Silná chuť na sladké je nepriateľ asi každého, kto sa snaží držať kalorický deficit s obmedzovaním junk foodu a sladkostí. Tí so silnejšou vôľou (napr. súťažní kulturisti) dokážu odolávať čokoláde a iným dobrotám aj v tých najtvrdších diétach. Ostatní, ktorí túto schopnosť nemajú až tak vyvinutú často bojujú s tým, že si chcú dať niečo sladké. A keď zhrešia, často to má za následok prekročenie kalorického limitu a tým aj zničenie snahy o schudnutie.

V čom sú sladkosti nebezpečné? Uveďme si príklad. Je problém zjesť dve malé Snickers tyčinky? Určite nie. Do minúty z nich ostane len obal. Tieto dve malé tyčinky (jedna má len 50 gramov) obsahujú skoro 500 kalórií. Dosť veľa kalórií na to, že ich zješ za minútu, sú malé a zasýtia ťa na krátku dobu.

Po sladkom príde často chuť na slané a začne prekladanie sladké-slané-sladké-slané a kalórie šialene pribúdajú. Na druhej strane, ak by si chcel prijať rovnaké množstvo kalórií, musíš zjesť až tri 250 g vaničky nízkotučného tvarohu, 4 odmerky proteínu alebo skoro 500 g kuracieho mäsa. Vidíš ten rozdiel v objeme jedla a v tom, na akú dlhú dobu ťa nasýtia? Ak na to nemáš vo svojom kalorickom limite „priestor“, musíš sladkosti vyradiť.

Proteínový shake s ovocím zaženie chuť na sladké

Chuť na sladké sa dá zahnať viacerými spôsobmi.

Dnes už je na trhu neskutočne široký výber potravín, ktoré sú sladké a pritom majú nula alebo minimum kalórií. Jedná sa najmä o sladené nápoje. Coca Cola Zero je asi najznámejší „zero“ nápoj. Rovnako sa v našich obchodoch dá občas nájsť aj Sprite Zero či Fanta Zero. Netreba zabúdať ani na energetické nápoje, ktoré tiež okrem štandardných edícií plných cukrov vyrábajú aj s umelými sladidlami a neobsahujú teda žiadne zbytočné kalórie.

Ak si chceš dať niečo sladké a pritom myslíš aj na príjem bielkovín, siahni po proteínovom nápoji. Dnes už máš na výber taký počet príchutí, že si väčšinou ani nevieš vybrať. Proteín je sladký, aspoň na chvíľu zasýti a svojim svalom dodáš potrebné bielkoviny.

Okrem klasických proteínových nápojov sú dnes dostupné aj proteínové pudingy, zmrzliny, polievky či zmesi na palacinky. Naozaj je z čoho vyberať. Taktiež netreba zabúdať ani na najstarší proteínový snack – tyčinky. Maj tyčinku vždy po ruke a ak na teba prídu chute na sladké, tyčinka ťa zachráni.

Ak ťa chytí chuť na sladké doma, nie je nič jednoduchšie ako zmixovať nízkotučný tvaroh s umelým sladidlom a holandským kakaom. Za minútu máš hotový sladký čokoládový krém.

Medzi ďalších pomocníkov patria žuvačky, ovocie či čaje. Investuj do kvalitných sypaných čajov. Okrem kvalitnejšieho zloženia majú aj silnejšiu chuť ako sáčkové čaje a po návšteve obchodu s čajmi zistíš, že existuje mnoho druhov, ktoré si doteraz ani nepoznal. Nielen, že ti pomôžu zahnať chuť na sladké, majú často aj pozitívne účinky na zdravie a regeneráciu.

Chutné zeleninové chipsy sú nenáročné na výrobu

Zeleninové chipsy

Dobrým trikom môže byť aj upečená zelenina. Skús si pokrájať na jemné plátky – niečo ako chipsy – kaleráb, mrkvu, uhorku či reďkovku. Posyp ich soľou a koreninovými zmesami a daj upiecť. Vďaka tomu, že zeleninu nakrájaš na jemné plátky budeš mať pocit, že si toho zjedol veľa a pritom prijmeš len niekoľko desiatok kalórií.

Môžeš kombinovať viacero druhov zeleniny s viacerými koreniami. Vďaka tomu máš veľmi veľa možností a nestane sa ti, že ti po chvíli tieto chipsy prestanú chutiť. A okrem vitamínov prijmeš aj naviac vlákninu a tým pomôžeš svojim črevám v trávení.

Záver

Už len z týchto niekoľkých odstavcov vidíš, že máš na výber veľa druhov potravín, ktoré si môžeš dať a pritom ti nenabúrajú jedálniček. V prvom rade si musíš trénovať pevnú vôľu. Ak ťa chytí chuť na niečo vysoko kalorické, zamysli sa nad cieľom, ktorý máš a nad postavou, ktorú chceš dosiahnuť. Ak to nepomôže, vyber si niečo z ponuky „zero“ potravín alebo si sprav zeleninové chipsy.

A nezabudni na hlavné pravidlo - na nákup choď VŽDY najedený. Ak prídeš do obchodu s hladom, hneď ťa chytí chuť na sladké a slané dezerty, ktoré by v tvojom jedálničku nemali čo robiť. Len s plným žalúdkom si vieš nakúpiť zdravé potraviny, ktoré posunú tvoju formu bližšie k cieľu.

Autor: Ing. Matúš Mráz • Foto: www.pixabay.com • Zdroj: www.protein.sk