Na virtuálnych poličkách máš možnosť nájsť množstvo doplnkov výživy. Niekedy tak môže byť celkom ťažké sa v nich vyznať, že? O esenciálnych aminokyselinách sme si už v našich článkoch povedali celkom dosť informácií. Ten dnešný však bude zameraný na 3 aminokyseliny, ktoré sa v tvojom tele postarajú o rýchlejší rast svalov. Ktoré to teda sú?

Kreatín je mocná aminokyselina

Kreatín sa v našom tele vyskytuje aj naturálne. Nachádza sa v svalových bunkách, najmä vo svalovom tkanive blízkom kostiam. Tu je to naozaj koncentrované – je tu až 95 % celých zásob, ktorými telo disponuje. Malý zvyšok je potom rozvetvený po celom tele. Úlohou kreatínu je pritom tvorba energie pre svalové bunky. Teda naozaj významná úloha.

A prečo by si kreatín mal telu dodávať aj vo forme doplnkov výživy? Zrýchliš rast svalstva a jeho regeneráciu, zvýšiš aj objem svalových buniek, priestor pre glykogén. Porastie však aj tvoja sila. Kreatín sa hodí najmä, keď potrebuješ zdvíhať väčšie váhy. Ak neveríš, tak vyskúšaj napr. tento kreatínový doplnok!

Aminokyseliny pre rast svalov

Aminokyseliny a beta-alanín

Aj beta-alanín patrí k aminokyselinám, ktoré si telo vytvára samo. Do tela sa dostáva najmä v hydine. Zvyšuje krátkodobý výkon, a to najmä vďaka schopnosti zvýšiť obsah karnozínu v svalstve. Podľa odborníkov stačia iba štyri týždne na to, aby sa jeho obsah v tele zvýšil o 60 %. To je naozaj dosť!

Beta-alanín určite využiješ. Najmä kvôli tomu, že počas vysoko-intenzívneho tréningu telo akumuluje veľa vodíka, čo spôsobuje pokles pH. To má zas za následok pokles výkonu, únavu, a ďalšie príznaky. Zvýšením obsahu karnozínu v tele sa tento proces oddiali, čo tvoj výkon udrží v pohode. Vyskúšaj napr. Beta-alanín od Best Nutrition.

Glutamín je naozaj TOP

Aký účinok má glutamín? Ide o aminokyselinu, ktorá sa v tele vyskytuje asi najčastejšie. Športovci ju milujú najmä vďaka jej schopnosti spomaliť namáhanie svalového tkaniva počas intenzívneho tréningu. Laicky povedané, budeš môcť zdvíhať ťažšie váhy po dlhšiu dobu. Zároveň namotivuješ svoje telo vytvárať viac čistého svalstva, aby vyrovnalo deficit.

Všetky aminokyseliny sú super. Glutamín ešte o čosi viac! Ochrana svalového tkaniva napomáha tomu, aby telo spálilo ešte viac tukov. Čím máš totiž viac čistého svalstva, tým je aj tvoj metabolizmus efektívnejší. Glutamín zároveň posilní tvoj imunitný systém. Dní, kedy nemusíš vynechať posilku alebo obľúbený šport tak môže byť menej. Skús napr. tento glutamínový doplnok výživy.

Aké máš skúsenosti s aminokyselinami? Podeľ sa o nich s nami v komentároch, radi si vypočujeme tvoj názor!

Autor: Mgr. Ľuboš Lištinský • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.sk