   Losos lovený

3,7

   Makrela

3,2

   Mušle

2,8

   Platesa

6,3

   Pstruh

2,8

   Sépia

2,1

   Sleď (filet)

3,7

   Šťuka

4

   Treska

13

   Tuniak

3,4

   Úhor údený

6,5

   Ustrice

24

Homár obsahuje až 27 mg l-karnitínu na 100 g.

Ovocie a zelenina

Potravina

Obsah l-karnitínu na 100 g v mg

   Avokádo

0,4

   Baklažán

0,3

   Banán

0,1

   Brokolica

0,5

   Citrón, pomaranč

0,01

   Čerešne

0,3

   Cukina

0,3

   Fazuľa

0,1

   Fenikel

0,5

   Hrášok

0,1

   Huby

2,6

   Jablko, hruška

0,1

   Karfiol

0,4

   Kiwi

0,1

   Kukurica

0,2

   Lieskový orech

0,3

   Mandle

0,7

   Marhuľa

0,1

   Mrkva

0,4

   Paprika

0,1

   Rajčiny

0,1

   Slivka

0,2

   Šalát

0,1

   Uhorka

0,2

   Vlašský orech

0,3

   Zemiaky

0,2

Ovocie obsahuje len minimum l-karnitínu.

Mliečne výrobky a ostatné potraviny

Potravina

Obsah l-karnitínu na 100 g v mg

   Cestoviny

0,7

   Cottage cheese

5,3

   Chlieb pšeničný

0,4

   Droždie

1,1

   Jogurt

4,1

   Margarín

0,1

   Maslo

1,1

   Mlieko

4

   Mozarella

1,8

   Nápoj Cola

10

   Pivo

0,1

   Ryža

0,3

   Smotana

3,8

   Srvátka

2,2

   Syr Camembert

1,8

   Syr Feta

6,5

   Syr kozí

13

   Tvaroh

3

   Zmrzlina

3,5

aj mlieko je zdrojom l-karnitínu.

Čo je na tejto tabuľke zaujímavé?

Určite si postrehol to, že medzi jednotlivými potravinami sú veľké rozdiely v obsahu l-karnitínu. Najlepšie sú na tom výrobky z mäsa. Ryby a mliečne výrobky majú l-karnitínu síce pomenej, ale stále sa jeho obsah pohybuje od 2-27 mg na 100 g. Úplným prepadákom je ovocie a zelenina, kde sa dá hovoriť o takmer nulovom obsahu l-karnitínu. Iba huby mierne vyčnievajú nad priemer, ale na druhej strane nikto nekonzumuje huby vo veľkom množstve.

Aká by mala byť denná dávka l-karnitínu?

Denne by si mal prijať približne 2-3 gramy l-karnitínu, aby si pocítil jeho účinky. 2 gramy l-karnitínu sú v prepočte 2 000 mg. Čo to znamená? Ak vyberieme potravinu s najvyšším obsahom l-karnitínu, čo je pštrosie mäso, zistíš, že na to, aby si prijal dostatok l-karnitínu by si musel zjesť denne 1,5-2,4 kilogramu tohto mäsa. Na to, aby si prijal dostatok l-karnitínu z kuracích pŕs by si ich musel denne zjesť viac ako 25 kilogramov.

Čo z toho vyplýva?

Ak chceš mať v jedálničku dostatok bielkovín, nájdeš ich aj v potravinách a vieš sa zaobísť bez proteínových práškov. Pri karnitíne je to ale nemožné. Jediná možnosť, ako do tela dostaneš dostatok karnitínu je cez doplnky výživy.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: www.pixabay.com • Zdroj: www.protein.sk