Prekvapí vysokým obsahom vlákniny, je vynikajúcim zdrojom rastlinných bielkovín a vhodný aj pre ľudí s potravinovými intoleranciami. Konopný proteín je doplnok výživy, ktorý stále ešte nenašiel svoje miesto medzi “štandardnými doplnkami”. Síce to je proteín, ale jeho úlohou nie je len doplnenie bielkovín.

Nutričné hodnoty

Zložením je v niektorých parametroch úplne odlišný od srvátkových proteínov. Bežné srvátkové proteíny obsahujú 80 a viac percent bielkovín. Konopný proteín má väčšinou len okolo 50 percentný obsah bielkovín. Má niekoľkonásobne vyšší obsah sacharidov, z čoho je ale väčšina tvorená vlákninou. A líši sa aj v obsahu tuku, ktorého má taktiež niekoľkonásobne viac ako srvátka. Napadla ťa otázka – v čom je teda jeho výhoda?

Prečo sa oplatí zaradiť konopný proteín do svojho jedálnička?

  • je plne vhodný pre vegánov a tých, ktorí majú intoleranciu na lepok a laktózu. Okrem toho je vhodnou náhradou pre tých, ktorí majú problém s trávením srvátky či kazeínu.
  • vďaka vysokému obsahu vlákniny pozitívne vplýva na trávenie a zdravie tráviacej sústavy. Okrem toho pomáha predchádzať vzniku rakoviny, spomaľuje vyprázdňovanie žalúdka a trávenie škrobov, znižuje hladinu LDL cholesterolu a pomáha pri zápche. Taktiež prispieva k celkovej imunite tela.
  • je to jeden z najlepších zdrojov rastlinných bielkovín. Obsahuje až 20 aminokyselín, z toho až deväť z nich sú esenciálne aminokyseliny, ktoré si tvoje telo nedokáže vytvoriť, ale musí ich prijať zo stravy. Pre vegánov je konopný proteín asi najlepšia možnosť, ako doplniť telu potrebné bielkoviny.

Konopný roteín si môžeš primiešať aj do smoothie

Viaczložkový rastlinný proteín

Z našej ponuky vegánskych proteínov obsahuje konopný proteín napr. Vegan Protein od firmy Kompava. Tento proteín je čisto rastlinný, nenájdeš v ňom klasickú srvátku, kazeín či hovädzie bielkoviny. Je tvorený z troch zdrojov – konopný, hrachový a ryžový proteín, ktoré spolu vytvárajú dobrú synergiu. Dobrej chuti proteínu pomáha aj prírodná stévia. Týmto proteínom zaručíš telu nie len príjem bielkovín, ale aj vitamínov (najmä vitamíny skupiny B a D) a vlákniny, ktorej má väčšina ľudí nedostatok.

Veľkou výhodou tohto proteínu je to, že obsahuje aj ryžový proteín. Netreba byť voči nemu skeptický. V jednej štúdii vedci podávali 8 týždňov dvom skupinám mladých mužom srvátkový a ryžový proteín. Skúmali, aký bude rozdiel medzi týmito dvomi skupinami v telesnej kompozícii a v sile.

Výsledkom bolo, že medzi týmito skupinami neboli podstatné rozdiely a teda výskum preukázal, že cvičenci dosahovali rovnaké pokroky pri užívaní ako srvátkového, tak ryžového proteínu. Netreba teda tieto proteíny zatracovať, aj keď nepatríš medzi vegánov. Určite je vhodné kombinovať viacero typov proteínov – napr. živočíšny s rastlinným.

Hrachový proteín má podobné vlastnosti ako ryžový či konopný proteín. Zaujímavosťou je to, že hrachový proteín ovplyvňuje apetít. Zaplní tvoj žalúdok a vďaka tomu ťa zasýti na dlhšiu dobu. To oceníš najmä v období, keď si v kalorickom deficite a nemôžeš si už dovoliť prijať do konca dňa veľa kalórií a na druhej strane nechceš hladovať.

Konopný proteín je vhodný pre každého

Ako vidíš, konopný proteín nie je vhodný len pre vegánov. Svoje miesto si nájde aj v jedálničku “mäsožravca”, ktorý chce občas zmenu a nie je mu ľahostajné ani zdravie čriev. Kombinovanie srvátkového a konopného proteínu môže byť príjemným spestrením štandardného jedálnička.

Autor: Ing. Matúš Mráz • Foto: www.pixabay.com • Zdroj: www.protein.sk