loader black loader black loader product loader white
Potrebujete poradiť? Ozvite sa našej Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 8:00 - 16:00)
Pre dopravu zdarma
ostáva nakúpiť za 60.00 €
L-karnitín – aké formy poznáme a ako to je naozaj so spaľovaním tuku?

L-karnitín – aké formy poznáme a ako to je naozaj so spaľovaním tuku?

Doplnky výživy

07.11.2017

Prečítané: 5413x

L-karnitín je asi najznámejšia látka na poli spaľovačov tukov. V dobách, kedy ešte neexistovali komplexné spaľovače bol l-karnitín doplnkom číslo jedna v období „rysovania“. Časom s nástupom komplexných suplementov na chudnutie trocha padol do úzadia, čo je škoda. L-karnitín totiž nie je jednoúčelová látka, ale okrem podpory chudnutia má vplyv aj na zdravie tela a mali by ho užívať nie len mladí, ale aj starší ľudia.

L-karnitín si dokáže naše telo vytvoriť z dvoch esenciálnych aminokyselín – l-metionínu a lyzínu. K tejto premene je potrebná aj účasť enzýmov, ktoré sú závislé od vitamínu C. Preto je aj tvorba l-karnitínu v tele úzko spätá s vitamínom C - ak ho máš v tele nedostatok, tvoje telo ho nedokáže vytvoriť. L-karnitín je veľmi potrebná látka pre výkonnosť svalov.

Podieľa na energetickom metabolizme a mitochondriálnej ochrane. Telo si ho vie vyrobiť, ale dá sa taktiež prijímať aj externe zo stravy – buď v bežnej potrave alebo vo forme doplnkov výživy.

Je to vitamín, či minerál?

Vitamíny a minerály sú klasifikované ako látky, ktoré človek musí prijímať externe z potravy, aby sa vyhol ich nedostatku v tele. Nakoľko si telo dokáže tvoriť l-karnitín aj samo, nie je l-karnitín ani vitamín a ani minerál.

Existujú štyri najznámejšie formy karnitínových suplementov:

  • l-karnitín
  • acetyl-l-karnitín (známy pod skratkou ALCAR)
  • l-karnitín l-tatrát (známy pod skratkou LCLT)
  • propionyl-l-karnitín

Centimetre môžu ubudnúť aj vďaka karnitínu

Nedostatok karnitínu v tele

Nedostatkom karnitínu trpí veľká časť populácie. Štandardne sa prejavy nedostatku karnitínu začnú prejavovať až vtedy, keď je jeho nedostatok v tele väčší ako 20 %. Dá sa spozorovať najmä vďaka pocitu slabosti v nohách a ramenách a v prípade akútneho nedostatku sú bežné aj problémy s hladinou cukru v krvi, malátnosť a zvracanie.

Okrem toho je nápomocný aj pre mitochondrie, nakoľko zvyšuje ich efekt spaľovania tukov. V praxi to funguje tak, že l-karnitín pomáha presunúť tuk do bunkových mitochondrií, kde sa využije na tvorbu energie pre telo.

Acetyl-l-karnitín (ALCAR) je známy tým, že podporuje aktivitu mitochondrií a ich kapacitu a zároveň podporuje aj neuróny. Štúdie potvrdili, že suplementácia ALCAR-u zvyšuje koncentráciu glukózy a kreatínu v niektorých častiach mozgu. Preto sa často využíva aj ako nakopávač mozgu pred dôležitým testom alebo učením. Zaujímavý je aj fakt, že starší ľudia dokážu viac profitovať z tejto suplementácie ako mladšie ročníky.

Okrem toho potláča silnú malátnosť, zlepšuje inzulínovú citlivosť a zdravie ciev. Vhodný je aj pre ľudí, ktorí majú problémy s kardiovaskulárnymi chorobami a pre ľudí s nadváhou, ktorí majú zvýšený krvný tlak.

Spaľovanie tuku – ako to naozaj je?

Dôležitou informáciou je to, že l-karnitín len tak po prijatí nezačne spaľovať tuk. Tento proces sa deje len vtedy, ak má telo nedostatok l-karnitínu a ty ho prijmeš v strave alebo z doplnku výživy.

Štúdie, ktoré skúmali vplyv tejto látky na chudnutie dospeli k záveru, že ak cvičiaci prijíma len tento doplnok a nemá nedostatok tejto látky v tele, priamo mu nepomôže spáliť tuk. Deje sa to ale nepriamo. Acetyl-l-karnitín zlepší energickosť v tréningu a vďaka tomu na ňom vydáš zo seba viac a teda spáliš aj viac kalórií. A práve to je dôvod, prečo spáliš viac prebytočných kíl.

LCLT, teda l-karnitín l-tatrát je vhodný najmä na zlepšenie silového výkonu a propionyl -l-karnitín je vhodné užívať pri bolestiach dolných končatín a problémoch s cievami.

Karnitín slúži ako doplnok stravy

Dávkovanie

Optimálny denný príjem karnitínu by mal byť 2-3 gramy.

Čo môžeš očakávať od doplnku s obsahom l-karnitínu?

  • zlepšenú schopnosť spaľovať tuky (podmienené hladinou l-karnitínu v tele pred podaním zo suplementu)
  • zlepšenie regenerácie po tréningu
  • lepšie napumpovanie a žilnatosť
  • zvýšenie hladiny testosterónu

Ktorú formu si vybrať?

Existujú tri formy l-karnitínových doplnkov – tabletky, prášoktekutina. Čo sa týka ich účinku, nie sú medzi nimi veľké rozdiely. Najvhodnejšie sú ale dve formy – prášková a tekutá, nakoľko dochádza k rýchlejšiemu vstrebávaniu účinnej látky do tela ako pri požití tabliet. Je len na tebe, čo ti viac vyhovuje.

Výborným „záchrancom“ na cesty alebo do tašky do fitka je jednorazová dávka l-karnitínu v gélovej forme.

Autor: Ing. Matúš Mráz • Foto: www.pixabay.com • Zdroj: www.protein.sk
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAŤ NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SÚVISIACE ČLÁNKY

Ako pri chudnutí neskolabovať alebo sacharidové vlny pre ženy

Ako pri chudnutí neskolabovať alebo sacharidové vlny pre ženy

V dnešnom článku sa budeme venovať chudnutiu vo všeobecnosti, vysvetlíme si, čo sú to sacharidové vlny a prečo nie je vhodné pre bežného človeka, ktorý sa nepripravuje na kulturistickú súťaž v sacharidových vlnách dlhodobo fungovať na tzv. “nulkách”, teda nulovom príjme sacharidov.

Clenbuterol vs. ostatné spaľovače. Čo si vybrať?

Clenbuterol vs. ostatné spaľovače. Čo si vybrať?

Clenbuterol, spaľovače, diéta, kalorický deficit a podobné slová či slovné spojenia sú práve v tomto letnom období často skloňované nie len medzi pravidelnými cvičencami, ale aj medzi laikmi, ktorí nestihli schudnúť na leto do plaviek. Pri správne nastavenom jedálničku a kalorickom deficite, skombinovanom s kvalitným tréningom má zmysel siahnuť po spaľovačoch, ktoré tvoju snahu podporia. Čo je ale lepšia voľba? Zakázaný clenbuterol alebo štandardné spaľovače tuku?

VŠETOK TOVAR
NA SKLADE

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINÚT

OKAMŽITÉ RIEŠENIE
REKLAMÁCIÍ

PORADENSTVO
ZADARMO