Kolagén je základom spojivového tkaniva, ktoré sa nachádza pod vonkajšou vrstvou kože. Má na starosti štruktúru tvorby kože a práve preto je zodpovedný za to, ako koža na povrchu vyzerá. Chceš, aby vyzerala mladšie? K tomu ti dopomôžu niektoré z potravín, ktoré sú bohaté na obsah kolagénu. Ktoré to sú? To sa dočítaš v našom dnešnom článku.

Telo vytvára kolagén neustále

Až do 35. roku života je tvorba kolagénu v tele na relatívne vysokej úrovni. Po tomto veku sa však intenzita jeho vytvárania znižuje. Ešteže existuje niekoľko potravín, ktoré môže tvorbu kolagénu nakopnúť. Ich pravidelnou konzumáciou si teda môžeš zabezpečiť zdravú a peknú pokožku. Ktoré potraviny to teda sú?

Rybie mäso

Mäsko z ryby je jednou z najlepších potravín pre dosiahnutie krajšej pokožky. Ryby ako tuniak a losos obsahujú množstvo omega-3 mastných kyselín. Bunky pokožky sú pritom obkolesené práve tukovou membránou. Vďaka konzumácii ryby si teda pomôžeš ku krajšej pokožke.

Červená zelenina

Paradajky, paprika, ale aj červená repa. Všetky tri obsahujú lykopén, ktorý chráni pokožku pred slnkom. Zároveň však zvyšuje aj množstvo kolagénu v tele.

Tmavozelená zelenina

Bohatá na vitamín C. Tmavozelená zelenina ako špenát a kel môžu významným spôsobom naštartovať produkciu kolagénu. Proti zníženej tvorbe kolagénu pôsobí najmä vitamín C. Stabilizuje totiž enzýmy, ktoré kolagén rozkladajú.

Oranžová zelenina štartuje produkciu kolagénu

Zelenina ako karotka alebo sladké zemiaky je bohatá na vitamín A. Ten obnovuje a regeneruje poškodený kolagén.

Lesné plody

Černice a maliny pôsobia proti voľným radikálom a zároveň zvyšujú úroveň produkcie kolagénu.

Sója

Vďaka rastlinnému hormónu genisteín sója nakopne produkciu kolagénu. Zároveň blokuje enzýmy, ktoré môžu vplývať na negatívne starnutie pokožky.

Biely čaj

Biely čaj chráni štrukturálne proteíny súčasti pokožky, najmä kolagén. Pôsobí proti enzýmom, ktoré rozkladajú kolagén. To potom môže viesť k tvorbe vrások.

Citrusové ovocie

Pomaranče, limetky, grepy, citróny... Mňam! Všetky tieto citrusové ovocia pomáhajú aminokyselinám lyzín a prolín vytvárať kolagén. Vitamín C sa tu potom stará o neutralizáciu voľných radikálov, ktoré útočia na kolagén.

Cesnak

Tak toto si asi netušil, že? Cesnak je jedným z najlepších zdrojov síry, ktorá je dôležitá na tvorbu kolagénu v tele. Cesnak zároveň poskytuje telu dostatok lipoovej kyseliny a taurínu, ktoré pôsobia pozitívne na obnovu poškodených kolagénových vlákien.

Nezvládaš jesť dostatok týchto potravín? Skús doplnky výživy

Ak na dennej báze nemáš možnosť konzumovať tieto potraviny, môžeš vyskúšať niektorý z doplnkov výživy s kolagénom. Tie sú koncipované tak, aby poskytovali čo najvyšší obsah kolagénov. Napr. týmto kolagénom od firmy Weider jednoducho nemôžeš šliapnuť vedľa. Produkt od Muscle Mode je tiež mimoriadne účinný.

Tak čo si pripravený na záplavu kolagénu?

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.sk