O inzulíne si už určite počul. Väčšinou je skloňovaný v súvislosti s cukrovkou. V dnešnom článku sa však nebudeme zaoberať touto chorobou. Povieme si, prečo je inzulín potrebný aj pre dosahovanie cieľov v posilňovni.

Bez inzulínu by totiž všetko išlo pomalšie a ťažšie! Je to látka, ktorá priaznivo vplýva na rast tvojich svalov. Aby sme nepredbiehali, čítaj ďalej a dozvieš sa viac.

Prečo je inzulín dobrý na rast svalov?

Bez inzulínu by všetky tvoje potréningové šejky boli zbytočné. Proteín by sa totiž nemal ako dostať do tých správnych miest. Inzulín zastáva úlohu akéhosi „krvného kuriéra“. Je to hormón, ktorý distribuuje glukózu z krvného obehu do buniek. Keď človek trpí cukrovkou, jeho telu chýba možnosť kontroly glukózy v krvi.

Inzulín je vysoko anabolický, to znamená, že je super na rast svalov. Ako mnoho vecí, aj inzulín má malú temnú stránku – môže zvýšiť ukladanie tukových zásob v tvojom tele.

Inzulín a svaly

Jedná sa v podstate o proteín a produkuje sa priamo v tvojom tele. Jeho rodiskom je pankreas a vyrába sa vždy vtedy, keď zješ sacharidy alebo bielkoviny. Na rozdiel od bežných proteínov je inzulín skôr funkčný proteín (niečo ako rastový hormón).

Je to reťazec aminokyselín. To, akým spôsobom sú jeho molekuly naukladané v reťazci, ho predurčuje byť akýmsi signálom, než priamo stavebným blokom svalov (ako bežná bielkovina).

Inzulín cestuje zo spomínaného pankreasu cez tvoj krvný obeh a zásobuje rôzne tkanivá, vrátane svalov. V svaloch sa nachádzajú bunky, ktoré sa plnia práve ním. Keď inzulín dorazí k svalovému receptoru, sval dostane signál, aby sa „otvoril“.

Tento proces umožní glukóze, aminokyselinám a kreatínu, aby sa dostali priamo do svalu. Práve tento proces je tým, čo robí inzulín takým dôležitým pre rast tvojich svalov.

Inzulín pomáha dosahovať aj ciele v posilňovni, zdravá strava je základ

Inzulín a tuk

Vylúčením inzulínu z pankreasu sa dá telu signál, že bola prijatá potrava. Telo teda automaticky zastaví spaľovanie tukov zo zásob a energiu berie z práve prijatej stravy. Spomínaná nevýhoda inzulínu, teda udržiavanie tukov v tele, vzniká podobným procesom ako pri svaloch (dorazí do tukovej bunky a dá jej signál, aby sa „otvorila“).

V tomto prípade to však nie je dobré, pretože vzniká signál, aby sa tuk uložil. Zvýšený príjem glukózy a tukov znamená, že telo vyhodnotí ako nutnosť uložiť viac tuku.

Prudkým nárastom hladiny inzulínu v tele sa spôsobí, že sa vyplaví glukóza z krvného obehu a uloží sa do svalov a tukových zásob. Ak máš dobrý metabolizmus, je to pre teba veľmi dobré – v krvnom obehu totiž nemáš zbytočnú glukózu. Opak, teda hypoglykémia, nastáva vtedy, keď tvoja glukózová tolerancia nefunguje správne.

Dôležitý je glykemický index

Sleduj pri každej potravine jej glykemický index. Typ sacharidov, ktoré prijímaš, rozhoduje o tom, či ti inzulín v tele spraví dobre alebo ovplyvní uloženie tvojho tuku. V podstate poznáme dva druhy sacharidov – tie s vysokým glykemickým indexom a tie s nízkym. GI ovplyvňuje to, ako rýchlo sa sacharid v tele rozpustí do glukózy v tvojom krvnom obehu.

Potraviny s vysokým GI sú tie, ktoré sa rýchlo strávia a glukóza rýchlo putuje do krvi. Keďže sa do krvi dostanú veľmi skoro po strávení, markantne zvýšia obsah glukózy v krvi. Potraviny s nízkym GI zase putujú pomaly, čo robí hladinu inzulínu v tele viac rovnomernú.

Príklady potravín s vysokým a nízkym GI

Nízky GI:

-          Ovsené vločky

-          Celozrnné cestoviny

-          Ovocné šťavy

-          Sladké zemiaky

-          Quinoa

-          Fazuľa

Vysoký GI:

-          Kryštálový cukor

-          Bežné zemiaky

-          Sladené nápoje

-          Biela ryža

-          Kuskus

-          Sladkosti

Sústreď sa na prijímanie potravín s nízkym GI. Budeš sa cítiť lepšie a tvoje telo bude vyvážene páliť tuky a zásobovať svaly energiou. Uvidíš, porastieš!

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.sk