Bielkoviny – veľmi často skloňované slovo, a to nielen vo fitness kruhoch! Každý z nás by počas dňa mal prijímať dostatočné množstvo bielkovín. Aj tu však platí, že to netreba preháňať. Toto množstvo je potrebné prispôsobiť tomu, či v daný deň cvičíš, aké cviky robíš a mnohým ďalším faktorom.

Bielkoviny v tvojom tele pomáhajú opravovať poškodené tkanivo, starajú sa ti o metabolizmus a budujú svalovú hmotu. Sú to akési stavebné bloky tvojho tela. Myslíš si, že vieš o bielkovinách všetko? Možno ťa teraz vyvedieme z omylu a dozvieš sa o nich niečo nové!

1. Čo je úlohou bielkovín?

Každá bunka tvojho tela (áno, aj svaly, ktoré posilňuješ) obsahuje v určitom množstve bielkoviny. Podporujú tvoj imunitný systém, rast svalov a metabolizmus. Zároveň ti pomáhajú udržiavať váhu na stabilnej úrovni.

2. Tvoj príjem bielkovín môže pochádzať aj z rastlinných zdrojov

Veľa ľudí si myslí, že bez živočíšnej pomoci nedokáže prijať dostatočné množstvo bielkovín. Omyl! Tvoj denný príjem bielkovín môžeš získať výhradne z rastlinných zdrojov. Sem patria napríklad rôzne zdravé zrná, semienka, oriešky, sója, brokolica, a mnoho ďalších.

Už veľa športovcov (napr. aj „crossfiťáci“) potvrdili, že na správnu kondíciu nemusíme jesť len mäso a živočíšne zdroje.

kvalitné potraviny ako zdroj bielkovín

3. Bielkoviny proti stresu!

Toto je trochu nečakaný, ale príjemný vedľajší účinok bielkovín :-). Ak podnikáš alebo máš zamestnanie plné stresu, bielkoviny ti pomôžu. Stres spôsobuje veľa zlého, napríklad postupné poškodzovanie tkanív v tele.

Bielkoviny sa starajú, aby bolo toto poškodzovanie čo najmenšie. Ak už nejaké vzniklo, pomáhajú ho regenerovať. Zároveň vďaka nim získaš stabilizovanú hladinu cukru v krvi, čo ti môže zlepšiť náladu!

4. Bielkoviny pomáhajú pleti a vlasom

Nielen tvoje svaly potrebujú bielkoviny! Pomáhajú aj kvalite pleti a vlasov. Vďaka nim získaš čistú pleť a zdravé, pevné vlasy.

5. Koľko bielkovín treba zjesť?

Aké % z denného príjmu kalórií by mali tvoriť bielkoviny? Vo všeobecnosti platí, že v prípade zdravého dospelého človeka to je približne medzi 20 – 35 % denne.

6. Bielkovinové diéty – pomáhajú?

Nezabúdaj na zlaté pravidlo – nič nepreháňaj. Aj keď v mnohých článkoch nájdeš informácie, že by si mal jesť čo najviac bielkovín, nie je to vždy tak. Ak ich totiž zješ príliš, tvojmu telu budú chýbať ďalšie podstatné látky z iných potravín.

Poctivo si sleduj, či prijímaš dostatok vlákniny a sacharidov. Kontroluj aj obsah cholesterolu v bielkovinovej strave – zvykne byť vyšší.

7. Necvičíš a ješ bielkoviny?

Samotné bielkoviny ti nespôsobia nárast svalov. Poskytujú stavebnú hmotu, vďaka ktorej pri tvojom pravidelnom cvičení svaly narastú. Ani dom sa nepostaví len tak, keď na pozemok privezieš tehly a maltu.

Potrebuješ na to tím profesionálov, ktorí z nich vyčarujú domov. Takisto je to aj s bielkovinami – zacvič si a telo sa ti odvďačí svalovou hmotou.
bielkoviny sú stavebnou hmotou svalov

8. Bielkoviny a funkcie mozgu

Tvoj mozog tiež potrebuje bielkoviny, aby správne fungoval. Ak si chceš zaistiť správnu funkciu nervových zakončení a ďalších súčastí mozgu (vrátane sústredenia sa na bežné činnosti), jedz bielkoviny. Budú nápomocné aj v tomto prípade.

9. Chudnutie s bielkovinami

Ak chceš zhodiť kilá, bielkoviny budú tvoji kamaráti. Stabilizujú obsah krvi v tele a pomáhajú metabolizmu, aby pracoval na optimálnej úrovni. Jedlá s vyšším obsahom bielkovín ťa navyše na dlhšiu dobu zasýtia a zabránia prejedaniu (okrem Vianoc, samozrejme :-)).

Autor: Štefan Garančovský • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.sk