loader black loader black loader product loader white
Potrebujete poradiť? Ozvite sa našej Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 9:00 - 15:00)
Pre dopravu zdarma
ostáva nakúpiť za 60.00 €
Horká čokoláda - aké sú jej benefity?

Horká čokoláda - aké sú jej benefity?

Stravovanie

18.08.2022

Prečítané: 182x

Horká čokoláda je jedna z najstarších sladkostí, ktorú sme začali využívať v každodennej potrave. Obsahuje síce veľa kalórií a nie je vhodné ju konzumovať vo veľkých množstvách, avšak, v menšom množstve môže byť pre tvoje telo prínosom. V tomto článku si povieme viac o tom, prečo je čokoláda zdravá a aké benefity od nej môžeš očakávať.

Ako sa vyrába horká čokoláda?

Úplne na začiatku sa musia na farme vysadiť kakaovníky, na ktorých rastú struky. Tieto struky obsahujú kakaové bôby. Tie po dozretí farmári odtrhnú a vyberú z nich kakaové bôby. Sú približne tak veľké ako olivy. Tie sa následne niekoľko dní fermentujú, aby získali požadovanú farbu a chuť. Následne sa bôby vysušia, očistia a pražia pri nízkych teplotách. Šupky sa oddelia od jadra a to sa rozomelie na kakaovú hmotu.

Z nej sa potom za pôsobenia vysokého tlaku tvorí kakaový prášok a kakaové maslo. Na výrobu horkej čokolády sa používa kakaová hmota, kakaové maslo a cukor. Ak by sa pridalo v tejto fáze mlieko, vznikla by mliečna čokoláda. Takto pripravená zmes sa strojovo spracováva a premiešava, pridáva sa lecitín a kakaové maslo. Ďalším spracovaním sa temperuje a tvaruje do požadovaného tvaru, aby bola pripravená na predaj tak, ako to poznáme z obchodov.

Horká čokoláda – aké sú jej benefity?

Benefity horkej čokolády

Už sme si povedali, ako sa horká čokoláda vyrába a teraz si povieme, aké sú jej pozitívne účinky na telo. Základom je fakt, že si kúpiš kvalitnú vysoko percentnú čokoládu. Čokolády s obsahom 30-40 % kakaa sú tiež fajn, ale množstvo zdraviu pozitívnych mikronutrientov je výrazne nižšie. Hľadaj teda čokolády s obsahom kakaa 70 % a viac. Tie totiž obsahujú veľa vlákniny. Bežná 85 % horká čokoláda obsahuje až 15 gramov vlákniny na 100 gramov.

Okrem toho má vysoký obsah mangánu, medi, železa, horčíka, draslíka a fosforu. Samozrejme, asi nebude najlepší nápad jesť denne dve horké čokolády len preto, aby si prijal dostatok vlákniny alebo mangánu. Čokoláda by sa mala vždy užívať v menších množstvách. Napríklad 1-2 rady denne (približne 15-30 gramov) neobsahujú až tak veľa kalórií a dokážu ti ochutiť napr. ranné vločky a okrem chuti pridať aj vyššie spomenuté mikronutrienty.

Horká čokoláda – aké sú jej benefity?

Okrem toho, 100 gramov takejto čokolády obsahuje aj 80 mg kofeínu. To nie je málo, nakoľko je udávané, že v jednom espresse je približne 63-65 mg kofeínu. Jedna celá 100 gramová čokoláda teda obsahuje viac kofeínu ako jedno espresso. Aj z toho dôvodu sa vyhni konzumácii horkej čokolády pred spaním. Mohla by ti spôsobovať problémy so spánkom.

Čokoláda je dobrý zdroj antioxidantov

V čokoláde sa nachádzajú antioxidanty, ktoré v tele pomáhajú bojovať proti voľným radikálom. Konkrétne sa jedná o polyfenoly, flavanoly a katechíny. Podľa výskumov obsahuje čokoláda viac antioxidantov ako väčšina druhov ovocia.

Aký má vplyv na srdce a cholesterol?

Flavanoidy podľa niektorých štúdií stimulujú tvorbu oxidu dusnatého, ktorý uvoľňuje tepny a tým pádom pomáha znižovať krvný tlak. Avšak, existujú aj štúdie, ktoré nepreukázali tento efekt a preto sa nedá jednoznačne povedať, či čokoláda pomáha znižovať krvný tlak - a ak áno, tak ako veľmi.

Čo je ale potvrdené je vplyv čokolády na hladinu HDL, LDL a celkového cholesterolu. Horká čokoláda pomáha znižovať hladinu celkového a LDL (zlého) cholesterolu. Na druhej strane, zvyšuje hladinu dobrého HDL cholesterolu. Aj preto má pozitívne účinky na srdcovo-cievny systém. Občasná konzumácia čokolády pomáha znižovať riziko vzniku kardiovaskulárnych ochorení.

Horká čokoláda – aké sú jej benefity?

Záver

Ako vidíš, čokoláda má veľa dobrých vlastností a nutrientov, ktoré sú pre naše telo zdravé. Na druhej strane netreba zabúdať na to, že je vysoko kalorická, obsahuje veľa sacharidov a tuku. Preto by si pri jej konzumácii mal dbať na to, aby si si vybral vysoko kvalitnú a vysoko percentnú čokoládu. V tomto platí, že menej je niekedy viac. Radšej si kúp menej čokolády, ale vysoko percentnej ako viac čokolády s nízkym obsahom kakaa. Pridaj si do sladkých jedál kúsok čokolády (napríklad 10-30 gramov) alebo si ju daj samotnú v priebehu dňa. Nezabúdaj na to, že 10 gramov čokolády obsahuje viac ako 50 kalórií a preto jej prijímaj len toľko, koľko sa ti zmestí do tvojho kalorického príjmu.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.sk
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAŤ NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SÚVISIACE ČLÁNKY

Je lepšia quinoa, bulgur alebo kuskus?

Je lepšia quinoa, bulgur alebo kuskus?

Ak ťa omrzeli štandardné prílohy ako ryža, cestoviny alebo zemiaky, je čas sa porozhliadnuť po nových možnostiach. V dnešnom článku si povieme viac o quinoi, bulgure a kuskuse. Tieto tri prílohy majú obrovské množstvo benefitov a aj napriek tomu sa na našich tanieroch objavujú len veľmi sporadicky. Dúfam, že ťa dnešným článkom navnadím na ich zaradenie do pravidelného jedálnička. Poďme na to!

Zdravé maškrtenie: 3 recepty na rýchle raw torty

Zdravé maškrtenie: 3 recepty na rýchle raw torty

Kto rád maškrtí? Asi všetci máme radi sladké a nevieme sa prirodzene odstrihnúť od čokolády, sladkostí a koláčov. Ak si chceš dopriať niečo sladké, siahni radšej po niečom, čo je aj zdravé - ako napr. raw koláč. Tieto koláče či torty síce nie sú nízkokalorické ani nemajú vysoký obsah bielkovín, ale sú zdravé a obsahujú veľa vlákniny.

VŠETOK TOVAR
NA SKLADE

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINÚT

OKAMŽITÉ RIEŠENIE
REKLAMÁCIÍ

PORADENSTVO
ZADARMO