loader black loader black loader product loader white
Potrebujete poradiť? Ozvite sa našej Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 9:00 - 15:00)
Pre dopravu zdarma
ostáva nakúpiť za 60.00 €
Prerušované hladovanie: Aké sú jeho výhody a riziká?

Prerušované hladovanie: Aké sú jeho výhody a riziká?

Stravovanie

21.12.2021

Prečítané: 2017x

Prerušované hladovanie je spôsob stravovania, ktorý sa v posledných rokoch stal populárnym vďaka nespočetným štúdiám, ktoré preukázali jeho výhody. Tento systém je založený na prerušovanom období hladovania a jedenia. Nejedná sa teda o diétu, ktorá by nejakým spôsobom obmedzovala niektoré typy potravín alebo makronutrientov, ale jedná sa o spôsob, akým sú potraviny prijímané. V tomto článku sa budeme venovať vysvetleniu, čo je to prerušované hladovanie ,aké sú jeho benefity, pre koho je vhodné a kto by sa mu naopak mal vyhnúť.

Existuje mnoho rôznych protokolov prerušovaného hladovania, ale najbežnejší je 16/8, známy aj ako protokol LeanGains. To znamená, že 16 hodín počas dňa nič neješ a celodenný príjem kalórií prijmeš počas osemhodinového okna. Existujú aj protokoly 14/10, 20/4 (tzv. Warrior Diet) a iné. Počas hladovania môžeš len piť vodu, kávu bez mlieka či cukru a nesladené nápoje a musíš sa vyhnúť akémukoľvek jedlu. Zástancovia prerušovaného hladovania tvrdia, že tento spôsob stravovania ti môže pomôcť schudnúť, zlepšiť zdravie a dokonca predĺžiť život. Poďme sa pozrieť na vedecké štúdie.

Prerušované hladovanie: Aké sú jeho výhody a riziká?

Existujú dôkazy, že prerušované hladovanie ti môže pomôcť schudnúť. Jedna štúdia zistila, že ľudia, ktorí dodržiavali tento systém, schudli viac ako tí, ktorí ho nedodržiavali a jedli ako väčšina ľudí počas celého dňa. Štúdia však bola malá a na potvrdenie týchto zistení je potrebný ďalší výskum.

Zo skúsenosti sa dá povedať, že tento typ stravovania má výhody a mnohým ľuďom pomohol s chudnutím. Avšak, rovnako ako pri každej diéte musí platiť, že musíš byť v kalorickom deficite. Ak by si sa stravoval týmto systémom, ale nebol by si v kalorickom deficite, určite by si nechudol.

Prerušované hladovanie: Aké sú jeho výhody a riziká?

Výhody prerušovaného hladovania

Prerušované hladovanie môže mať veľa zdravotných výhod. Niektorí ľudia dodržiavajú tento stravovací protokol aby schudli, iní ho držia z iných zdravotných dôvodov. Tu sú niektoré z nich:

  • Úbytok hmotnosti: Prerušované hladovanie pomáha spaľovať viac tuku a okrem toho niektoré štúdie ukazujú aj na fakt, že počas dodržiavania tohto protokolu dochádza k lepšej udržateľnosti svalovej hmoty
  • Zvýšenie energie: Počas fastingu by si mal mať viac energie a mal by si sa lepšie sústrediť
  • Zvýšenie produkcie rastového hormónu - rastový hormón je pre každého športovca, ale aj nešportovca výborným pomocníkom, pomáha v raste svalov a najmä v spaľovaní tuku, okrem toho pomáha v podpore dlhovekosti
  • Zníženie zápalov: Hladovanie môže znížiť zápaly v tele, čo je prospešné pre celkové zdravie
  • Zlepšenie funkcie mozgu: Prerušované hladovanie môže pomôcť zlepšiť kognitívne funkcie a chrániť pred neurodegeneratívnymi ochoreniami
  • Zvrátenie prediabetu: Ukázalo sa, že IF znižuje hladinu cukru v krvi a v niektorých prípadoch môže dokonca zvrátiť prediabetes, taktiež jedna štúdia zistila, že prerušované hladovanie môže zlepšiť citlivosť na inzulín, čo by mohlo pomôcť chrániť pred cukrovkou II. typu
  • Prevencia rakoviny: Niektoré výskumy naznačujú, že IF môže pomôcť predchádzať rakovine

Ako začať?

Najlepší spôsob, ako začať s prerušovaným hladovaním, je postupne pridávať do dňa viac hodín hladovania. Začni vynechaním raňajok a jedz len počas obeda a večere. Keď ti to bude vyhovovať, skús sa postiť 16 hodín denne, potom 18 hodín a tak ďalej. Vyskúšaj viacero protokolov a nájdi si ten, ktorý ti vyhovuje najviac.

Prerušované hladovanie môže byť skvelým spôsobom, ako naštartovať svoje ciele v oblasti chudnutia alebo ako zlepšiť svoje celkové zdravie. Je dôležité si uvedomiť, že sa nejedná o diétu, ale len o spôsob stravovania. Preto sa uisti, že stále ješ zdravé potraviny a máš dostatok makronutrientov.

Prerušované hladovanie: Aké sú jeho výhody a riziká?

Kto by sa mal prerušovanému hladovaniu vyhnúť?

Tento spôsob stravovania nie je vhodný pre tehotné ženy, ľudí s podvyživou alebo poruchami príjmu potravy. Rovnako by sa mu mali vyhnúť ľudia, ktorí užívajú lieky, ktoré by mohli interagovať s prerušovaným hladovaním (napr. lieky na tlak) a ľudia s cukrovkou alebo hypoglykémiou by sa mali pred začatím tohto stravovania poradiť s lekárom. Taktiež by sa mu mali vyhnúť deti a starší ľudia.

Je prerušované hladovanie vhodné pre športovcov?

Určite áno. Tento typ stravovania má veľa výhod, z ktorých môžu čerpať nielen športovci, ale aj ľudia, ktorí pravidelne nešportujú a len chcú vyskúšať niečo nové, čo by im potenciálne mohlo pomôcť zlepšiť zdravotný stav. Hodí sa tiež ľuďom, ktorí nemajú počas práce veľa času na jedlo a nestíhajú sa poriadne najesť, čo im spôsobuje stres a pocity, že zlyhali a nespravili pre svoje zdravie maximum. S týmto stravovacím protokolom to bude presne naopak a počas práce vôbec nemusia myslieť na jedlo a celodenný príjem potravy zvládnu zjesť až doma počas 4-8 hodinového okna tzv. feedingu.

Autor: Štefan Garančovský • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.sk
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAŤ NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SÚVISIACE ČLÁNKY

Vplyv zinku na chudnutie a priberanie. Aká je pravda?

Vplyv zinku na chudnutie a priberanie. Aká je pravda?

O zinku sme si v našich článkoch povedali už dosť, ale nepozreli sme sa naňho z pohľadu chudnutia. Ako už asi vieš, zinok je minerál, ktorý je nevyhnutný pre rast a udržiavanie všetkých buniek v tele. Ukázalo sa, že účinne pomáha ľuďom pri chudnutí, ale nemal by sa prijímať v nadmernom množstve. Tento článok ti odpovie na dve dôležité otázky: Môže ti pomôcť pri chudnutí? Koľko zinku by si mal denne užívať, aby si dosiahol optimálne výsledky?

Máte problémy s trávením? Dôvodom môžu byť aj bielkoviny

Máte problémy s trávením? Dôvodom môžu byť aj bielkoviny

Bielkoviny sú pre každého človeka - nielen športovca - veľmi dôležitým makronutrientom. Avšak, ak máš problémy s trávením, môže to byť spôsobené tým, že máš v jedálničku príliš veľa bielkovín. Našťastie existuje niekoľko jednoduchých trikov, ako pomôcť tráveniu a zlepšiť zdravie čriev, a vďaka tomu využiť všetky výhody bielkovín. V tomto článku si povieme ako na to.

VŠETOK TOVAR
NA SKLADE

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINÚT

OKAMŽITÉ RIEŠENIE
REKLAMÁCIÍ

PORADENSTVO
ZADARMO